Gå til innhold
Arkivverket

Olga Hansen f. 1871 i Bodø

Truls Corneliussen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg finner ikke oldemor Olga Hansen f. 1871 2/10 i Bodø med foreldre/evt pleieforeldre Svend Hansen og hustru Karoline.

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flor Allan. Hun fikk 3 uekte barn med 3 ulike menn. Hildeborg er et og Edit f. 1898 i oslo er ett (min mormor) og et barn til i Oslo som jeg ikke har funnet ut av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Truls Corneliussen skrev:

Edit f. 1898

Nummer 193

Oslo fylke, Gamlebyen (Oslo) i Oslo, Ministerialbok nr. 7 (1889-1899), Fødte og døpte 1898, Side 276
Permanent bilde-ID: kb20060921080718
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060921080718
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060921080718.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett mht Edith som er min mormor. Problemet er hvem moren Olga Hansen er og hvem faren Peder Olsen er, det har jeg ikke funnet ut av.

Som jeg skrev i starten oppgir Olga at hun er født i Bodø, men ingen finner henne der med de foreldrene hun oppgir. Klarer noen å hjelpe meg her ville det vært fantastisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du fant Karls dødsdag. Da slipper jeg å lure på om det er etterkommer der. Edith og Hildeborg har jeg kontroll på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vår Peder. Det stemmer med at han var sjømann/styrmann, men i dåpen til Edith står han oppført med fødselsår c 1872

Vet ikke hva c-en står for.

Denne Peder som var var far til Edith, skulle betale barnebidrag, noe jeg tror han ikke gjorde. Fattigforsørgelsen og fosterforeldre prøvde å finne han  og Olga først på 1900-tallet, men klarte det. I et notat står det at Peder "reiste udenriks på fremmede skibe"

Har selv ikke funnet spor av dem etter 1904 (Olga bodde i Bergen en tid) Peder vet jeg ingen ting om mer enn det som er nevnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vår Peder. Det stemmer med at han var sjømann/sturmann, men i dåpen til Edith står han oppført med fødselsår 1872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott Ragnhild. Det er nok henne. Hun får altså sitt 4. uektebarn med far nr. 4 i 1905. Barn 1 får hun i Olso 1896, barn 2 får hun i 1898 i Oslo (min mormor) Barn 3 får hun I Bergen. Barn 4 får hun i Oslo 1905. Hun bodde i Oslo før 1899.Bergen fra 1899-1904/5.Etter 1905 i Oslo.

Jeg har fått oppgitt at hun tidligere jobbet som dampskipstrise på "kystruten".

Fødselsår i Bodø varierer mellom 1871-1875 ser jeg.

Skulle så gjerne funnet fødselen hennes i Bodø og funnet henne i noen mannskapslister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2022 den 12.25, Truls Corneliussen skrev:

Olga Hansen f. 1871 2/10 i Bodø med foreldre/evt pleieforeldre Svend Hansen og hustru Karoline.

Hva er kilden din ref navn på dette paret? Kan det stå noe i dødsfallmeldingen Oslo 1937?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Allan.

Da er jeg omtrent 100% sikker på at jeg har rett OlgaHansen f. 2. okt 1871 . (Fra Bodø)
I FT 1905 Oslo bor hun med Nora/Kara Hansen f. 30.3 1878 som kanskje er søster?

Olga oppgir Svend Hansen og hustru Karoline som pårørende(foreldre?)

Hvorfor går det ikke an å finne Olga i Bodø. Kan det her være snakk om forsterforeldre/adopsjon?

Har noen tips på veien videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Truls Corneliussen skrev:

Dødsfallmeldingen 1937 er blokkert, men det går gjerne an å be om innsyn?

Ja, du kan bestille dødsfallsopplysning - https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/skifte-og-dodsfallsopplysninger

Husk å oppgi nøyaktig dødsdato, hun er i registeret for Dødsfallsprotokoll - avdeling II (se nr. 59) - Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister nr. 37 (1937-1937), Registerside, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090513360095

Lenke til kommentar
Del på andre sider