Gå til innhold
Arkivverket

Stilling og stand på brudeparets fedre

Trude Nilsen
 Del

Recommended Posts

Presten bruker forskjellige varianter av forkortelser på Husmand og Gaardbruger på fedrene her. Jeg teller svinger og buer men blir ikke enig med meg selv. Hjelp! Her er et lite utvalg fra en side.

Nr. " 16.okt - Grmd eller Gmd, selvejer Andreas Nilsen ?

Nr. 6 - Hmd eller Hsmd Isak Isaksen ?

Nr. 4 i 1891 - Hva står foran Gbr Engebregt Andersen ?

Nr. 5 i 1891 - Skal det stå Hmd  Fredrik Johansen ?

Kan det kanskje stå Grnd og Hsnd på noen av disse. Når jeg ser på n og m på andre ord, så kan det stemme bedre. Eller???

Lunder kirkebøker, SAKO/A-629/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1885-1912, s. 124
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051031010643

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 okt: Gmd

Nr 6: Hmd

Nr 4: Tror kanskje det kan være Fdr [føderåd(s)] – eller at det er noe påbegynt [Td(l) tidligere?] som er strøket over.

Men jeg er veldig usikker.

Nr.5 -91: Hmd

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, første to streker ligner på begynnelsen på B-en under. Men resten . . .? Tror ikke det kan være en rar B. Med mindre han har avbrutt etter de første nevnte strekene, også dratt pennen ned, laget en overstrykning og et kraftig punktum(?). Men kun spekulasjoner fra min side.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Even Stormoen skrev:

Skjønner hva du mener, første to streker ligner på begynnelsen på B-en under. Men resten . . .? Tror ikke det kan være en rar B. Med mindre han har avbrutt etter de første nevnte strekene, også dratt pennen ned, laget en overstrykning og et kraftig punktum(?). Men kun spekulasjoner fra min side.

Vrien den der gitt. Skriver nok bare ?? jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Er det krise om jeg skriver feil av Hmd eller Hsnd? Stilling og stand blir jo den samme.

Uten å kunne svare for hva DA ansér for ideell grad av bokstavtrohet, så ville jeg for min del sagt at det var revnende likegyldig, sålenge ‹tittelen› er klar. Men (hypp, min kjepphest!) ellers skriver han Gmd og Gbr (forkortelser på tre bokstaver) og ikke feks. Gsnd. Eller de lengre Grdbr og Grdmd. Så jeg tviholder i manen og galopperer avgårde 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 10.4.2022 den 14.21, Even Stormoen skrev:

Nr 4: Tror kanskje det kan være Fdr [føderåd(s)] – eller at det er noe påbegynt [Td(l) tidligere?] som er strøket over.

Men jeg er veldig usikker.

Det kan også være en klønete variant av Fhv. [Forhenværende] Gbr. 

På 10.4.2022 den 14.46, Trude Nilsen skrev:

Jeg syns det står Hsnd på fedrene her. 

Nr. 6 

Lunder kirkebøker, SAKO/A-629/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1885-1912, s. 128
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051031010647

Er det krise om jeg skriver feil av Hmd eller Hsnd?

Skriv Hmd - det er det som står i eksemplene du viser til. Hsnd gir heller ikke mening 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider