Gå til innhold
Arkivverket

Johan Henrik Tribler, født Holstein ca. 1765, død Sandefjord 1825. Gift med Clara Anna Johansdatter Schiøth. Ønsker opplysninger om foreldrene.

Bjørn Piro II
 Del

Recommended Posts

Det er jo da litt spesielt at det opplyses om at JHT ble vervet 21 år gammel til det Slesvigske Kyrasser regimentet, det indikerer (iallefall for meg) at man har funnet opplysninger i arkivene.

Jeg har ikke tilgang til boken, men i Geworbne krigskarle. Hvervede soldater i Danmark 1774 - 1803, Museum Tusculanums Forlag; "De fleste af de hvervede eller 'geworbne' krigskarle var tyskere".

Navnet Tribler kan jo også være en variant av Triebler, Tripler, Trebler osv.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utvilsomt et dokument som sier han ble vervet i 1786. Det jeg betviler (før jeg får se det) er at det står han var fra Holsten. 

Jeg finner ingen passende Tr*ler-familier i Holsten, men derimot flere i Københavnområdet, på begge sider av Øresund.

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken du refererer til  var ukjent for meg og derfor av stor interesse -  så takk Egil for at du sendte meg lenken.  I boken finner jeg også etterkommere som kan kontaktes. Når Christiansen familien først tok spranget med å skifte til nytt familienavn forundrer det meg at de valgte skrivemåten Trebler. Navnet - så vidt meg bekjent - har da aldri vært skrevet slik?

Det står i forordet fra 1998 at Gudrun Siverts manus er blitt vesentlig nedkortet og at det i sin helhet skal være tilgjengelig hos flere innen slekten. Skal derfor benytte meg av den anledningen. 

Ser av ditt innlegg Matthias at fødestedet til Johan Henrik Tribler, er noe tvilsomt hva Holstein angår. Ved besøk på Statsarkivet i København  (hvor jeg har tilbrakt mye tid) forstår jeg familien har gjort de undersøkelser som er mulig å gjennomføre. Derfor blir nok den saken uløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få lov til – som ‹sniktitter› og petiméter en sen kveld – å pent oppfordre «B.Piro» (som snart nærmer seg femti innlegg) til omsider å opptré under fullt navn?

I henhold til forumreglene. 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, B.Piro skrev:

Derfor blir nok den saken uløst.

Tja, den som leter han finner......😊

Først, FT 1787 for Gabriel Trieblor? (Tribler), bor hos sønnen Johannes, Bødker Mæster (Johann, f. 1858 - se GENI-base "About Johann Gabrielsen Triebler") - FT 1787 https://www.danishfamilysearch.dk/cid211436

Hvis man slår opp i Erik Brejls uddrag af skifter mm.https://www.brejl.dk/index.html og finner frem til Ålborg byfoged Skifteuddrag 1584 - 1805https://www.brejl.dk/aalborg.html og deretter søker Tribler så kommer det frem noe svært interessant;

Et skifte etter Elisabeth Svalve (Schwalbinn), kona til Gabriel Tribler (tidl. innlagt Geni-Base). Barn nr. 2 nevnt i skifte er en sønn, Johan Henrik, 16 år = f. ca 1766 😊!

3374 Elisabeth Svalve i Ålborg. 23.10.1782, fol.203B.

E: Gabriel Tribler.

B: 1) Johann Gabriel Tribler 25, bødker

2) Johan Henrik Gabriel Tribler 16, i bødkerlære.

Skiftet starter øverst på venstre side (fol. 203 B) - https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=191972#191972,32199772

Men her trengs det tydehjelp.......😏 🥴🧐

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en Johan Henrich Gabriel(sen?) Tribler er nevnt i skiftet!

16 Aar gammel udi lære hos Knud Flyen(?) Arup Bødker

1E134070-F281-45F1-B742-F4451A0EFA21.thumb.jpeg.97ef6a9b160fb52a6fd9adcd78eb29f5.jpeg

Omstendighetene taler jo sterkt for at dette er rett person med barn oppkalt etter Gabriel og Elisabeth, som jo tross alt ikke er den mest vanlige kombinasjon. 

JHT fikk jo også enda en datter Elisabeth, før forholdet med Clara Anna.

Jeg mistenker også at Elisabeth ikke var fullt så gammel som oppgitt ved begravelsen den 26.10.1782, 65 år:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128408#172995,29050033
Gabriel skal være født ca 1726, og trolig er Elisabeth også født nærmere 1726, altså nærmere 40 enn 49 i 1766 da Johan Henrik ble født.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HENTET FRA GENI AV MATTHIAS KOLBERG:

Gabriel Triebler (Tribler)

Fødselsdato: 01. Mai 1726
Fødested: Skåne län eller Hallands län, Sweden (Sverige)
Død: 19. April 1794 (67)
Budolfi Sogn, Aalborg Amt, Aalborg Amt
Begravet: Budolfi Sogn, Aalborg Amt, Aalborg Amt
Nærmeste familie:

Sønn av Gabriel Tribler
Ektemannen til Maren Larsdatter og Elisabeth Schwalbinn
Far til Anna Catrina Gabrielsdatter TrieblerMaria Gabrielsdatter TrieblerPaul Hinrich Gabrielsen Triebler og Johann Gabrielsen Triebler

Yrke: Musketer og værtshusholder,, bokbindare

Administrert av: Private User
Sist oppdatert:

2. november 2021

----------------------------------------------------

Matthias: Med utgangspunkt i de siste innleggene synes det klart at det du fant på GENI virkelig er foreldrene til Johan Henrik Tribler (1765+1825). Skal vi tro på opplysningene så er faren født i Skåne  1 mai 1726.
Moren Elisabeth  Schwalbinn ble gravlagt i Ålborg 26.10. 1782, og 1/2 år senere, 12.3.1783 er det at faren gifter seg på  nytt i Ålborg med Maren Larsdatter.

Når det gjelder Johan Henrik Triblers fødested (ca. 1765), så er Holstein muligens ikke korrekt. For hans eldre søsken finner vi disse døpt på følgende steder:

1. Anna Catrina Gabrielsdatter Triebler, døpt 8.7. 1751 Nyborg sogn, Svendborg amt, Fyn,
2. Maria Gabrielsdatter Triebler, døpt 10.2. 1754 St. Mariæ sogn, Helsingør, København amt,

3. Paul Henrich Gabrielsen Triebler, døpt 27.5. 1756 Garnisons sogn, København amt,

4. Johan Ganrielsen Triebler, døpt 7.5. 1758 Garnisons sogn, København amt.

Så blir spørsmålet hvor Johan Henrik Tribler døpes ca. 1765? Kan det ha vært Ålborg? Der bodde familien da først moren døde i 1782 og faren i 1794.

------------------------------------------------------

Så noen ord til deg Even Stormoen. Din kritikk var så absolutt berettiget! Jeg burde stått under navnet Bjørn Piro og ikke B. Piro. Dette er noe jeg prøvde å gjøre  noe med for lenge siden, men husket ikke nå hva som stoppet meg . Jeg prøvde derfor på nytt idag. Gikk inn på innstillinger og deretter "visningsnavn" og "endre visningsnavn". Fjernet så B.Piro og la inn Bjørn Piro,  og da fikk jeg opp teksten "Visningsnavn brukes allerede av en annen konto". Dermed var jeg like langt. Hva betyr "annen konto" i denne sammenheng og hvordan kan jeg få gjennomført endringen til fullt navn? Noen kloke sjeler som vet råd??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant på Family Search at Gabriel Tribler og Elisabeth Schwalbinn giftet seg i St. Mariæ sogn, Helsingør 24.8.1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, B.Piro skrev:

da fikk jeg opp teksten "Visningsnavn brukes allerede av en annen konto". Dermed var jeg like langt. Hva betyr "annen konto" i denne sammenheng og hvordan kan jeg få gjennomført endringen til fullt navn?

Du har laget brukerkonto to ganger. (Ikke uvanlig f. eks. ved bytte av e-postadresse.)

https://forum.arkivverket.no/search/?&q=Piro&type=core_members&joinedDate=any&group[4]=1&group[8]=1&group[9]=1&group[3]=1&group[7]=1&group[6]=1&group[13]=1&group[15]=1

Den nye kontoen kan du endre til Bjørn Piro ll eller et tall eller kommune, så blir det godkjent. 

https://forum.arkivverket.no/settings/username/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel venn fra Porsgrunn som er etterkommer av Tribler/Usler. Jeg hjalp henne med slektstreet for lenge siden og skal høre med henne om det er kommet til noe nytt siden da (men jeg tviler på det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arnstein - jeg er interessert i både Tribler og Usler slekten. Johan Fredrik Tribler (1792-1845) var gift med Maren Elisabeth Arnesdatter Usler (1804-1885). Hennes far var Arne Fredriksen Usler (1779+1841) og farfaren Fredrik Vincentsen Usler, født omkr. 1745 og død i tidsrommet 1784-1801. Han giftet seg i Solum, Telemark 26.6. 1767 med Maren Arnesdatter Gråten, født Solum 12.6. 1744, begr. Solum 14.5. 1790. Hun kom fra småbruket/husmannsplassen Gråten, som jeg antar kan ha ligget under gården Kjerringteigen i Solum. Fredrik Vincentsen Usler nevnes ved vielsen som matros. Siste gang jeg finner ham i kirkeboken, er når sønnen Tallak døpes i Solum i 1784. Ved folketellingen i 1801 finner jeg ikke mannen. Hvor er det blitt av denne Usler? Kan han ha omkommet på sjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.