Gå til innhold
Arkivverket

LØST: Hvor i Norge er dette stedet? Er det Torridal i Oddernes prgj. i Vest-Agder? ER NOK TØRDAL, Telemark

Oddgeir Fossli
 Del

Recommended Posts

Kanskje noen her på forumet drar kjensel på hvor og hvem dette kan være?

Capture02_27-03.JPG.56566df9e989317a38c0d7a550554be4.JPG

Hvis det er Torridal i Oddernes prgj. i Vest-Agder klarer noen å identifisere personen det gjelder?

Vedkommende brukte navnet John Matson i USA og skal være født i 1863 eller 1864, og emigrert i 1866.

Utvandringsåret er kanskje ikke helt sikker, da det bare er nevnt i en kilde.

Det hadde vært interessant å identifisert hans norske opphav.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på slike spørsmål er oftest å finne med utgangspunkt i en bedre oversikt over de amerikanske kildene. Det hadde derfor vært hensiktsmessig å legge inn lenker til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Svaret på slike spørsmål er oftest å finne med utgangspunkt i en bedre oversikt over de amerikanske kildene. Det hadde derfor vært hensiktsmessig å legge inn lenker til dette.

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=9118&h=233080&tid=&pid=&queryId=9c077bf3b1de7e4a512ece284f6c10ac&usePUB=true&_phsrc=ITW17495&_phstart=successSource

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Sven!

Jeg tror du løste denne nøtten. Stedet er nok Tørdal i Telemark.

Som jeg skrev emigrasjon i 1866 er bare nevnt I en kilde og 1886 stemmer nok bedre, da jeg ikke har funnet noen kandidater til John Matson i US1870 eller US1880.

Primært her var jeg på jakt etter ideer om hvor i Norge John Mattson kunne komme ifra så jeg nevnte ikke noe om amerikanske kilder for de gir ikke flere relevante opplysninger enn de to kildene jeg nevnte om opprinnelsessted eller om hans familie.

Det er helt riktig som Sven resonerte seg frem til at det er gullgraver John Mattson som jeg prøver å identifisere.

Han ble gift 14 Juli 1933 med den mest berømte kvinne fra gullgravertiden i Dawson og Yukon,  dronningen av Yukon; Kathleen Eloise Rockwel eller Klondike Kate.

https://www.nb.no/items/b217deb7041b9ed5af84e0f60dac5174?page=15&searchText=%22klondike%20kate%22

Flere norske aviser omtalte dette gifte i 1933 uten å kunne identifisere hvor i Norge John kom ifra, nå nesten 90 år etterpå er det sannsynligvis gjort. Og enda en norsk gullgraver fra ett av de mest berømte gullrushene i historien er identifisert.

Fra en gammel tråd fra GDA:

[#12559] THE GREAT GOLDRUSH - Yukon Klondike - hvem var den norske GULLGRAVEREN? - Arkiv - Arkivverket

Denne John fra Tørdal hadde mange søsken, hvorav flere reiste til Amerika. Men en sjekk i dødsfalprotokollen for Drangedal for foreldrenes død i 1907 og 1909 gav ikke noen nærmere opplysninger om hvor søskena kunne oppholde seg.

Kanskje jeg starter en ny tråd senere, med en så berømt person inngiftet i denne familien.

Igjen Sven takk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Oddgeir Fossli changed the title to LØST: Hvor i Norge er dette stedet? Er det Torridal i Oddernes prgj. i Vest-Agder? Hvis så, hvem er John Matson f. 1864?
1 hour ago, Oddgeir Fossli said:

Som jeg skrev emigrasjon i 1866 er bare nevnt I en kilde og 1886 stemmer nok bedre, da jeg ikke har funnet noen kandidater til John Matson i US1870 eller US1880.

Ja, dette er jo vesentlige tilleggsopplysninger.

Takk til Sven som tok seg bryet med å lete opp de tidligere kjente amerikanske kildene. Uten disse ville det jo være umulig å bekrefte at dette var rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Matthias Kolberg said:

Uten disse ville det jo være umulig å bekrefte at dette var rett person.

Mener du det?

Klarer du virkelig å bekrefte en identifisering av John Mattson født 1864 eller 1863 i Norge utfra de amerikanske kildene som Sven fant, bare utfra navn og fødselsår?

Det er ingenting i de andre amerikanske kildene som har referanse til John sin familie eller fødested i Norge.

Han kan bare knyttes til Norge og kan ikke identifiseres utfra de andre amerikanske kildene etter min mening.

Så jeg er enda ikke 100% sikker, men det er høyst sannsynlig at dette er den riktige personen.

Jeg vil fortette å lete etter en kobling som kan bekrete at det er denne John Matson fra Tørdal som ble gullgraver i Yukon. 

Nå når jeg har et svært sannsynlig sted og kandidat i Norge å jobbe utifra.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå nettopp snakket med formannen i Drangedal Historielag på telefon, han skulle sjekke sine oversikter.

Det var jo mange søsken så kanskje noen etterkommere vet/viste noe.

Han kom til Yukon litt før 1900 og var i WA i US1910, men ingen av disse kildene kan gi en positiv identifikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved den overnevne samtale ble det nevnt at Tørdal kunne bli uttalt som Tørrisdal i gamle dagen, som vel er som er bekreftelse på sted.

https://no.wikipedia.org/wiki/Tørdal

Navnet Tørdal kommer av tyri og betyr «Furudalen». I skattematrikkelen 1647 ble det skrevet Tyrredall. I gårdsmatrikkelen av 1886 bemerkes det at navnet på den tid også ble skrevet som Tørredal og Tørrisdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Oddgeir Fossli changed the title to LØST: Hvor i Norge er dette stedet? Er det Torridal i Oddernes prgj. i Vest-Agder? ER NOK TØRDAL, Telemark
20 timer siden, Oddgeir Fossli skrev:

Primært her var jeg på jakt etter ideer om hvor i Norge John Mattson kunne komme ifra så jeg nevnte ikke noe om amerikanske kilder for de gir ikke flere relevante opplysninger enn de to kildene jeg nevnte om opprinnelsessted eller om hans familie.

I Canadiske kilder, f. eks. census 1911 så var alderen hans oppgitt til 47 år og f. mnd. januar - Lenke FS - Lenke Ancestry

Videre, ved vielsen i 1933 så er farens navn oppgitt til John Matson, men morens navn er oppgitt til Liv Johnson (morens navn var iflg. dåpen Liv Hellene Johnsdatter) 😉

BC Archives - Lenke til skannet original - http://search-collections.royalbcmuseum.bc.ca/Image/Genealogy/420724de-2572-48b7-91b6-8bf7ba4ba7ea

Event Type:
Marriage
Registration Number:
1933-09-409146
BC Archives Mfilm Number:
B13765
GSU Mfilm Number:
2135984
Event Date (YYYY-MM-DD):
1933-07-14
Event Place:
VANCOUVER
Groom:
JOHN MATSON
Bride:
KATE ROCKWELL
Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Egil,

Da var nok linken til Norge funnet!

Det var også flere søsken av John som emigrerte. Hvorav 3 som døde ugifte i Minneapolis.

Da blir dette et godt grunnlag for en artikkel for det lokale historielaget i Drangedal, som var helt ukjent med denne gullgraveren og historien hans.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ble nysgjerrig på denne mannen. Morsom historie. Har søkt litt etter mer info om ham, og der st han er registrert ved en grensepassering i Winnipeg fra Canada til USA i 1923. Her er det ytterligere opplysninger om ham. Han ankom N.Y. i 1886 og var nosatt i US til 1898. Så han må ha kommet til Dawson i det store gullrushet. Han skal besøke en søster som i Minnesota. Klarer ikke å få lagt ut en link til dokumentasjonen på grensepasseringen. Kan noen av dere andre få lagt til en link til grensepasseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har fått et helt område oppkalt etter seg - Matson Creek. Her blir det fortsatt lett etter gull. Det finnes en blogg på facebook som skrives av en kvinne som har gravd etter gull der i våre dager. Hun har funnet papirer etter ham gjemt i en kanne i ei steinrøys. Se bloggen "Gold nugget woman" på facebook.

Er det mulig å finne dokumentasjon på skjerpet han hadde rettighetene til i Canada?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mariken Øvrebø said:

Han skal besøke en søster som i Minnesota

Han hadde mange søsken som bodde i Minneapolis. 

3 eller 4 søstre som bodde der, hvorav 2 døde ugift og en bror som også døde ugift.

Dette er bare en av mange historier om norske gullgravere i Yukon og Alaska.

Det var et utrolig slit og mange tragiske historier - det er de positive som vi oftest  hører om.

En av de tragiske er de to husmandsbrødrene fra M&R som døde i Dawson av tyfus mens de ventet på båtentransport hjem etter å ha solgt skjerpene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider