Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å tyde tekst fra kirkebok

Silje Evensen
 Del

Recommended Posts

Hei

Kan noen hjelpe meg med å tyde hva som står i vedlagte bilder? Bilde nr 1 trenger hjelp til å tyde det meste men mest interessant hadde det vært å finne ut hva som står under navnet Berte Knutsdatter. Det er et stedsnavn, antagelig i våler i østfold. Bilde nr 2 lurer jeg på hva ordet som er etter "27" er? resten der er ok å tyde.

lenker: 

Bilde nr 1, person nummer 6

https://media.digitalarkivet.no/view/7527/38227/14

bilde nr 2, person nummer 4

https://media.digitalarkivet.no/view/2583/16657/27

1800697239_Screenshot2022-03-3111_12_59.thumb.png.9c60f70040ce17bc41ea74cdf3c53f13.png1624043641_Screenshot2022-03-3111_05_15.png.60037f19f1558f1003e4d925d797b681.png

Endret av Silje Evensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Silje. Hvorfor kan du ikke legge inn lenker til disse kirkebøkene.

Lenker kan førstørres og bearbeides på en annen måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei😀takk det var ett godt tips. Jeg er ny inne her så jeg tenkte ikke på at det kanskje var det enkleste. Jeg skal lete det frem igjen så legger jeg det inn her🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Silje

Velkommen i forumet! 🙂

Det er, som Leif sier, nødvendig med sidelenker for å kunne tyde dette noenlunde skikkelig.

Når du har funnet siden klikker du på ‹clipboard›-ikonet (nr. 3 fra høyre) i det svare feltet over. Da kopieres hele sulamitten til utklippstavlen din, og du kan lime inn i innlegget. 🙂

Gjør allikevel et foreløpig forsøk. Som sagt vrient uten hele sider. Den døpte konen i tredje bilde blir jeg f.eks. ikke klok på uten sammenheng.

Vel –

Første:

7 | 17 Marti | Kari | 23 Marti Do | Ole Andersen og Berte Knudsdr. Sperbond Pl: Hm: | Joen Halvorsen Wenterød gm: Kristine Polsdr:(?) Wenterød gmk: Hendrik Olsen Sønsterød gm: Sophie Olsdr. Sønsterød gmk: | 698 |

«Sperbond» er dagens Sperbund i Våler.

Andre:

[…] 27 Aar gl: der opgav til barnefader, Enkemand Hans Johansen Sehei(?) i Dønnes

Tredje:

Døbt Kone Marit Marie Nordvig | Opgaven af Barnets Moder for N?? Sognepræst. hendes 3die leiermaal med 3 forskjellige

Fjerde:

| Hj døbt af Marith (??) Kedvig(?) v[itne] Ane Kedvig(?) | Faderen angav(?) begges 1ste L.[eiermål] |

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even😃 Tusen takk, det var supert! Da fikk jeg plutselig svar på mye👏 Jeg har forsøkt å legge til link over bildene, er det riktig måte og fungerer de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenkene virker utmerket. 🙂 «Nu går alt så meget bedre» 😉 Men hvis du kopiererer lenken via ikonet får du med hele killdreferansen i tillegg.  

Skal se nærmere på lenkene nå, om noe tydning kan endres/forbedres. (håper jo dét etter all masingen 😉

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Her kommer tyding fra lenkene:

Første lenken er ikke til bildet ditt som sannsynligvis er fra Klokkerboka [KLOK], men fra Ministerialboken [MINI]. Hvilket er strålende – da har man enda mer å sammenligne med. 🙂

6 | 17 Marts | Kari | 23de Marts | Ole Andersen og Birte Knudsdatter Sparbondpladsen H: M: | Joen Halvorsen Wesetre G: M: Kirstine Paalsdatter Wesetre G: K: Hendrich Olsen Sonstre G:S: Sophie Olsdr Sønstre G: 😧

[Du vet sikkert dette, men – HM=husmann GM=gårdmann GK=gårdmannskone GS=gårmannssønn GD=Gårdmannsdatter]

Andre lenke:

30 Sept 1869 | †  | Johanna Henriette Amalia | uægte | Pige Ane Nikoline Pedersdr. Nordberg 27 Aar gl. [gammel] der opgav som Barnefader, Enkemand Hans Johansen Schei i Dønnæs | Barnet døde uden Hjemmedaabens Bekræftelse i Kirken | Af Kone Marit Maria Nordvig | Af Barnets Moder for Næsen Sognepræst. Hendes 3die Leiermaal med 3 Forskjellige. –

Tredje lenke:

Er KLOK innføring av den over. Lik, bortsett fra at her er fars bosted skrevet Skei. Som har ingenting å si, men engang petimeter, alltid petimeter.;-) Og takket være MINI ble jeg beroliget med at konen Marit Maria ikke ble døpt, men var den som hjemmedøpte Johanna. 🙂

Fjerde lenke:

26 | 11 Juni | 16 Trf Sd [trefoldighetssøndag] d: 1st. Oktbr. | Ole Herman | uægte | Ungk: Olaus Hansen Ryan(?) Nordvig Pige Ane Nikoline Pedersd. Kedvig[Kulvig?] | Henrik Vollan Kulvig(?), Johannes Tønnesen Nordvig, Ane Pedersd Kulvig Elen Nilsd Nordvig og Faderen | Hj d af Marith (??) Kulvig(?) | Faderen angav begges 1ste L – |

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow😃 snakk om effektivitet! Tusen takk for hjelpen, det settes stor pris på 😊 Da kommer jeg endelig (forhåpentligvis!) videre der, kjedelig når alt stopper opp i ett ledd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider