Gå til innhold
Arkivverket

Emil Brandt udlagt som far 1905

Ole Thyge Plannthin
 Del

Recommended Posts

Jeg søger efter Emil Brandt, der i nr. 3 i kirkebog 1905 fra Rigshospitalet i Oslo er udlagt som far: https://media.digitalarkivet.no/view/1846/85

Jeg ved, at det er svært at finde fædre til uægte børn. 

Jeg er dansk, og derfor ikke fortrolig med de muligheder der findes for personsøgning i Oslo i omkring 1905. Folketællinger 1900 og 1910 er selvfølgelig en mulighed, men her har jeg ikke fundet noget. Derfor er spørgsmålet: Findes der muligheder for at finde personer i Oslo via navn, via adresse eller på anden vis omkring 1905? Måske også via indrejse til eller udrejse fra Norge.

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med små bokstaver står det: artist/akrobat Lauritz. Da er det gjerne en Lauritz Emil Brandt vi er på jakt etter. 

Kandidat:

1890 Denmark Census - Ancestry.com

Name: Lauritz Emil Brandt
Marital Status: Gift (Married)
Birth Date: abt 1866
Birth Place: København
Residence Date: 1890
Residence Address: 3 Sal
Residence Place: København (Prins Jørgensgade-Raadmandsgade ulige nr.) (Copenhagen), København (Kobenhavn), Danmark (Denmark)
Relationship: Són (Son)
Occupation: Kellner
Religion: Folkekirken
Family Number: 13
Household Members Age Relationship
Ludvig Jacob Christian Brandt 56 Husfader (Head)
Karen Brandt 54 Husmoder (Head)
Lauritz Emil Brandt 24 Són (Son)
Axel Albert Brandt 20 Són (Son)
Jens Christian Vilhelm Brandt 15 Són (Son)
Carl Ludvig Brandt 18 Són (Son)
Charles Nielsen 28 Logerende (Lodger)

Denmark, Church Records, 1812-1918 - Ancestry.com

Name: Laurits Emil Brandt
Marriage Age: 23
Event Type: ægteskab (Marriage)
Birth Date: abt 1866
Marriage Date: 7 Apr 1889
Marriage Place: Frederiksberg Sogn, Danmark (Denmark)
Spouse: Hulda Petersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copenhagen, Denmark, Censuses, 1885 and 1895 - Ancestry.com

Name: Laurtiz Emil Brandt
Marital Status: G
Birth Date: 20 Apr 1865
Birth Place: København
Residence Date: 1895
Residence Address: 3den Sal
Residence Place: Danmark (Denmark)
Relationship: Mand (Husband)
Occupation: Opholdsmand
Religion: F
Family Number: 8
Household Members Age Relationship
Laurtiz Emil Brandt 30 Mand (Husband)
Hustru Hulda Brandt 29 Hustru (Wife)
Carsten E E S Brandt 4 Barn (Child)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget glad for de reaktioner, som jeg har fået på mit spørgsmål.

Jeg har med udgangspunk i dette efterforsket og registreret oplysninger om Laurits Emil Brandt født 20. april 1865 i København  og døbt i Skt. Johannes Sogn.

Hvis nogen er interesseret kan mine foreløbige registreringer ses i min base: http://oleplannthin.dk/TNG/getperson.php?personID=I36893&tree=tree1

Jeg har stadig i lille usikkerhed og tvivl om, hvorvidt Emil Brandt far til barn født 1899 i Christiania og Laurits Emil Brandt far til barn født 1905 i Christiania, rent faktisk er identisk med Laurits Emil Brandt født 20. april 1865 i København. Der er oplysninger, der ikke helt passer.

I folketællingen 1905 for Holbergsgade 6  som Matthias Kolberg har fundet er det oplyst, at Laurits Emil Brandt og Petra Holm Brandt året før (31. december 1904) boede i Larvik og flyttede til Christiania 1. maj 1905. Er det muligt at finde oplysninger om dem fra Larvik?

Tak for hjælp /  Ole Thyge Plannthin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner dem ikke i Larvik, men det finnes en fødselsprotokoll fra Rikshospitalet som inneholder mer informasjon fra dåpen i 1899, 

SAO, Rikshospitalet prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10309b/F/L0011Ministerialbok nr. 11, 1898-1900, s. 128
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050830040860

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak til Matthias Kolberg.

Det var netop den supplerende information, der med 100% sikkerhed skabte forbindelse mellem Laurids Emil L. Brandt ved dåben 1899 og Laurids Emil Brandt født 20. april 1865 i København. Den nye registrering fra Rigshospitalet knytter ham til Elmegade 19 i København, hvor han boede med sin danske hustru Hulda Petersen fra november 1896 til maj 1901.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dokumentert at Petra Augusta Holm i forbindelse med utgiftene til nedkomsten på Fødselsstiftelsen i Kristiania er blitt registrert av fattigvesenet. 

Oslo fylke, Hjemstavnsprotokoll nr. 24 (1905-1905), Protokollside, Side 68
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/od20120202613932

Her vil Oslo Byarkiv ha hjemstavnsforhøret av Petra i protokoll fra 1905 nr. 81 folio 74.

Du kan be om oppslag og om å få kopier av dette hjemstavnsforhøret ved å henvende deg til Byarkivet. E-postadresse i lenke:

https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/byarkivet/byarkivet-og-lesesalen/#gref

Her vil det være av interesse om det er nedskrevet opplysninger om barnefaren og om barnet (Sven Emil Holm) er hos moren eller plassert i pleiehjem.

Om hjemstavnsforhørene: https://www.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/t49710.htm

»Fattigvesenet kunne ikke nekte å hjelpe fremmede i nød, men de krevde utgiftene refundert av hjemstavnskommunen, og de kunne, dersom det ble ansett mest hensiktsmessig, sende klientene hjem. Når det gjaldt utlendinger hadde man avtaler med flere land, deriblant Sverige, Danmark og Tyskland, men ellers ble langveisfarende, i likhet med fanter, refundert over statskassen»

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak til Anne-Lise Hansen

Det var lidt overraskende for mig at se denne registrering, hvor Petra Augusta er registreret som gift med giftenavnet Brandt. Men det giver dog mening i forhold til folketællingen 1905 fra Christiania, hvor hun netop er registreret som gift med Laurits Emil Brandt. I folketællingen er han ganske vist registreret som født 20. april 1869 og ikke 20. april 1865. Jeg opfatter dog ikke dette som et afgørende problem. Ancestry har ikke registreret en Laurids Emil Brandt født april 1869.

Oplysningen om, at Petra Augusta Holm er gift betyder sandsynligvis, at hun er blevet gift med Laurids Emil Brandt i Norge. Det kan være Larvik eller Christiania. Jeg antager med udgangspunkt i andre registreringer, at Laurids Emil Brandt blev skilt fra hustruen Hulda omkring 1904. Han bliver også skilt fra Petra Brandt f. Holm, idet hun bliver gift 21. november 1913 i Christians kirken. Her er hun anført som ugift med pigenavnet Holm. 

Emil Brandt bliver i øvrig udlagt som far til datteren Else Margrethe 26. juni 1909 i Ålborg. Her er han anført som skrivelærer Emil Brandt, hvilket passer med registreringer i Norge.

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også tak til Anne-Lise Hansen for oplysningen om fattigvæsenet.

Jeg antager, at sønnen Svend Emil Holm var hos moderen. Det er netop ham, der har været udgangspunkt for min søgning. Han skifter senere navn til Svend Emil Schultz, da Petra bliver gift.

Endret av Ole Thyge Plannthin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søger videre på adressen Ordrupsgade 7 for at finde oplysninger om Olga Katrine Louise Petersen i folketællingen 1906.

Der finder jeg, at hun har endnu et barn med navnet Carsten Petersen. Jeg finder hans dåb i Aarhus. Han har også Laurits Emil Brandt som far. Han er født 25. marts 1900 kun et år efter sønnen Emil Luis Brandt blev født 13. marts 1899 i Christiania. Laurits Emil Brandt har godt nok været aktiv i forhold til kvinderne i hans liv. Jeg har nu registreret 7 børn med 4 forskellig mødre og kun 3 af dem født i ægteskab.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=173512#173512,29192534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT år
1901   
Navn
Olga Catrine Lovise Petersen
Køn Kvinde
Alder 24
Amt København
Herred København (Staden)
Kvarter Udenbys Klædebo Kvarter
Stednavn  

Tilføj i familiedatabasen
Sæt Person

Fødselsdato 31 Aug 1876
Fødested København

Stilling i husstanden Slægtning
Civilstand Ugift

Familie nr. 440
Matr.nr.
Husstanden
  Løbe nr. Navn Køn Alder Født år Civilstand Information
search.png 1521 M Charlotte Vilhelmine Thomsen ?? Kvinde 21 1879 Ugift Husmoder Syerske
search.png 1522 Olga Catrine Lovise Petersen Kvinde 24 1876 Ugift Slægtning Syerske
search.png 1523 Carl Chr Thomsen Mand 3 1897 Ugift Barn
search.png 1524 Emil Louis Brandt Mand 1 1899 Ugift Barn

Adressen er:

Adresse Baggesensgade (lige Numre)
Matrikel 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle finne henne i 1906, men det gjorde jeg ikke her eller på DDD.

Andre treff:

Æ
D År Type Navn Køn Ca. Alder Ca. Født År Civilstand Sogn/Herred/Amt Stednavn Født sted Information

1

Antal pr side:

Side 1 af 1, poster 1 til 3 af 3.
search.png 1876 Fødte Olga Kathrine Lovise Petersen K   1876   Vor Frue, Sokkelund, København    
search.png 1880 Folketælling Olga Kathrine Lovise Petersen K 3 1877 Ugift Udenbys Klædebo Kvarter, København (Staden), København Blegdamsvej (Kbh. Ø.) København deres Børn. 
search.png 1901 Folketælling Olga Catrine Lovise Petersen K 24 1876
Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søger videre på adressen Ordrupsgade 7 for at finde oplysninger om Olga Katrine Louise Petersen i folketællingen 1906.

Der finder jeg, at hun har endnu et barn med navnet Carsten Petersen. Jeg finder hans dåb i Aarhus. Han har også Laurits Emil Brandt som far. Han er født 25. marts 1900 kun et år efter sønnen Emil Luis Brandt blev født 13. marts 1899 i Christiania. Laurits Emil Brandt har godt nok været aktiv i forhold til kvinderne i hans liv. Jeg har nu registreret 7 børn med 4 forskellig mødre og kun 3 af dem født i ægteskab.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=173512#173512,29192534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortsat undre mig over, om der er tale om den samme person med navn Emil Brandt / Laurits Emil Brandt i forhold til de registrerede fødsler. Kan der være tale om 2 personer - jeg tror det dog ikke.

Jeg har registreret følgende børn:

Med hustruen Hulda f. Petersen

1. Svend Karsten Elith Emil Brandt født 31. maj 1889 (Svendborg, Vor Frue)
  2. Karen Doris Thyra Brandt født 28. juni 1891 (Frederiksberg)
  3. Edvin Ludvig Julius Steen Brandt født 27. juni 1895 (Frederiksberg)
  4. Edith Lizzie Oilivia Brandt født 2. marts 1897 (Skt. Johannes)
  5. Svend Hjalmar Brandt født 4. august 1898 (Skt. Johannes)
  6. Emil Ludvig Kaj Mogens Brandt født 26. juni 1902 (Skt. Johannes)
  7. Else Margrethe Brandt født 8. april 1903 (Skt. Johannes)

Børn uden for ægteskab med forskellige mødre

1. Emil Louis Brandt med moderen Olga Kathrine Louise Petersen født 13. marts 1899 (Christiania, Rikshospitalet)
  2. Karsten Petersen med moderen Olga Kathrine Louise Petersen født 25. marts 1900 (Aarhus, Vor Frue)
  3. Svend Emil Brandt med moderen Petra Augusta Holm født 6. december 1905 (Christiania, Rikshospitalet)
  4. Else Margrethe Brandt (navn ændret til Krahn) med moderen Martine Birgitte Larsen født 26. juni 1909 (Aalborg, Vor Frue)

Laurits Emil Brandt blev gift med Hulda Petersen 7. april 1889 i Frederiksberg Kirke. De blev separeret, antagelig omkring 1904. De levede herefter adskilt, men flyttede atter sammen omkring 1919 og boede derefter sammen indtil han døde 24. oktober 1941.

Laurits Emil Brandt er registreret som tjener, kelner, restauratør, akrobat, skrivelærer og kaligraf. 

Hilsen Ole Thyge

Endret av Ole Thyge Plannthin
Lenke til kommentar
Del på andre sider