Gå til innhold
Arkivverket

Yrkesutdanning for flyktninger i Sverige 1940-1945

Bjørn Magne Aakre
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg er interessert i arkiver om utdanning for norske flykninger i Sverige 1940-1945, spesielt yrkesopplæring. Jeg er interessert i å skrive en artikkel om det.

1. Det skal ha vært skoler (snekkerskoler/yrkesskoler i blant annet Rekarne og Voxna

2. Min far Rolf Kåre Bystrøm kom til Kjäseter ved nyttår 1945. Han døde i 1967. Han skal ha gått på en yrkesskoler eller snekker skole. Jeg vet ikke hvor, men antar at det var I Rekarne eller Voxna.

Vennlig hilsen

Bjørn Magne Aakre

Bjorn.Aakre@usn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk i Arkivportalen på hhv. Rekarne og Voxna gir en god del treff, hvor særlig treffene på førstnevnte ser relevante ut. En nærmere kikk på treffene for førstnevnte avslører at det i arkivet RA/S-6753 Den Kongelige Norske Legasjons Flyktningskontor er en særskilt serie D02 Skoler. Serien ser ut til å omfatte 161 arkivbokser, så den er ganske omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Hei igjen,

Jeg fant opplysninger om min far: 41370 Byström, Rolf Kåre Aakre. 190928 - 040145.

1. Er det mulig å få kopi av avhøret ved ankomst til Sverige?

2. Jeg tror han gikk på skole nær Eskildstuna. Det kan ha vært Yrkesskolen i Rekaren. Er det mulig å få opplysninger om det, for eksempel vitnemål?

3. Hvor lang tid i forveien må en bestill ved oppmøte på Rikasarkivet?

Vennlig hilsen

Bjørn Magne Aakre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjørn Magne Aakre skrev:

Hei igjen,

Jeg fant opplysninger om min far: 41370 Byström, Rolf Kåre Aakre. 190928 - 040145.

1. Er det mulig å få kopi av avhøret ved ankomst til Sverige?

2. Jeg tror han gikk på skole nær Eskildstuna. Det kan ha vært Yrkesskolen i Rekaren. Er det mulig å få opplysninger om det, for eksempel vitnemål?

3. Hvor lang tid i forveien må en bestill ved oppmøte på Rikasarkivet?

Vennlig hilsen

Bjørn Magne Aakre 

1. Send inn henvendelse via skjema: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

2. Jeg er usikker på om noe slikt er bevart. Se min kollegas svar over. Se også her: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/arkivportalen

3. https://www.arkivverket.no/om-oss/besok-oss/riksarkivet-og-statsarkivet-i-oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider