Gå til innhold
Arkivverket

Kari "Karen" Fredriksdatter Hartman f. 1822

Kai Ståle Ødegård
 Del

Recommended Posts

Hei,

Det har allerede blitt skrevet en del om Kari "Karen" Fredriksdatter Hartman f. 1822.

Men mange av innleggene er relativt gamle, så teksten i lengre innlegg er noen ganger meget forvirrende å lese.

Samt at lenker ikke fungerer lengre.

Kari "Karen" Fredriksdatter Hartman f. 1822, er i min slekt.

Jeg forstår det slik at hun var sammen med: Fredrik Gustavsen Blomsterberg Sandvig, Guldbrand Karlsen og Peder Andersen Svorkmo.

Var hun gift med alle på et eller annet tidspunkt? Hvis ja, er det noen som kan legge ved en link til eventuelle giftemål?

Videre, var det flere enn de som allerede er listet, som hun reiste med og fikk barn med?

Igjen, har prøvd å finne ut hvem og når tid, men det er ganske forvirrende.

Rgds

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kai Ståle Ødegård skrev:

Det har allerede blitt skrevet en del om Kari "Karen" Fredriksdatter Hartman f. 1822.

Men mange av innleggene er relativt gamle, så teksten i lengre innlegg er noen ganger meget forvirrende å lese.

Greit å starte med Fortsatt beretning om Fantefolket, Ved Eilert Sundt, Trykt hos J. Chr. Abelsted, Christiania, 1859https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2009081903015?searchText="kari fredriksdatter"&page=113

Side 105 i denne - https://lor.no/wp-content/uploads/2013/11/fantefortegnelse_1859-1.pdf

Søndre Aurdal: Kari Fredriksdatters 4 uekte barn,Johanne, Fredrik, Alexander Magnus og Vilhelm (faren Fredrik ) Gulbrand Karlsen, Hesteskjærer, 33 år, vandret om med kvinnen Kari Fredriksdatter, 34 år, samt hennes 5 barn fra et tidligere samliv utenfor ekteskap ( med den nå avdøde Fredrik), nemlig de 4 nevnte Johanne, ca. 15 år, Fredik, 12 år, Alexander Magnus, 10 år, og Vilhelm, 7 år, samt endelig Laurits, 2 år

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenke til vielsen mellom Gulbrand og Kari i 1857, # 49 - Buskerud fylke, Fiskum, Haug, Bakke i Eiker, Ministerialbok nr. I 15B (1854-1860), Viede 1857, Side 364, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051118030308

Transkribert - https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000687817

"Merknader:
K:Han 34 år. Hun 35 år.begge ere af vandringsfolket. K:Han cf. 1849 hun cf 1852. attest prester Storm og Sagen"
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Egil Johannessen said:

Greit å starte med Fortsatt beretning om Fantefolket, Ved Eilert Sundt, Trykt hos J. Chr. Abelsted, Christiania, 1859https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2009081903015?searchText="kari fredriksdatter"&page=113

Side 105 i denne - https://lor.no/wp-content/uploads/2013/11/fantefortegnelse_1859-1.pdf

Søndre Aurdal: Kari Fredriksdatters 4 uekte barn,Johanne, Fredrik, Alexander Magnus og Vilhelm (faren Fredrik ) Gulbrand Karlsen, Hesteskjærer, 33 år, vandret om med kvinnen Kari Fredriksdatter, 34 år, samt hennes 5 barn fra et tidligere samliv utenfor ekteskap ( med den nå avdøde Fredrik), nemlig de 4 nevnte Johanne, ca. 15 år, Fredik, 12 år, Alexander Magnus, 10 år, og Vilhelm, 7 år, samt endelig Laurits, 2 år

Takk,

🙂

Så hun var da aldri gift med Fredrik Gustavsen?

Hilsen

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kai Ståle Ødegård skrev:

Så hun var da aldri gift med Fredrik Gustavsen?

Det er vel lite som tyder på det.....

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kai Ståle Ødegård skrev:

Noen som vet om hun var gift med Peder Andersen Svorkmo?

Utifra Eilert Sund's notater så var hun ikke det, siden det står at alle hennes barn var født utenfor ekteskap. Utifra den tidligere tråden, hvis du tar deg bryet med å lese nøye gjennom, så hadde hun bare et barn med Peder Andersen, nemlig Johanna f. 1839 - lenke til dåpen (transkribert) - https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004995911 

# 1 (nederst høyre side) - Finnmark fylke, Loppa, Hasvik i Loppa, Ministerialbok nr. 3 (1820-1848), Fødte og døpte 1839, Side 122-123, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070608610420

Gjengir fra den nevnte tråden (gir en grei oppsummering);

Eg har sett litt nærare etter i tølene mine og legg ut dei borna eg har registrert etter Kari (ikkje sjeldan skriven Karen) Fredriksdatter, født 1822 i Nore og døypt i Ål, eldste dotter til Fredrik (Vilhelm) Fredriksen Hartmann (Naselaus-Fredrik) og kona hans Marta Pedersdatter (Eliasdatter i 1822 er etter det eg meiner, eit forsøk på å anonymisera seg, slik og Fredrik må ha gjort då): Med PEDER ANDERSEN Svorkmo (mor hans meiner eg heitte Marta Pedersdatter, men elles har eg ikkje arbeidd så mykje med han, men han reiste seinare med ei Lovise Katrine Nilsdatter): a. Johanna Pedersdatter født 1839 i Loppa (seinare sa jo faktisk Kari og andre mannen Fredrik då dei døypte nokre av borna sine, at dei var frå Loppa ). Med FREDRIK GUSTAVSEN Sandvik, født ca 1822, d 1853, son til Gustav Valentinsen og Sofie Larsdatter: b. Fredrik Vilhelm Fredriksen født 1842 i Frosta/Åsen. c. Lovise Sofie Fredriksdatter født 1844 i Vang/Furnes og død same året i Modum. d. Aleksander Magnus Fredriksen født 1845 i Gol. e. Fredrik Fredriksen født 1847 i Ørskog og døydde truleg like etter fødselen. f. Fredrik Fredriksen født 1848 i Kornstad. g. Lovise Sofie Fredriksdatter født 1851 i Finnøy. h. Karl Gustav Fredriksen født 1852 i Kristiansand (på tukthuset). Med GULDBRAND KARLSEN, født ca 1822, son til Karl Fredrik Bern og Anna Katarine Karlsdatter (Rosenberg): i. Nikoline Vilhelmine Gulbrandsdatter født 1858 i Nord-Aurdal j. Marta Johanne Gulbrandsdatter født 1860 i Grytten (sjå over her nr 4). k. Gustava Marie Gulbrandsdatter født 1865 (sjå over her nr 4). Eg har altså registrert elleve born etter Kari (Karen) Fredriksdatter, men eit par av dei døydde små. I von om at dette kan vera av interesse. 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....hvis du tar deg bryet....

....grei oppsummering?

ja for de fleste kanskje.....

😶

• Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Dette er ganske kort det jeg har på Kari Fredriksdatter Hartmann, f.2-10-1822 på Tangen i Nore i Rollag, dpt.20-10-1822 i Hol kirke i Ål i Hallingdal (Ål 1815-1829 s183).  Hun fikk først som 16-åring i 1839 datteren Johanne med Peder Andersen Svorkmo – se Svorkmo. Så reiste hun med (kalt "svensken") (Hans?) Fredrik Gustavsen [ -se Valentin.sen ], f.25-1-1824 og døpt samme dag i Tugthuus­kirken i Christiania, død 1853. 5 barn med ham (vel flere?).    Gift 4-8-1857 i Haug kirke i Eiker med Gulbrand Karlsen Rosen­berg, f.1823  -se Rosenberg. Der­etter reiste hun igjen med førstekjæresten – eller i alle fall fikk barn med ham i 1863 – Peder Andersen Svorkmo – se Svorkmo

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Jonny Mydland said:

Dette er ganske kort det jeg har på Kari Fredriksdatter Hartmann, f.2-10-1822 på Tangen i Nore i Rollag, dpt.20-10-1822 i Hol kirke i Ål i Hallingdal (Ål 1815-1829 s183).  Hun fikk først som 16-åring i 1839 datteren Johanne med Peder Andersen Svorkmo – se Svorkmo. Så reiste hun med (kalt "svensken") (Hans?) Fredrik Gustavsen [ -se Valentin.sen ], f.25-1-1824 og døpt samme dag i Tugthuus­kirken i Christiania, død 1853. 5 barn med ham (vel flere?).    Gift 4-8-1857 i Haug kirke i Eiker med Gulbrand Karlsen Rosen­berg, f.1823  -se Rosenberg. Der­etter reiste hun igjen med førstekjæresten – eller i alle fall fikk barn med ham i 1863 – Peder Andersen Svorkmo – se Svorkmo

Takker så mye Jonny.

Greit og oversiktlig for en amatør her.

🙂

rgds

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider