Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av testamente; Maren Pettersdatter??

Viktoria Wettergreen
 Del

Recommended Posts

Hei, setter stor pris på litt videre hjelp til tyden på side 380 (høyre) punkt 8, ganske høyt oppe: 

https://media.digitalarkivet.no/view/21020/382

"8. Pigen Maren Pettersdatter født den 28  November og døbt i (??) den 7 oktober 1817.." Heretter forstår jeg ikke fullt så mye, bortsett fra at hun arver en del specidaler og raadhusgaden 197.. Men spesifiserer han hvilken relasjon de har? Eller hvorfor hun arver så mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forsvinner dessverre mye i bretten, men et forsøk:

01 […] 8 Pigen Maren Pettersdatter født den 28de Novbr. og døbt i (??)

02 [Præste]gields Kirke den 7 December 1817 og som sig nu holder i Skole hos Fru Kreutz paa Moss

03 (??) og giver jeg 10000 Sølvspecier er Ti Tusinde Sølvspecier, samt min nu iboende Gaard

04 ??huusgaden No 197 med alle Meubler til som deri findes, Papirer, Pænge og Obligation[er]

05 undtagen(?) [medtagen?] / Det hele behandles som Umyndiges Midler, indtil hun gifter sig, der

06 (??) med Meubler etc samt SSp 5000 er fem Tusinde Sølvspecier staaer til hendes al-

07 ??ente Disposition, og bliver de øvrige 5000 SSp. er fem Tusinde Sølvspecier at behandle

08 [som] Umyndiges Midler hvoraf, hun nyder Renterne saa længe hun lever, og følges med

09 ??den SSp 5000 hendes Villie, naar død.

Du verden, og i alle land og dager! Snakk om Onkel i Amerika . . . 🙂

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Her forsvinner dessverre mye i bretten, men et forsøk:

01 […] 8 Pigen Maren Pettersdatter født den 28de Novbr. og døbt i (??)

02 [Præste]gields Kirke den 7 December 1817 og som sig nu holder i Skole hos Fru Kreutz paa Moss

03 (??) og giver jeg 10000 Sølvspecier er Ti Tusinde Sølvspecier, samt min nu iboende Gaard

04 ??huusgaden No 197 med alle Meubler til som deri findes, Papirer, Pænge og Obligation[er]

05 undtagen(?) [medtagen?] / Det hele behandles som Umyndiges Midler, indtil hun gifter sig, der

06 (??) med Meubler etc samt SSp 5000 er fem Tusinde Sølvspecier staaer til hendes al-

07 ??ente Disposition, og bliver de øvrige 5000 SSp. er fem Tusinde Sølvspecier at behandle

08 [som] Umyndiges Midler hvoraf, hun nyder Renterne saa længe hun lever, og følges med

09 ??den SSp 5000 hendes Villie, naar død.

Du verden, og i alle land og dager! Snakk om Onkel i Amerika . . . 🙂

Mvh

Hjertelig takk igjen!! 

haha, ja jeg er midt inni en potensielt saftig historie her for å si det mildt! 😄 Jeg prøver å tolke hele testamentet bit for bit, men disse brettene gjør det hele litt mer komplisert! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider