Gå til innhold
Arkivverket

Olga Hansen f. 1871 i Bodø

Truls Corneliussen
 Del

Recommended Posts

18 minutter siden, Truls Corneliussen skrev:

Tusen takk Egil. Er ikke det jeg etterspør det som Allan Frantzen la ut lengre opp på siden , eller?

Nei, det er ingen dødsfallsprotokoll (DFP), det er en innføring av døde i Oslo 1937 (Statistisk Sentralbyrå, Folkemengdens bevegelse (Serie FB) 1937, nr. 10: Oslo og Hedmark - https://www.digitalarkivet.no/view/430/oc00000001354192). @AllanFrantzen burde forøvrig ha lagt inn referanse (kilde) til vedlegget.

DFP opplyser som regel navn på arvinger/pårørende.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ragnhild. Dette var veldig nyttig. Ser at hun her er født i 1872. Veldig nyttig både med bostedsadresse og arbeidsplass.

Håper noen kan hjelpe meg med konfirmasjonen hennes ett når hun kom til Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ragnhild. I innlegget ditt over sier du at Olga jobbet på dette skipet. Når jeg kommer inn på anken finner jeg DS President Christie: Jeg klarer ikke finn i ditt innlegg at det er dette skipet, bare at hun jobbet hos Nordenfjeldske. Oppklaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Truls Corneliussen skrev:

Jeg klarer ikke finn i ditt innlegg at det er dette skipet, bare at hun jobbet hos Nordenfjeldske. Oppklaring ?

Se nederst side 2 i FT - Oslo fylke, Kristiania, Statlig folketelling (1920-1920), Dokumentside, Side 505863, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/fs10761806437158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil Tusen takk. Meget nyttig. Jeg skriver en ganske omfattende slektsbok der slike detaljer er viktige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AllanFrantzen skrev:

Beklager jeg ikke la ut link. Men du må ha dataabonnement på MH.

Du trenger ikke nødvendigvis å legge ut lenke, men fint om du informerer om kilden.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Truls Corneliussen skrev:

Hei Gry. Vedlagt ligger dagbok for Bergen sykehus 1903 der pårørende er nevnt. 

Her står hun som Olga Hanssen Gjærde, men Gjærde er overstrøket med penn. Hvis hun skal ha kommet fra Bodø så finner vi en plass Gjerdet under Rønvik i Bodø/Bodin.
På en MyHeritage-profil nevnes hun med navnet Olga Cathinka Hansen f. 1870. Eier av profilen er etterkommer via hennes datter Hildeborg.
Har bladd i kirkebøker Bodø etter både navnet samt personer født 2. oktober i perioden 1870-1875, men uten hell og jeg kan jo ha blingset. Har du sjekket utflytterlistene?
Hildeborg (Helleborg) såpass uvanlig (?) navn så mulig barnet oppkalt etter noen i hennes slekt? Er Olga adoptert så kan hennes døpenavn være et annnet, så holde alle muligheter åpne ved søk i kirkebøkene. 
Det er vel, så langt jeg kan se, at fødested "Bodø" kun er oppgitt i folketellingene og der hun selv oppgir fødested. Hun kan godt komme fra et annet mindre sted i Salten.
(Enn i dag kan folk si til meg at de kommer fra Bodø og jeg spør hvor i Bodø og de svarer da; litt utenfor, altså Fauske - jeg sier da at jeg har oldemor ikke så langt unna Fauske - fra Saltdal - og så viser det seg at de egentlig kommer fra Rognan - i Saltdal. 8 mil fra Bodø...)

Endret av Gry.Onarheim.Dahlmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gry. Takk for at du gjør søk. Olga Cathinka mener jeg er feil Olga. Gjærde kan være et spor. Bodø kan bety et stort geografisk område. Har du sjekket kirkebøkene i Rønvik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider