Gå til innhold
Arkivverket

Kari Olsdtr født ca 1816 i Sandsjøberget Östmark, Sverige

Hanne Mette Fløttre
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Karis mor. Karis far het Ole Olsen fra Merratjernsrya - det er alt jeg har - ingen opplysninger om Karis mor. Kari var gift med Erik Jonsson Haljainen i 1857 ca og var bosatt i Halvortjernsberget, hun hadde 3 barn med 3 forskjellige fedre; Halvor, Karen og Elise født i 1858 (min tippoldemor).

Er det noen her som kan hjelpe meg med mer info vedr Karis foreldre - spesielt mor?

Endret av Hanne Mette Fløttre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er jo fantastisk!! Tusen takk Matthias Kolberg for all denne informasjonen - nå ser det ut som om jeg har noe mer å bygge treet mitt på. Du er god på å tyde skriften i disse gamle kirkebøkene - og dette har vært til god hjelp - igjen tusen takk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en mann som Gjertrud Sigfredsdtr giftet seg med og fikk flere barn med i fra ca 1800 - og til 1816 ca som heter Lars Henriksen Løvhøyden - kan det da stemme at Gjertrud som "pige" fikk Kari i 1816 med Ole Olsen? Lurer på om det er flere som heter Gjertrud/Gertrud Sigfredsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Hanne Mette Fløttre said:

Jeg finner en mann som Gjertrud Sigfredsdtr giftet seg med og fikk flere barn med i fra ca 1800 - og til 1816 ca som heter Lars Henriksen Løvhøyden - kan det da stemme at Gjertrud som "pige" fikk Kari i 1816 med Ole Olsen? Lurer på om det er flere som heter Gjertrud/Gertrud Sigfredsdatter?

Ja, dette må undersøkes nærmere. Jeg sjekket husforhøret for Sandsjöberget omkring 1816, men fant ikke Gjertrud eller Kari der, som kunne passe med at de var i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være samme Gjertrud/Gertrud siden hun er født i 1785 og ville da vært kun 11 år da det eldste barnet ble født i 1796 - så det må være flere feil i de kildene jeg fant på Myheritage (ikke uvanlig) - men jeg ser at Gjertruds foreldre alle steder heter Sigfred Matsson Hämäläinen og Kari Olsdtr Räisäinen. Mest sannsynlig fikk hun ingen barn før Kari i 1816?

Lenke til kommentar
Del på andre sider