Gå til innhold
Arkivverket

Karen Nielsdatter Buttedal (1681-1760), Lier, med ektefeller

Svein Bakkevig
 Del

Recommended Posts

Jeg så at det var en debatt om Buttedal-slekten her på forumet i 2015. Jeg har også noen spørsmål om denne slekten:

1. Karen var første gang gift med Nils Ansteensen Sørsdal (født før 1672, begravet 27 februar 1720). Vet noen når disse to giftet seg, og hvor?

2. Hun giftet seg andre gang med Christen Steffensen Sørsdal (1680-1738). Det skjedde visstnok 29. juli 1721, men jeg finner ikke vielsen i Liers kirkebok.

3. Kjenner noen til Christen Steffensens forfedre eller -mødre?

Hilsen

Svein Bakkevig

Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Gotisk håndskrift er vanskelig. Jeg klarer ikke å finne bryllupsdagen til Karen og Christen, selv om jeg (omsider) klarte å se forlovelsen. Ber om ytterligere hjelp, og til spørsmålet om slekten Steffensen.

Når det gjelder Karens første ektemann, hadde han en affære med en tjenestepike, Marte Jensdatter, som ledet til lille Marja (Maria?), som ble døpt 17. Juni 1703. (Hun døde desverre, allerede i juni 1705.) Det er kanskje slik at Nils Anstensen Sørsdals ekteskap med Karin derfor ble inngått en gang mellom 1703 og 1706, da de fikk sitt første barn (Ansteen Nilsen Sørsdal, født i mars 1706). 

På forhånd takk!

Hilsen

Svein Bakkevig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett i 1721, 1722 og 1723 uten å finne vielsen. Sannsynligvis så er den uteglemt.

Christen Steffensen Sørsdal ble gravlagt 19/5 1738. Kanskje det finnes et skifte etter han? Eller ble Karen sittende i uskiftet bo?

Det står litt om Christen Steffensen både under Svang, Nedre nordre Sørsdal og Nedre søndre Sørsdal.

Under Ne. sø. Sørdal står det bl.a. at Christen opprettet kontrakt med sine stebarn ang. bruken av den halvparten av gården de arvet.

Så de må ha blitt gift senest i 1722. Det står også at han var bror til Jakob, Gudmund, Ingebret og Østen, men ikke hvor de var.

Lierbøkene. Søkbar utgave https://www.lier.kommune.no/liers-historie/lier.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider