Gå til innhold
Arkivverket

Sjur Olsen Hjellum, fødd 1883, forsvant i Amerika

Asbjørn Ramsøy
 Del

Recommended Posts

3 hours ago, Asbjørn Ramsøy said:

FaG viser at han døydde i 1959, men ein "obituary" ville kanskje fortalt meir om kva som skjedde?

I og med at en obituary i de store avisene i byene Minneapolis & St.Paul koster en del penger og han var sannsynligvis ikke var gift vil jeg tvile på at det finnes en nekrolog etter ham. 

Det er oftest den gjenlevende ektefelle som setter inn en nekrolog, og i disse byene vil man ikke alltid finne gode nekrologer. I flere tilfeller bare informasjon om hvor begravelsen er.

For å finne dødsårsaken og hvem som "melte" dødsfallet (informant dvs oftest nærmeste pårørende) er vel hans death certificate den beste kilde.

Hvis interessen er der kan det bestilles for US 9.00 fra MNHS.ORG.

https://www.mnhs.org/people/deathrecords/1959-MN-023850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jostein Stokke said:

Eg ser at han var heilt konsekvent på å oppgi  fødselsåret til 1884 med korrekt dato 13. desember.

Dette er litt spesielt for i WW1, WW2 og Naturalization Petition står det konsekvent 1884 når han selv oppgav informasjon,

men på hans dødsattest står det riktig 1883.

Death Certificate Index: 1959-MN-023850 | Minnesota Historical Society (mnhs.org)

Certificate Number: 1959-MN-023850
Death: June 4, 1959
County of Death: Hennepin County, Minnesota, United States
Subject: Death records
Type: Text, Government Record, Historical Records
Details: Mother's Maiden Name: Unknown,
Date of Birth: Dec 13 1883, Place of Birth: OUT OF STATE

Hvilken kilde brukte de på dødattesten som gav det riktige året - slektninger eller den norske fødelsattesten?

Og hvilken kilde ble brukt på gravstedet som brukte 1884?

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:V4Z2-ZRQ

Dette finnes det kanskje ikke et svar på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Oddgeir Fossli said:

Og hvilken kilde ble brukt på gravstedet som brukte 1884?

På FAG står det at han var født i Bergen - 13/12/1884

Det står det også på WW2 - kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det, men det naturlige hadde vel vært at informasjon på FAG brukte informasjonen fra dødsattesten.

Hvor også begravelsessted og agent som oftest står.

Så tilbake til mitt spørsmål hvorfor er det forskjellige årstall på dødsattesten og ved de anledningene hvor han selv oppga informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel grunnen til at FAG ikke følger årstallet på dødattesten.

Fra FAG:

"His birth date was on us US WWII Draft Registration as well as his place of birth. He was born in Bergen but FaG wouldn't let me add that combination. Siver doesn't have a grave marker as with many of the decedents in this cemetery."

De som registrerte FAG brukte informasjon fra WW2 og ikke dødsattesten.

Igjen tilbake til det interessante: hva eller hvem var kilden til det riktige årstallet på dødsattesten. 

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Oddgeir Fossli said:

Dette er vel grunnen til at FAG ikke følger årstallet på dødattesten.

Fra FAG:

"His birth date was on us US WWII Draft Registration as well as his place of birth. He was born in Bergen but FaG wouldn't let me add that combination. Siver doesn't have a grave marker as with many of the decedents in this cemetery."

De som registrerte FAG brukte informasjon fra WW2 og ikke dødsattesten.

Det var nok det eg skreiv også - om enn ikkje med så mange ord 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Oddgeir Fossli said:

og med at en obituary i de store avisene i byene Minneapolis & St.Paul koster en del penger og han var sannsynligvis ikke var gift vil jeg tvile på at det finnes en nekrolog etter ham. 

Kanskje av en viss interesse?

Til sammenligning. En obit koster $8 per linje i dagens Minneapolis Star and Tribune. En typisk obit er 10 linjer. Prisen er $80. $80 i 1960 var verdt rundt $8.

Er det dyrt. Minimumslønnen i 1960 var $1 per time.

https://www.startribune.com/how-to-place-an-in-memoriam-in-star-tribune/137705393/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Asbjørn Ramsøy said:

Eg kan ikkje heilt roe meg ned med at han kanskje ikkje leid ein naturleg død.

Kvifor trur du det? Han var då 75 år då han døydde..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider