Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde tekst i skannet versjon

Anita B. Hall
 Del

Recommended Posts

Hei, 

Jeg holder på med å undersøke en person som mest sannynlig opprinnelig kom fra Skottland, men bodde i Trondheim fra begynnelsen av 1800-tallet da jeg finner ham som avdød i 1851 på Tomset gård 72 gammel (dvs født ca 1779)

Han heter Alexander Logan og ut ifra det har funnet, så kom han til Norge (Trondheim) med 2 sønner (James? / John?) der jeg finner en av de bosatt på Hoeggen gård (ikke langt fra Tomset gård) samt en registrert på Tomset.

Jeg trenger litt hjelp med å tyde det som står i oppføringen angående hans død i henholdsvis minestralboken og klokkerboken:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000005359676

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000005709639

I tillegg legger jeg ved et utklipp fra minestralboken på ekstra tekst som jeg trenger hjelp til å tyde (se vedlagt bilde, tekst markert)

Er det noen her inne som kan tyde hva som står i disse to skannete versjonene?

Mvh

Anita

Alexander Logan 1.png

Endret av Anita71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Om død af smitsom Sygdom eller ved ulykkelig Hendelse og da hvilken?

Svækkelse i Maven.

Takk, Gunnar!

Har du også kanskje mulighet for å tyde det de markerte ordene i disse vedleggene også:

1342302945_Alexanderlogan3.thumb.JPG.2fe9d21572850784d82497b235021981.JPG

396926259_Logan4.thumb.JPG.40d66384f54ab506246db8e765f23db3.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt svar, Else. 

Kanskje du kan hjelpe meg med hva som står her også (det er spesielt setning nr 2 jeg er usikker på):

image.png.234214c51819d989d9e61583240972e1.png

Endret av Anita71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok - lenkja til protokollen stadfestar det eg var usikker på.

Forstår ikkje heilt kvifor du dreg inn Sogn og Fjordane her (Nordre Bergenhus i 1837) ...

"Visningsnamn" er det som står øvst til venstre i innlegga dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ivar, 

Jeg tenkte på Sogn og Fjordane ettersom at det står "Sogn" - men ser nå at det må være Flå Sogn i Gauldalen (nå Melhus kommune)

Uansett, jeg har også søkt etter fødselsregistreringen til Nils Arntsen i hele trøndelag, uten hell - så da er vel kanskje ikke alt av kirkebøker søkbare for Flå Sogn/Melhus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lenken!

Da tror jeg at jeg fant dåpsinformasjonen til min tipp-tipp oldefar; https://media.digitalarkivet.no/view/17030/12

(Kanskje du kunne ha bekreftet om jeg har tydet teksten riktig: "8.mars" / "Arnt Dahl" (referer sannsynligvis til gården Dahl) / "sønn: Niels").

image.png.858ca8b751afca29e4ec4c9c095c53b6.png

Jeg prøvde også å finne den skannete utgaven av viede i 1796 for Flå Sogn / Melhus, men den siden ser ikke ut til å finnes... Mulig jeg ikke søker på riktig måte? 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først, vel møtt som deg sjølv...

ja det stemmer:  "d. 8de Martii Pass. Præd [Passions Prædiken] Res. Cap. [ved residerande kapellan] døbt Arnt

Dahls S. [søn] Niels."

Denne kyrkjeboka har alle handlingane samla, i ei "kronologisk liste".  1796 er på sida framom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.