Gå til innhold
Arkivverket

Regnskapsdokumenter fra Teaterarkivet - Tydning og Spørsmål (Bergen 1878, 1895, 1899)

Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

PERSON SOM FORSKES PÅ:

Carl Johan Einarsen (f. 29 May 1854 i Bergen - d. 23 Sep 1919 i Bergen)

Jeg er veldig takknemlig for at jeg mottok noen regnskapsdokumenter fra Teaterarkivet om min stamfar maskinmester Carl Johan Einarsen. Jeg har gravd i andre økonomiske poster for å konstruere et organisert dokument om hans økonomi - utgifter og inntekter. Foreløpig vil jeg være sikker på at jeg forstår de tre dokumentene jeg nettopp har fått tilsendt.

1.) Lønninger 1878

• På den øverste linjen står det "Trprt / 68/3145/36"?
  • Hva betyr “Trprt” og hva betyr disse tallene?
  • Kan jeg forstå replikken om Einarsen å lese “12. jan / ** Kassa til Maskinist Einarsen 5/1-12/1 41,20 / 46 / 15”
  • Hva er ordet før “Kassa” og igjen hva betyr disse tallene? Jeg antar at "41,20" er det han ble betalt i januar.

2.) Gasjebok 1895

• Hva står det på de fem områdene jeg har bokset inn?

3.) Lønninger 1899

• Hva står det på de to områdene jeg har bokset inn?

Tydning 1.jpeg

Tydning 2.jpeg

Tydning 3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk:

Trprt = Transport, dvs. overført fra forrige side.

«Replikken» er bra for en teatermaskinist! 😉 Direkte oversatt Line her er Linje. Men den er korrekt. 🙂 Hva tallene betyr vil jeg ikke gi meg inn på å spekulere om.

Tall + meg = tøv 🙂 Og ordet før Kassa klarer jeg ikke. En forkortelse Ad.? – An.? Pr.?

Gasjebok:

1 Ugeløn (weekly wages)

2 Pr. Cent(?)

3 Løn som Gasmester 1 1/2 m 25%

4 Diæt

5 Theatercassen, Forskud, Contant.

Lønninger:

1 Forskuds.  Debet.  Kredit

2 Pr.(?) Kassa.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.