Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om Jacob Fredrik Tostrup

Magnhild Bergljot Apeland
 Del

Recommended Posts

Jeg følger slekt på morssiden bakover og har akkurat lagt inn opplysninger om Nicolai Jakobsen Tostrup (d. 1719)  og Sophia Holberg (1674-1734). Deres datter Edel er i min slekt. 

Jeg har funnet opplysninger om at Nicolai Jacobsen Tostrup var bosatt på Engvika på Averøya, og prest på Grip og Kvernes. I  Gards- og ættesoge for Bruvoll skolekrets og Raudsand av Endre Holten har jeg funnet opplysninger om at han var sønn av kaptein Jacob Fredrik Tostrup på Gjemnes. Jeg har antatt at det menes Gjemnes kommune, men har ikke funnet noe om han i bygdebøker der. (Har bare sett på de som ligger tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket). På lokalhistoriewiki ser jeg at samme Jacob Fredrik Tostrup knyttes til Kvam i Meldal fra ca 1670, og at han også eide gårdene Seter og Dombu i Meldal, Grendal i Rennebu og Graven i Oppdal.  Er det noen som vet noe mer om dette? 

Endret av Magnhild Bergljot Apeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner mye om familien Tostrup her: https://www.hitterslekt.no/getperson.php?personID=I12054&tree=1

Kapteinløytnant Jacob Friderichsen Tostrup (1623/25-1693) er min 6-tipp via datteren Inger. Det har vært arbeidet en god del med dette personmiljøet, og jeg er rimelig sikker på at han er identisk med den jevnaldrende oberstsønnen Jacob Friderichsen Budde med far Friderich Godslefsen Budde - ikke å forveksle med fetteren Friderich Mathiassen Budde. Disse to Friderich Budde er gift med hver sin søster Urup, hhv. Anne og Karen. Jacob F. Budde er via sine tippoldeforeldre på Fritzøe ved Larvik firmenning av sin svigerdatter Sophie Holbergs mor Karen Pedersdatter Lem i Bergen.

Grunnen til at familien ikke benytter det adelige etternavnet Budde er ukjent, men Tostrup (enkelte steder skrevet Tosterup) som etternavn synes ikke å være i bruk før 1670-tallet etter en del år med kun patronym. Jacobs eldste sønn bruker navnet Nøhring, de øvrige Tostrup, som mest sannsynlig refererer til Tosterup Slot ved Ystad i Skåne, der Budde / Urup gjennom generasjoner har ganske nær slekt. Muligens er Jacobs kone Mette Hansdatter ikke av tilstrekkelig adelig herkomst til at Jacob får lov av familien til å beholde det nedarvede etternavnet. Personmiljøet Budde / Urup har nær kontakt med det danske hoffet, så muligens er regelen om at adelige må gifte seg på sitt eget sosiale nivå eller høyere litt ekstra stresset her. Jacob Buddes mor er kusine av Kristian Kvarts andre ektefelle "til venstre hånd". Sistnevnte tituleres da ikke som dronning, siden hun ikke er født som prinsesse, men hun er mor til en rekke av hans barn.

Bakover i tid fra Budde / Urup åpner det seg en noenlunde godt verifisert stamtavle som blant mye annet også omfatter de fleste europeiske kongehus inkl. generasjoner av herskere i Kiev og Istanbul. Anne Urup kjøper i 1650 gravplass ved Oktogonen i Nidarosdomen for sin da avdøde ektemann, som er kommandant i Trondheim. Hun blir selv gravlagt der i 1674. Gravstedet ligger over det som antas å kunne være Olav Haraldssons grav, og hun ætter faktisk via diverse linjer fra ham, noe hun neppe kunne kjenne til på 1600-tallet. Det er vanskelig å finne en del ønskelig helt eksakt dokumentasjon om familien, men det skyldes antagelig flere omfattende bybranner i Trondheim på 1600-tallet, som vel også i ganske stor grad raserte datidens arkiver der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! her var det mye spennende! Skal se nærmere på det igjen. Finner ikke noe der om Gjemnes der så vidt jeg husker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal henge deg for mye opp i navnet Gjemnes. Men Tostrup tjenestegjør en periode på Nordmøre uten at jeg vet om han faktisk bor der. Mest er han knyttet til Meldal, men med litt forskjellige tjenestesteder. Men flere i hans barneflokk har tydelig tilknytning til Nordmøre og Romsdal, og da er det interessant at oberst Friderich G. Budde i tillegg til å være kommandant i Trondheim også er kompanisjef på Nordmøre i det halvannet året han er i Trøndelag før han dør i 1650.

En mulig forklaring på hvorfor Jacob Friderichsen senere begynner å kalle seg Tostrup kan være det forhold at adelige barn ikke sjelden oppdras hos slektninger og da bor borte fra sine foreldre. Friderich G. Budde er i ganske mange år bestyrer av danskekongens gård Holmhof (Saare) på den store øya Øsel (Saaremaa) i Estland, der hans farbror Mathias Budde tidligere i en periode er dansk stattholder (guvernør). Det er jo mulig at Friderich G. Buddes yngste sønn Jacob i disse årene (1628-45) kan bli oppdratt hos slektninger på Tosterup Slot i Skåne, og at det kan være grunnen til at han tar i bruk dette etternavnet. Jacob Budde er rundt 5 år gammel når foreldrene flytter til Øsel (som er en sammentrekning av "Øysyssel" - det betyr vel omtrent "øyfylket"). Han er voksen når de må forlate Øsel etter freden i Brömsebro i 1645. I 1642/43 er han nevnt som hoffjunker i Danmark, men han er ukjent i danske kilder etter dette.

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye interessant informasjon, jeg har tenkt at Tostrupnavnet stammer fra Danmark. Dette med adelen i Norge er et felt jeg kjenner lite til. Ser Urup navnet dukker opp tidlig i Wilhelmine Brandts bok om Benkestokslekten når Sigrid Urup nevnes som en mulig kone til Tord Trondsønn Benkestok til Haraldseid. Det er trolig samme familie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere slekter i Norge som bruker navnet Tostrup. Den mest kjente er nok gullsmedslekten i Oslo med opphav fra Sørlandet. Denne er omtalt i leksika, og det har også "vår" vært, men ikke i nyeste Store Norske. Hvilke Tostrup disse forskjellige personmiljøene har tilknytning til er til dels noe uvisst, men i Jacob Friderichsens tilfelle kan en merke seg at han først begynner å bruke dette navnet når han er nærmere 50 år gammel, så det tyder ikke på at han er født med det som etternavn. Og en kan også legge merke til at to steder (på Nordmøre og senere i Trondheim) er navnet stavet Tosterup, og den formen er det muligens kun Tosterup i Skåne som bruker. De fleste Tostrup har ingen e i midten.

Har sett Sigrid Urup nevnt i forbindelse med Benkestok, men kjenner ikke til hennes evt. forhold til slekten Urup/Ugerup som er aktuell her. Våpenet til sistnevnte er omtrent det samme som hos den danske slekten Bydelsbach med gammelt opphav i Beutelsbach (ved Weinstadt) nær Stuttgart i Tyskland, så det er sannsynlig at disse to slektene har en gammel felles ane der sør, men det må være ganske tidlig i middelalderen. Navnet Ugerup kommer fra en herregård i Kristianstad i Skåne.

Som nevnt er dokumentasjonen ang. Jacob Tostrup og hans ektefelle ikke overveldende god, så det har vært nødvendig med en del resonnementer og indirekte underbygging fra ulike kilder for å finne ut av dette, og til det har jeg hatt god hjelp av Torkild Knudsen i et tema på Brukerforum. Det er altså temmelig mye som peker ut identiteten her. Noe mer usikkert er det hvem Jacobs ektefelle Mette Hansdatter egentlig er, men hun synes å tilhøre en prestefamilie, siden en såpass stor del av barneflokken blir geistlige., noe Jacob Tostrups militærpregede miljø ikke umiddelbart skulle tilsi. Og da er sokneprest Hans Svendsen (fra Trondheim) i Inderøy en sannsynlig far, siden hans danske kone heter Inger, som Mettes eneste datter også gjør. (Denne Inger Lauritzdatter kommer fra Aalborg, en by oberst Friderich G. Budde også har et nært forhold til.) Det er ingen andre prestepar med navnene Hans og Inger i Midt-Norge på den tid. Hr. Hans Svendsen er for øvrig en slektning av Anne Urup via deres felles forfar, som er rikshovmester Nils Henriksen (Gyldenløve) på Austrått. Dette vil også kunne forklare hvorfor familien ikke bruker det litt høyadelige navnet Budde, siden prestestanden i Danmark står et trinn under adelen på rangstigen. Det er vel kun enkelte biskoper som der er "godtatt" på det høyeste nivået. I Norge derimot er prestene lokale toppfolk, siden det ikke bor særlig mange adelige i landlige distrikter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaptein Jacob, vekselvis kalt Fredrichsen og Tostrup, svarte odelsskatt for en gårdpart i Grindal i Rennebu. Her "sal.  Capitain Jacob Tostrups arvinger" i 1693: RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R58/L3938: Fogderegnskap Orkdal, 1693, s. 91
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10041202280092

Er det klarlagt hvem som eide denne parten tidligere? Kan det ha vært Jacob Nielsen (Borchman, byskriver i Trondhjem?). Her fra 1666: RA, Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, N/Nb/Nba/L0050: Orkdal fogderi, 1666, s. 77b-78a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ma20100430620191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et utdrag av det jeg har nevnt på Hitterslekt om Tostrups eiendommer:

-Eier følge Ovenstad gårdene Kvam, Seter og Dombu i Meldal, Grindal i Rennebu og Graven i Oppdal. 

Fra Torkild Knudsens innlegg nr. 21 (22.02.2006) i https://forum.arkivverket.no/topic/122218-36703-slekten-tostrup/: -Curt Christopher Coplow Rittmester og Jakob Fredriksen Tostrup selger odelsgårdene(?) Seter (Meldal) 12 mrk, Damli (Meldal) 12 mrk, Buum (Orkdal) 1 øre. Disse to hadde kjøpt gårdene av Bergråd Johan Marseilius. Har desverre ikke årstall. 1698 Pantsetter Mette salig kapt. Tostrup gårdene Kvam 2 spd, Grindal 1 spd, Graven i Oppdal 1 øre. Medunderskrivere er hennes hjemmeværende barn Reinholt og Inger Tostrup. Om von Koppelow:  https://no.wikipedia.org/wiki/Curt_Christoph_von_Koppelow.-

Von Koppelow og Tostrup er omtrent jevngamle, men Tostrup har mye av tiden et militært nivå litt over Koppelows. Han dør imidlertid noen år før Koppelow, som dermed mot slutten av sin tjenestetid når en høyere grad enn Tostrups seneste, hhv. major og kapteinløytnant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke var at disse gårdpartene kanskje kunne være arvegods som kunne si noe om familierelasjoner. Men jeg ser at Jacob Nielsens sønn Anders Borchmann sitter med en part i Grindal i 1693, så da er det som Jacob Tostrup eier, noen annet, trolig tidligere krongods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordegodset Tostrup eier synes ikke å være arvet, men er heller en pengeplassering, som vanlig er også blant formuende bønder i eldre tid. Men hvorvidt gårdene kjøpes med arvede midler eller lønn han tjener som offiser er uvisst.

Et eller annet sted er det omtalt en gårdsbrann på Tostrups bosted Storstuggu Kvam i Meldal mens han selv oppholder seg i Trondheim. Etter det bygger han nok nye hus der, som antagelig må koste en del. Men han har tydeligvis råd til å eie gårder utenom likevel, så litt formuende må han være. Han har også en periode en eiendom i Kjøpmannsgata i Trondheim i pant for lån til eieren Johan Garmann, som for øvrig er gift med Margrethe Tønder, som er søster av Susanne Tønder. Sistnevnte er langt senere første svigermor til Tostrups sønn hr. Niels (Nicolai) Tostrup, som har Jacob Buddes firmenning Karen Lem (Ludvig Holbergs mor) som sin andre svigermor. Under «Familie» her redegjør jeg for enkelte forhold vedr. hr. Niels sine to ektefeller: www.hitterslekt.no/getperson.php?personID=I45939&tree=1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for spennende og grundige svar, dere har funnet veldig mye informasjon! Hvordan fungerte  militæret på 1600- og 1700-tallet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt omfattende å beskrive det, men mange offiserer i Norge på den tid er importert fra andre land, og en god del av dem er av adelig herkomst. En ser også hele familiemiljøer (f. eks. Budde) som tjenestegjør på diverse gradsnivåer over hele landet. Men ikke alle offiserer er adelige, og noen blir adlet mens de er i tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider