Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Carrie ( Kari ) Hansdatter , hvor i Norge var hun født - hvem var hennes opphav - deres fødsler og vielse - hun skal i følge censuser ha emigrert i 1890 - hvor er hennes utreise og skipsmanifest ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg rette en stor takk til alle som har bidratt til å løse denne saken som har vært en av de som har bydd på flest utfordringer . Spesielt angående å finne den rette Ludvig Olsen og hans emigrasjon .

Tusen hjertelig takk alle sammen for deres verdifulle bidrag . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Egil Johannessen said:

Ludvik Vik er feil mann!

Nei Ludvik Vik er richtig mann. 

Bekreftelse på at Ludvig reiste til Amerika på Corean. Samme som Anders og familie. Og dro samtidig.

Beklager hvis jeg plaget deg.

Endret av Anton Hagelee
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLETTET 

Ny dag med friskt mot , friske øyne og nytt pågangsmot gjorde sitt til at alt ble løst 🙂

Endret av Bjørn A Løkken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anton Hagelee skrev:

Nei Ludvik Vik er richtig mann. 

Bekreftelse på at Ludvig reiste til Amerika på Corean. Samme som Anders og familie. Og dro samtidig.

Beklager hvis jeg plaget deg.

Du plager ingen du Anton, tvertimot så gjør du en flott innsats her på forumet!

When I wrote "Ludvik is not the correct man (candidate)" I should have been more clear. You've of course found Ludvik Vik in the ship manifest from UK. He was also found arriving in Canada if you read the previous posts, however this Ludvik Vik is not the same person as the Ludvig Olson (Oluf Anton Ludvig) found in death records 1936. Ludvik Vik was (as mentioned in earlier posts) 22 years old in the emigration record of 1890. Most likely Oluf Anton Ludvig emigrated 1883 from Lurøy (see above posts) and is also found in NAT Records, MN, declaration between 1881-1886. Hence my comment regarding Ludvik Vik being the wrong person.

Ludvik Olsen Vik was in fact born 29 July 1866, parents Ole Larsen & Marie Johannesdatter. (Confirmation, Link, # 6).

The family is mentioned in Sømna : gård og slekt. 3, page 312. There, it is stated the parents left for US in 1904 after their eldest son (Ludvig) had emigrated in 1890.

Keep up the good work, Anton 😄!

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Du plager ingen du Anton, tvertimot så gjør du en flott innsats her på forumet!

When I wrote "Ludvik is not the correct man (candidate)" I should have been more clear. You've of course found Ludvik Vik in the ship manifest from UK. He was also found arriving in Canada if you read the previous posts, however this Ludvik Vik is not the same person as the Ludvig Olson (Oluf Anton Ludvig) found in death records 1936. Ludvik Vik was (as mentioned in earlier posts) 22 years old in the emigration record of 1890. Most likely Oluf Anton Ludvig emigrated 1883 from Lurøy (see above posts) and is also found in NAT Records, MN, declaration between 1881-1886. Hence my comment regarding Ludvik Vik being the wrong person.

Ludvik Olsen Vik was in fact born 29 July 1866, parents Ole Larsen & Marie Johannesdatter. (Confirmation, Link, # 6).

The family is mentioned in Sømna : gård og slekt. 3, page 312. There, it is stated the parents left for US in 1904 after their eldest son (Ludvig) had emigrated in 1890.

Keep up the good work, Anton 😄!

Flott 🙂 @Egil Johannessen and @Anton Hagelee as Egil says - you are doing a wonderful job as well so keep up the good work . Could'nt get this results without anyone of you - nå fikk jeg prøvd meg på litt Engelsk også 🙂

Endret av Bjørn A Løkken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Bjørn A Løkken skrev:

Ny dag med friskt mot , friske øyne og nytt pågangsmot gjorde sitt til at alt ble løst 

Da fant du kanskje vielsen i 1852? - https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000008977200

# 16 - Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /1 (1842-1856), Viede 1852, Side 224, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070130640230

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Egil Johannessen skrev:

Da fant du kanskje vielsen i 1852? - https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000008977200

# 16 - Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /1 (1842-1856), Viede 1852, Side 224, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070130640230

@Egil Johannessen ja tusen takk .

Nå har jeg funnet alt jeg trenger på Hans Johannesen og Synnev Hansdatter - fødsler og vielse , og alt på Ole Herman Pettersen og Anna Elisabet Eliasdatter  - deres fødsler og vielse og deres foreldre - her var BB for Sømna bind I - II og IV til god hjelp 

Anna Elisabet Eliasdatter  sine foreldre ; Elias Olsen og Lavina Jacobsdatter - gift 1828 i Bodø - kom begge fra Høylandet i Nord Trøndelag . 

Endret av Bjørn A Løkken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bjørn A Løkken said:

Flott 🙂 @Egil Johannessen and @Anton Hagelee as Egil says - you are doing a wonderful job as well so keep up the good work . Could'nt get this results without anyone of you - nå fikk jeg prøvd meg på litt Engelsk også 🙂

Flott engelsk Bjørn!

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anton Hagelee skrev:

Flott engelsk Bjørn!

@Anton Hagelee thank's a lot - you made my day with your compliments my dearest friend Anton . Best regards from your " one of a kind " friend  Bjørn  😂

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Bjørn A Løkken said:

@Anton Hagelee thank's a lot - you made my day with your compliments my dearest friend Anton . Best regards from your " one of a kind " friend  Bjørn  😂

Wow, jeg er imponert!

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider