Gå til innhold
Arkivverket

Husets historie

Ida Bang
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg forsøker å finne ut om historien til min fars hus i Kragerø. Hvordan går man fram for å finne informasjon om hus når man ikke kjenner noen navn? Vår familie har ingen tilknytning til huset før 1991, men jeg mener at husets historie går tilbake til 1800-tallet. Adressen var i følge Kartverkets grunnbok tidligere Løkken og Thornesheien 24, men det tror jeg er feil. I folketellingen fra 1885/1900 heter det enten Løkkens Thomseheien eller Løkken og Thomesheien. I dag er det Bakkestubakken 5. Noen som har tips til hvordan jeg kan gå fram? Vil gjerne forsøke å finne ut hvor lenge huset har stått der (den eldste delen er pre 1900, men romertall i bjelkene tyder på at huset har vært flyttet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest bøkene til Helge Knudsen Strømme om folk og hus i Kragerø? Han jobber fortsatt med disse temaene og kan helt sikkert kontaktes. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset i FT1910:

001 Hans Thommesen - 01 - 0024 Løkken og Thomseheien 24 - 002a - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 0801 Kragerø kjøpstad - Digitalarkivet

Søstrene Magna Johansen og Henriette Andersen fikk skjøte på huset i 1927 etter Hans Thommesen. Henriettes datter Helena fikk skjøte på huset i 1946.

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Thomsen/Thommesen og Karen Marie Stork (?) var Henriettes foreldre:

Henriette Theodora - Ministerialbok for Kragerø prestegjeld 1875-1886 (0801Q) - Digitalarkivet

og

SAKO, Kragerø kirkebøker, SAKO/A-278/F/Fa/L0011Ministerialbok nr. 11, 1875-1886, s. 35
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061124330664

Henriette ble født i Thomseheien

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ida B - fint om du kan endre visningsnavnet til fullt navn iht. ordensreglene, jmf. pkt. 1  - https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

Her er hvordan du endrer - https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Frank Marton Pedersen aller hjerteligst takk for hjelpen! Så fantastisk spennende - jeg er imponert! Men kan man da anta at Henriette (Hans Thomassens datter) ble født i dette huset i 1876? Jeg ser at Hans er født i et annet sokn, er det da mulig å finne ut om han satte opp huset selv eller om han kjøpte det av noen andre en eller annen gang før Henriette blir født i 1876? 

Endret av Ida Bang
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ida Bang said:

Men kan man da anta at Henriette (Hans Thomssens datter) ble født i dette huset i 1876? 

Det kan hende, men jeg ville vært litt forsiktig med å dra denne konklusjonen uten ytterligere informasjon. Det kan tenkes at hun ble født en annen plass på Thomseheien.  I tillegg kan hun ha vært i født i et hus som har blitt revet og erstattet av huset som står der i dag. Jeg kjenner ikke spesielt godt til Kragerøs historie, så jeg skal ikke spekulere så mye rundt lokalhistoriske forhold. I pantebøker/panteregister kan man nok finne ytterligere informasjon rundt denne eiendommen for tiden før 1927.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Frank Marton Pedersen ok, tusen takk! Dette er ukjent landskap for meg, er det kommunen som sitter på pantebøker og registre? Jeg forsøkte å søke på de digitale, men fikk 0 resultat. Tenker det er enklere å søke «analogt» - hvis det er mulig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider