Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var faren til Knud Christensen Haslem, Rakkestad? Jfr. gammel tråd fra 2008, [#56629] Margrethe Bing gift med Jacob Albrecht.

Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Marius Hellerud skrev i 2013, sitat:

«Knut Christensen var 31. oktober og 2. november 1741 formynder for Botil Jonsdatter i en overhoffrettssak om odelsløsningsrett til Rustad i Rakkestad (Overhoffretten, voteringsprotokoll 1741, samt avsiktsprotokoll 1741, fol. 55). Det hadde vært skifte etter Gunnor Bergsdatter Gapestad i Rakkestad 12. desember 1684. Hun eide en større part i Rustad, om ikke hele gården, og hadde barna Hans Olsen Haslum samt Signe og Siri Olsdøtre. Botil Jonsdatter var Signe Olsdatters sønnedatter, og tapte saken til fordel for Hans Olsen Haslums etterkommere. Botils far het Jon Simensen, og farmoren Signe Olsdatter må ha da vært gift med en Simen. Jeg har referert dette såpass omstendelig ettersom Knut Christensen, som den tid bodde på Rustad, som formynder utvilsomt har vært nært beslektet med Botil Jonsdatter. Jeg har ikke selv forsket på dette, men kan vi identifisere Jon Simensen og hans hustru, vil vi trolig også finne Knut Christensens slekt tilbake i flere ledd.»

«På vårtinget i Rakkestad 3. mars 1738 tinglyses at Rasmus Olsen Haslem har kjøpt opp jord i gården Haslem av arvingene etter Gunnor Hansdatter og Anne Hansdatter, døtre til Hans Olsen Haslem og Ragnhild Tollefsdatter (skifter henholdsvis 7. oktober 1706 og 23. januar 1711). Her får vi vite at Anne Hansdatter blant annet var mor til den ovennevnte Knud Christensen, som nå bodde på Ringsby. Dette med at Knud og familien var på Ringsby på denne tiden er også kjent fra bopel ved dåpen til sønnen Jacob Albrecht Knudsen i Rakkestad kirke høsten 1737.»

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1a, Sted: Rakkestad sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...80609130231.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-231

Som det framgår av tekstene til Marius, søker jeg opplysninger om Knut Christensen og hans familie. Det virker som om Knut kan være en av mine aner.

Mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider