Gå til innhold
Arkivverket

Skibsjournaler fra Det Norske Veritas eller

Elisabeth Oosterhoff
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg skriver en bok om Halvor Baxaas Halvorsen. Han var kaptein på skonnertbriggen som het Valborg. Denne ble bygget på Hansens verft i Porsgrunn i 1876. Da ble den solgt til Friis & Co, kaptein Baxaas m.fl. og ble satt på vannet 8. september 1876.

Da kaptein Baxaas seilte  Valborg til Holland, England, Sverige og Tyskland må den ha vært forsikret.

den tiden i Porsgrunn fantes det tre forsikringsselskaper som forsikret seilskuter:  Den første Norske Assuranceforening, Porsgrunds Søforsikringsselskab og Det Norske Lloyd.

Jeg leter etter deres registre fra 1876 - 1886. Hvor kan jeg finne disse?

Valborg ble sannsynlig inspisert av Det Norske Veritas. Hvor kan jeg finne registre fra Det Norske Veritas fra 1876 - 1886?

Halvor Baxaas dro til Chile, Valparaiso hvor han ankom i 1880. I 1886 finnner en Valborg i «Lloyd’s shipping Register» under navnet Elcira. Jeg forsøker å finne ut av hva som skjedde, hvorfor kom plutselig Valborg i andre hender og tenker at kanskje kan jeg finne ut noe i de Norske Forsikringsrapportene.

Finnes det noe informasjon i noen av de norske ovennevnte forsikringssselskaper angående Valborg? Eller i Det Norske Veritas?

Hvor kunne jeg henvende meg om dette?

All hjelp ville vaere storartet! Tusen takk!

Med vennlig hilsen,

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært varierende hva som er bevart av arkivmateriale fra gamle forsikringsselskap. Arkivportalen er nettstedet som blir brukt av mange norske museer og arkiv, inkludert Arkivverket, for å vise hva man har av arkivmateriale. Her kan du se om du finner noen av selskapene du leiter etter og hvor eventuelle arkiv er oppbevart. Bl.a.kan du finne:

«Den første norske assuranceforening» har avlevert arkiv til Statsarkivet i Oslo. Dette materialet kan du få tilgang til via lesesalen vår i Oslo.

Både Norsk maritimt museum i Oslo og Aust-Agder museum og arkiv i Arendal har arkivmateriale fra «Porsgrund Søforsikringsselskab: https://arkivportalen.no/search/1?unitType=1000&text=s%C3%B8forsikringsselskab

Norsk maritimt museum har også arkiv etter Norske lloyd Porsgrunn. Riksarkivet har også arkiv etter Norske Lloyd, men dette starter først i 1905:

https://arkivportalen.no/search/1?unitType=1000&text=lloyd

Romsdalsmusset har materiale fra Det norske Veritas:

https://arkivportalen.no/entity/no-ROMS_arkiv000000012066?ins=ROMS

Og ikke minst: i arkivet etter Sjøfartsdirektoratet fins det mapper på tre slettede skip ved navn Valborg i perioden 1864-1928 (Fa1189):

https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001141302?ins=RA

Via lesesalen i Oslo kan du undersøke om noen av disse gjelder «ditt» skip.

Skipslistene til Veritas vil trolig også kunne finnes hos Norsk maritimt musem eller et annet sjøfartsmuseum.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjaere Anita,

Tusen, tusen takk for all god informasjon.

Jeg befinner meg i USA saa jeg kan dessverre ikke komme paa lesesalen, men jeg skal forsoke de andre ressursene du nevnte for meg.

Tusen Takk!

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider