Gå til innhold
Arkivverket

Johan Henrik Tribler, født Holstein ca. 1765, død Sandefjord 1825. Gift med Clara Anna Johansdatter Schiøth. Ønsker opplysninger om foreldrene.

Bjørn Piro II
 Del

Recommended Posts

Følgende er kjent: Det er oppgitt (kilde Geni) at Johan Henrik Tribler var født i Holstein ca. 1765. Han døde i Sandefjord 22.10.1825, 60 år gammel. Konen hans er ved sin bortgang benevnt som " Madame" og hennes navn var Clara Anna Johansdatter Schiøth. Hun døde i Sandefjord 15.10.1834 og var da 60 år. Når de kom til Norge? Antar det må ha skjedd etter 1804 siden sønnen Adam er oppgitt å være født i Horsens (østjylland) dette året.

Det oppgis at Johan Henrik Tribler var ansatt i Tollvesenet fra ca. 1785 (han befant seg kan hende i Danmark frem til begynnelsen på 1800-tallet). Han tiltrådte som overtollbetjent i Sandefjord i 1811.

Men hvem var foreldrene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corporal Johan Hendrich Tribler af det Schlesvigske Rytter Rgt og Jf Clara Anna Schøtz er gift i den danske menigheten i Garnisonskirken i København 2.8.1793

Arkivalieronline (sa.dk)

Det Slesvigske rytterregiment, også kalt Kyrasserregiment, hadde tilhold i Horsens, Midt-Jylland. Det var vel der familien oppholdt seg i perioder senere også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn FT 1801 - https://www.danishfamilysearch.com/cid1284487

Tar med denne - https://munin-sandefjord.blogspot.com/2016/11/johan-henrick-tribler.html

"I 1801[i] finner man Johan Henrick Tribler bosatt på „Gravens østre Side” i byen Horsens i Danmark, der han beskrives som „Vagtmester” i det Slesvigske Rytter-Regiment. Han er gift med den 35 år gamle Anne Johannesdatter og har flere barn: Johan Fredrik (9 år); Gabriel (4 år); Anne Katrine (7 år); Elisabet (5 år); og Marie Katrine (1 år). Opplysninger på et forholdsvis kjent genealogisk nettsted[ii] opplyser at han var født i Holstein, men det er ikke lykkes å verifisere dette. Ifølge verket[iii] om norske tollere gjennom 300 år ble han ansatt som tollbetjent i Sandefjord i 1811, og forfremmet til overtollbetjent i 1816. Denne stillingen fortsatte han i til han tok avskjed 11. sept. 1824. Han ble nokså snart en fremstående mann i det lille samfunet, for i 1814 – nærmere bestemt 25 februar – er han en av de som undertegner fullmakten (Berg, s. 187) til de to som skulle være med og velge representanter til Eidsvolds-forsamlingen. I 1816 blir han registrert som en av mange offentlig ansatte som har nasjonal bakgrunn fra Danmark; han er med i listen over dem som var knyttet til „Statholderskabet”. Nationalbladet[iv] som offentliggjør listen er klar over at den er ufullstendig og inviterer leserne til å bidra. Toldbetjent Johan Henrik Tribler døde, 60 år gammel, 22 oktober 1825 og bosatt på Prestegårdseiet. Han ble begravet [v]31 oktober."

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på Daisy - "Slesvigske Kyrasserregiment" - gir følgende resultat; https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_liste?c=&a=Slesvigske+Kyrasserregiment&b=&d=1&e=2015

Materialet kan jeg ikke se er skannet (og digitalisert) og må således bestilles til bruk på lesesal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Egil Johannessen said:

Han er gift med den 35 år gamle Anne Johannesdatter og har flere barn: Johan Fredrik (9 år); Gabriel (4 år); Anne Katrine (7 år); Elisabet (5 år); og Marie Katrine (1 år).

Jeg tror eldste sønn, Johan (Joseph) Friderich er døpt 16.9.1792 i Søllerød ved København

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=157232#157232,26372730

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Jeg tror eldste sønn, Johan (Joseph) Friderich er døpt 16.9.1792 i Søllerød ved København

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=157232#157232,26372730

Samme barn, bare en annen innføring, øverst høyre side - https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118974#157230,26372497

Det står en anmerkning i venstre marg, kan du tyde det @Matthias Kolberg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke helt tak i sammenhengen, men det kan tyde på at de ikke var helt oppriktige med presten. De oppgis som mann og hustru, men de ble jo ikke gift før august 1793

Første og siste del av merknaden leser jeg som

hol(d)t aldrig Kirkegang …

aldrig var gift

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det følgende burde vært spørsmålstegn omtrent etter hvert eneste ord, men avstår for lesbarhetens skyld 😉

Tror anmerkningen i høyre venstre(!) marg kan være:

holt aldrig

Kirkegang, tiente

den polske Minister,

og marsk aldrig

var gift.

Ikke særlig meningsmessig konsistent, men kanskje et utgangspunkt for bedre øyne? [og fantasi 😉 ]

Mvh

EDIT: Nest siste linje kan være maaske istedet for marsk.

Endret av Even Stormoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mange nyttige opplysninger, stor takk til Matthias, Sven og Egil. Jeg leste også som tekst "Aldrig kirkegang".  Når det gjelder dåpen til sønnen Johan Joseph Friderich Tribler (den første registreringen som du Egil oppgir), så ser jeg at presten ikke noterer "hustru" foran barnets mor, noe han ellers har gjort ved de øvrige barnas dåp. Det kan jo tolkes dithen at presten var klar over at foreldrene ikke var gift på dette tidspunkt. 

Jeg ser at ingen Tribler er nevnt som faddere.

For å finne slekten bakover antar jeg Holstein er stedet å lete, men vi vet jo ikke hvor i Holstein faren ble døpt. Ved folketellingen 1801 ser jeg mannen alder er satt til 35 år, men stedet for fødsel er ikke utfylt. Moren vet vi ikke hvor kom fra, men en mulighet er jo at hun var fra København siden de ble viet der (i Garnison kirken) 2.8. 1793.

Veldig interessant alt du Egil fant av øvrige opplysninger knyttet til Johan Fredrik Tribler (bl.a. om Eidsvoll forsamlingen).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge folketellingen i 1801 skal Clara Anna være født ca 1766

Det kunne passe med denne skomagerdatteren fra Roskilde døpt 3.3.1765

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117859#154917,25860854
Datter av Johan Friderich Schøtt og Cathrine Johansdatter

Eldste sønn og datter til Johan Henrik og Clara Anna er i såfall oppkalt etter morforeldrene, så kanskje de nest eldste Gabriel og Elisabeth er Johan Henriks foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utvilsomt konen, som jeg oppgir er født ca. 1774. Dette fordi alderen ved hennes død i Sandefjord i 1834 er oppgitt til 60 år (for øvrig lite å holde seg til).  Jeg ser i mine papirer at en Johan Schiøtt stod fadder i Bergen i 1772 (uten at jeg aner for hvilket barn, så her har jeg slurvet).

Ikke umulig (ut fra hva du skriver) at navnene Gabriel og Elisabeth er Johan Henrik Triblers foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Hva med denne Gabriel Tribler, gift med Elisabeth Schwalbinn?

https://www.geni.com/people/Gabriel-Triebler/6000000018276758945

De fikk en sønn Johan (f. 1858 - d. 1801 iht. Geni-basen) - men fikk de en sønn Johan Henrik?

Legger ved denne - https://slaegtsbibliotek.dk/907643.pdf

"Oplysninger om Gabriel Tribler I Triebler, begravet i Aalborg (Budolfi) 19.4.1794, da 78 år gammel (f. ca. 1719). I Hærens Stambog fra 1760 står: Han var f. 1.5.1726 i Skaane, Sverige, lutheraner, udlært bogbinder, lod sig hverve for 7 år under major Diderichsen og derefter for 2x2 år i Falstriske Regiment under Major Lunos Comp. I Nyborg døbes 8.7.1751 Anne Cathrine Tribler. Moderen var Elisabeth Schwalbinn og som barnefader blev udlagt Gabriel Tribler, musgret og lansener under Major Lunos Comp. Gabriel bliver g. 27.8.1753 i Helsingør (Skt. Mariæ) m. Elisabeth Schwalbinn og her bliver også deres næste barn Marie døbt 10.2.1754. De får endnu et barn, Johan Tribler, døbt 7.5.1758 i København (Garnisons tyske menighed). Oplysning om andre familier med navnet Tribler, Kobberrød / Kobberød fra Gjerlev s., Randers a., og Sødring sst."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, B.Piro skrev:

Matthias - Du er så kjapp at jeg nesten ikke får svart før du er på banen. Tusen takk!

Mente du Egil 😉😊 ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke dette helt til å stemme, for vi finner jo ingen barn etter disse to fruene, ved navn Johan Henrik Tribler, kun en Johan Gabrielsen Triebler, født 1758 og død 1801.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, B.Piro said:

Jeg får ikke dette helt til å stemme, for vi finner jo ingen barn etter disse to fruene, ved navn Johan Henrik Tribler, kun en Johan Gabrielsen Triebler, født 1758 og død 1801.

Det er jo tenkelig at de fikk flere barn etter 1758. Johan Henrik skal også være født ca 1766 i følge folketellingen i 1801. Det stemmer ikke med at Elisabeth er født 1717, riktignok.

En annen mulighet er kanskje at han ble oppfostret av Gabriel Tribler og Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kom også innimellom - så det først etter mitt forrige innlegg. Et stort smil til deg også!!!

Når jeg nå har så mange dyktige på linjen når det gjelder leting etter slekt i Danmark, er det fristende å spinne videre, på en litt annen Tribler gren. Om Johan Fredrik Tribler, som vi nå er enig om var født i Søllerød utenfor København i 1792, så vet vi at han slo seg ned som snekker i Porsgrunn. Han var gift med Maren Elisabeth Arnesdatter Usler (1804+1885) og deres første barn var Johan Henrik Tribler (1826+1885). Som 23 åring ble han far til en datter, men gifte seg med barnemoren ville han tydeligvis ikke, så for å komme seg bort fra problemene reiste han like godt fra landet - enten kort tid før fødselen eller like etter ( i 1849). Det var i Danmark han nå slo rot-  giftet seg i 1855 med Hansine Frederikke Fricke (født 1827) og fikk følgende barn:

1. Frederik Elias Tribler, f. Nyborg,  Vindinge, Svendborg amt, Fyn 19.8.1856.

2. Christian Arent Tribler, f. Korsør, Slagelse, Sorø, Vestsjælland 19.5.1860.

3. Johan Henrik Tribler, f. sst. 12.8.1862.

4. Holger Anton Tribler, f. sst. 10.2. 1867, død sst. 10.10.1945.

Johan Henrik Tribler var i mange år tollbetjent i Korsør, Vestsjælland, hvor han døde 28.2.1885, 59 år gammel.

Lar det seg gjøre å finne noe etterslekt etter nevnte 4 sønner (som det var min tanke å kontakte)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fra samme kilde jeg har mine opplysninger.  Her fant jeg at Holger Anton Tribler (1867+1945) - sønn av nordmannen Johan Henrik Tribler - hadde mange sønner:

1. John Andersen Tribler (Andersen er morens familienavn), f. 1895.

2. Carl Vilhelm Tribler, f. 1896.

3. Holger Tribler, f. 1897.

4. Christian Andersen Tribler, f. 1904.

5. Anders B. Andersen Tribler, f. 1907.

Det er disse jeg nå forsøker å lete opp. Håper å finne noen sønner som fortsatt kan være er i live og som kan kontaktes.

Jeg ser av disse slektssidene at de oppdateres av en Steen Hald Kjeldsen. Det lot seg også gjøre å sende inn forespørsler, hvilket jeg nå har gjort.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@B.Piro

Mulig du har lest denne - En Tønsberg-slekt fra seilskutetiden. Johan Henrik Christiansen – forfedre og etterkommere, side 23 - Redaktør Christiansen, Erling N., Publisert 1998 - https://www.nb.no/items/553fb44043f09a8b6bd66041df1781ee?page=23&searchText="johan henrik tribler"

men jeg synes det er nyttig å ta den med ift. informasjon mht. Johan Henrik Tribler (JHT). Boken er basert på manuskript av Gudrun (Lillegun) Siverts (Gudrun Astrup Christiansen (Trebler) - les FORORD i ovennevte bok - hun var etterkommer av datteren til JHT, Anne Cathrine Tribler, døpt 9. januar 1795 (innf. # 2) 

Det opplyses i boka at JHT var f. i Holsten 1765, ble vervet til Slesvigske Kyrasser regiment 21 år gammel, videre at han finnes omtalt i Hærens arkiv i København - jmf. FORORD hvor det bl.a opplyses at man har foretatt undersøkelser i statsarkiv, lokale arkiv og reiser til Danmark. Siden det ikke opplyses noe videre om JHT's forfedre i boken er det da ensbetydende at dette ikke har vært opplyst i de arkivene man har undersøkt (jmf. Hærens arkiv, K.havn som det er henvist til) - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at det står eksplisitt i hærens arkiver, mistenker jeg at opplysningen om opphavet i Holsten skyldes en misforståelse.

I de samtidige kildene som er funnet hittil, er det ingenting som peker i den retningen, og jeg kan ikke se at Tribler-navnet dukker opp hos andre i Holsten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider