Hilde Berg Moen Skrevet April 22, 2022 Del Skrevet April 22, 2022 Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1754-1773, s. 31-32 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340111 Dette ble for vanskelig for meg. Takknemlig for hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet April 22, 2022 Del Skrevet April 22, 2022 (endret) Tja... Skrifta er eigentleg ikkje så ille som det ser ut til. Om lag sånn: "Samme dag [3. sept], samme sted [Nissedal] Gunder Halvorsen Grims- tveds uægte Søn som han Havde avle med Piigen Guro Tjøstossdatter Wiig. Barnet blev kalder Kit- til. Faderen er een gift mand, moderen gik at un- derviises til Confirmation, da hun blev besvangret, men kom dog til confirmation, førend hun gjorde Barsel, eftersom ingen havde hørt om hendes besvangrelse, hun blev confirmeret af hr Lassen. Testes. As??jer Frontved, Ambjøn Hatved, Ingebor Næs, Hege Wiig, Ingebor Tved." Endret April 22, 2022 av Ivar S. Ertesvåg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anfinn Bernaas Skrevet April 22, 2022 Del Skrevet April 22, 2022 (endret) Skrivemåten av As??jer [Asgjer/"Asgeir"] er noko uklar som Ivar S. E. har tydeleggjort, men bustad er er det nissedalske Trontved [Trontveit]. Endret April 22, 2022 av Anfinn Bernaas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet April 22, 2022 Del Skrevet April 22, 2022 "Trontvedt" stemmer nok. Med litt meir gransking trur eg førenamnet inneheld ein h: "As?hjer". Men eg kjem ikkje heilt i mål med bokstaven(/-ane?) før denne h-en. Anfinn Bernaas reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå