Gå til innhold
Arkivverket

Hvor blir Østen Syversen og Anne Larsdatter fra Sør-Fron av?

Inge Flatmoen
 Del

Recommended Posts

Hvor har du lett allerede? 
Jeg regner med at Østen Syversen Fosse hadde foreldre Syver Østensen  og Rønoug Olsdatter. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058253002130
Dessverre var det skifte etter Syver allerede i 1824, og jeg har ikke funnet skifte etter Rønoug Olsdatter eller noen Lars på Erlandsrudløkken.
https://www.digitalarkivet.no/sk11216091803119

Jeg har heller ikke funnet noen barndåp i Sør-Fron med disse foreldrene 1833 ut 1836.

Det ser ut som om pige Anne Larsdatter Erlandsrudløkken fikk et barn utenfor ekteskap i 1822. Han het Lars Olsen, faren Ole Guldbransen https://www.digitalarkivet.no/kb20070603550358 
Jeg finner ham ikke konfirmert i Sør-Fron 1835-1838

Det hjalp meg ikke å søke på Siv* eller Syv* Estens* eller Østens* eller etternavn Fosse.

Bygdeboka for Sør-Fron (Gardar og slekter i Fron: 1) forteller at Østen Syversen Fosse kjøpte nesten halve Haverstad for 600 daler i 1823, men solgte unna igjen i 1825. 
Men jeg ser ikke hva som skjedde etter at han solgte. 
Jeg tror ikke den Østen Syversen som Sven har funnet er den riktige. Alderen passer ikke så bra, og jeg har funnet flere referanser til en Østen Syversen Dal som hadde eid Espelien og solgte denne i 1835.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Jostein Stokke said:

Og korleis heng dette saman tru?

Sjøl om det er anført "Vedkommende er død og Ingen her ved det" er det ikkje dermed sikkert at han var død. Han kan f.eks berre ha reist ut av bygda for ei stund...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trond Myrstad skrev:

Sjøl om det er anført "Vedkommende er død og Ingen her ved det" er det ikkje dermed sikkert at han var død. Han kan f.eks berre ha reist ut av bygda for ei stund...

De sto at han var blind i FT1875, så han reiste kanskje ikke så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Trond Myrstad said:

Det er sikkert korrekt - men eg har aldri sett ei slik oppføring i ei folketeljing før.

Det er vel meininga at dei skal teljast der dei faktisk er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Jostein Stokke said:

Det er sikkert korrekt - men eg har aldri sett ei slik oppføring i ei folketeljing før.

Det er vel meininga at dei skal teljast der dei faktisk er?

Det kan se ut som det er notert i ettertid med en annen håndskrift. Men spørsmålet er fortsatt hvorfor noen skulle gjøre det?
https://www.digitalarkivet.no/ft20110207241054

Han døde på Aase. I dag ligger Ålesund sykehus der. Kanskje han døde på et sykehjem, og man sjekket i folketellingen hvem han opprinnelig bodde hos, og i den forbindelse ble oppmerksom på at det ikke var kjent at han var død? Bare en spekulasjon.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant detalj er at dødsfallet er innført i kirkeboka godt ut i 1878, mens både dødsfallet og begravelsen skjedde i januar 1877; hhv. 6. og 10. januar. Innføringene rett før og rett etter gjelder også omstreifere og fattiglemmer som er døde og begravde mye tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider