Jan-Erik Røed Skrevet Mars 29, 2022 Del Skrevet Mars 29, 2022 Jeg har kommet over et gammelt dokument som refererer en drapssak fra Asker i 1618. En Christoffer har kranglet med en Arve, og så følger: "Arve, det kommer deg intet ved, du haver der intet med at skaffe, du ligger mig altinden under øijen oc legger mig til onde." Det er det siste delen, etter komma, jeg ikke forstår. Kan noen hjelpe med en oppklaring av hva dette betyr. Videre står det: "Men han for samme sitt verk at være fredløs oc ubodemann, oc bør at straffes på sin hals". Jeg antar at det siste betyr at han skal henrettes (halshugges), i tillegg til å være fredløs? Hvordan kan jeg finne ut om han faktisk ble henrettet? Takk for mulige svar! Jan Erik Røed Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Mars 30, 2022 Del Skrevet Mars 30, 2022 Kan du presentere dokumentet her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan-Erik Røed Skrevet Mars 31, 2022 Forfatter Del Skrevet Mars 31, 2022 Har dessverre bare en avskrift. Den er ikke lette å tolke. Jan Erik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå