Gå til innhold
Arkivverket

Akershus fylke, Fet, Rælingen i Fet, Ministerialbok nr. I 5 (1772-1796), Fødte og døpte 1777

Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

En liten gåte.
Denne presten bruker så mye snirkler.

Faddere til Hans døpt 27.07.1777 (øverst på venstre side)

Hans Hartvig Tønnerud
Arne Skiatved og Christen
Bergersen G???????   (Er gårdsnavnet forkortet?)
Grethe    Tønnerud og Gud-
biør Arnesdr. Skiatved

Akershus fylke, Fet, Rælingen i Fet, Ministerialbok nr. I 5 (1772-1796), Fødte og døpte 1777
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061031040612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ser ut som Glagen men skjønner ikke hva/hvor det skulle være. Har kikket på kart – i nærheten av Skjatvet og Tunnerud er det eneste jeg finner på G Gullerud, og det eneste som minner om Glagen er Hagen. Men det er da vitterlig en l inni der? Elller er det som ser ut som Gl egentlig en skikkelig skeiv H?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har den samme ideen som deg. Men jeg finner ikke Christen Bergersen på Gullerud i bygdeboka.

Men bygdeboka sier også  at den har ikke full oversikt hven som bodde på Gullerud før 1800.

Jeg velger Gullerud.

(Tvilen kommer den tiltalte tilgode)

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo strålende! Bortsett fra at ‹it wasn't me›! 😉 

Fra spøk til alvor – finner ingen Glegen på Norgeskart? Men her står det jo svart på hvitt, så da så . . .

Veldig bra funn, og jeg er veldig glad for at jeg ikke var helt på viddene med Glagen 🙂 

Takk, Espen

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold your horses! – Rett etter å ha skrevet ovenstående, ser jeg at i høyre spalte står samme eiendom skrevet Blegen. Flere ganger. Så det kan se ut som om Glegen skyldes en ‹tyrkleif›?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, finner ikke Blegen heller på Norgeskart.

Det var som . . . !

Uansett, hvis det stemmer at det er Blegen som omhandles i Indre Akershus Blad, så kan det umulig være det som står i kirkeboken (Leif sitt opprinnelige spørsmål). Hva enn ordet måtte være, så begynner det ikke på en B.

Så – «rykk tilbake til start» 😞 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si, Even. Ved søk på NB så er det noen personer som har Glegen som etternavn. Kanskje det er derifra? ... eller ikke😋

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var jo alltids noe! Men irriterer meg noe voldsomt at søk på Glegen, Gleken, Gleigen, Gleiken, Gleka, Gleika ikke gir noe resultat – i kart.

Rett på Google derimot finner jeg bl.a denne som kanskje kan oppklare noe, men jeg er ikke abonnent . . . :

https://www.ancestry.com/name-origin?surname=glegen

Uansett, så skyter jeg hjertet opp i livet og ‹omfavner› Glegen som rett tydning av innførselen det ble spurt om i åpningsinnlegget.

Og takk til deg, Espen – nok en gang.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok en trykkfeil, Even. Det skal stå Blegen i avisa. Fant det ut da jeg søkte på "Maskin A/S Sterling" fra artikkelen, og da fikk jeg mange flere avistreff om saken som viser at den bedriften lå på "Blegen gård".

Så det var altså en blindvei. Men jeg mener da fortsatt det kan leses som Glegen i kirkeboka.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Men jeg mener da fortsatt det kan leses som Glegen i kirkeboka.

Enig, og takk – igjen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider