Gå til innhold
Arkivverket

Påsketidtrøyte – en slags betraktning/beretning – og en dårlig påskenøtt. Uten spørsmål om hjelp.

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

I påskestilla tørker jeg litt støv i familietreets litt avsides kroker.

En 4x-tipp – Paul Moltzau Jæger (1756 – 1833), klokker på Voss – har jeg for mange år siden notért med et ekteskap nr. 2. (Jeg selv er et ‹resultat› av nr.1)

Hadde kun navn på ‹Frue To› fra før, men det viser seg at i siste ekteskap var det flerfoldige barn/etterkommere, altså halvsøsken m.v. av min 3x-tipp.

Alt dette er kildebelagt. For de spesiellt interesserte – ta i såfall kontakt, men bruker ikke plass på det nå.

Under diverse søk i DA angående dette – blaing og blaing i kirkebøkene – ble jeg umåtelig henrykt når jeg omsider fant ut at Voss i ‹min› periode er transkribert!

– Av AMF . . . Say no more. 😞 

Men dét skal sies at for hver tussete transkripsjon har de lenke til den skannete originalen. Gudskjetakk.

Og derfor – får jeg presentere et par påskenøtter?

Nr.1 – Brudgom: Nicolai Cafpar Joger  Fødested: Bergsen Vofs

Brur: Lasfine Schlen Brich  Fødested: Vosfvanger.

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000008161417

Nr. 2 – Bruras far: Sund Joger

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000008158769

Løsninger:

1: Nicolai Caspar Jæger, Bergen, Voss

Larsine Schlanbusch [ok, den er ‹tricky›]  Vossevangen

# 38

https://www.digitalarkivet.no/kb20070104620161

2: Paul Jæger.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070104620113

Vel, i rettferdighetens navn – lange gotiske s-er kan lett feiltolkes. Det vet vel jeg som har sloss med gotiske f-er, s-er og h-er i årevis. Her har i alle fall transkribenten vært konsekvent ift. hva han/hun trodde han/hun så: Lang s er blitt til f. Forsåvidt gjort enkelt for oss som er vant med de førnevnte s-er – (Var forøvrig ganske voksen før jeg fant ut av fraktur-s-en i «Aftenpoften» 😉 ) 

Ikke desto mindre gjør dette at søk blir tungvint.

Jeg måtte søke på etternavn Jæger Joger Jager og med alle mulige fornavns- og patronymkombinasjoner.

Møysommelig blaing i skannete kilder er faktisk mindre tidkrevende.

Ja, jeg vet at AMF-situasjonen har vært debattert og latterliggjort i det uendelige før . . . men dét er vel ingen grunn til å stoppe nå? 😉 

Og helt til slutt:

Dette som skulle være en kort, liten og lett humring over AMF og deres stakkars (sikkert voldsomt underbetalte?) transkribenter, ender faktisk opp med (bortsett fra uforutsett lengde) en kraftig honnør til alle som bruker av sin tid og kunnen til å korrigere AMF-materialet.

En dyd av nødvendighet at dette blir gjort. All ære til dere.

Trøster meg med at det visstnok skal være «a long way to Tipperary» . . .

Og med ønske om forsatt god påske til alle.

Mvh

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Påske til deg også Even.

Fant noen påskebilder fra AMF-gjengen.

animated-easter-chick-image-0084.gif

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God påske til deg òg, Even og takk for (alltid) god tydehjelp og fornøyelige betraktninger. 🌼 🐣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider