Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av anmerkning

Petter Tenstad
 Del

Recommended Posts

Mener det er:

1 kolonne:

gandske god Kundskap og g: Og (det siste betyr vel god oppførsel)

2. kolonne:

har fatt Kopprum (har fått kopper vaksine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kolonne: […] g: Op [-førsel, ja]

2. Kolonne: Har haft Kopperne. Altså ikke vaksinert 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pirk, ja jeg er enig i at det skal sikkert være Op, men som det er skrevet i kirkeboken med en løkke til venstre er det som en g.

Bilde til høyre viser slutten av etternavn med -berg skrevet like ved.

g.JPG.97753dbdb056cae8b32e6ac2ead639e4.JPGberg.JPG.1654a3e548773aec486e5778656c5d4e.JPG

9 minutes ago, Even Stormoen said:

Har haft Kopperne. Altså ikke vaksinert

Jeg utelukket den muligheten, da det var så mange som hadde samme kommentar.

Av sannsynlighet trodde jeg ikke at så mange kunne ha hatt kopper. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Oddgeir Fossli skrev:

men som det er skrevet i kirkeboken med en løkke til venstre er det som en g

Se p-ene i Kopperne. 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da så jeg ikke skogen for bare trær 🙂

Men ganske inkonsekvent skriving om jeg kan kommentere på p-er:

kopper.JPG.14f2d003d66fe5f2ccffe5d1edd1aa1f.JPG

Endret av Oddgeir Fossli
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Even Stormoen said:

Altså ikke vaksinert

Jeg var nesten sikker på at alle måtte være vaksinert mot kopper for å bli konfirmert etc. 

https://www.norgeshistorie.no/grunnlov-og-ny-union/1373-koppevaksinasjon-vellykket-forebyggende-medisin.html

Norge tidlig ute

Jenners metode ble fort kjent. Allerede i 1801 foretok stabskirurgen Magnus Andreas Thulstrup den første kjente vaksinasjonen her i Norge. Fra 1810 var koppevaksinasjon blitt obligatorisk. Uten koppeattest kunne man verken bli konfirmert eller gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man hadde hatt «de naturlige Kopper». Se pikene på neste side. Noen vaksinerte andre Nat: Kopper, Haft Nat. Kopper. Attesten gjaldt like mye om hvorvidt man var immun ved å ha hatt koppene som å være vaksinert mot dem. Mener jeg å vite. 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdatoen på konfirmantene her er jo også alt fra 1798 til 1803. I god tid til å ha hatt kopper før 1810. 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt på sidelinjen til spm., men jeg tviler på at så mange hadde hatt kopper, sykdommen var ikke så utbredt i Norge.

Og fikk man kopper kunne man nesten bli "utstøtt" fra bygda, det ble vel tatt opp i ett av TV-programmene "Hvem tror du at du er?"

Kopper og vaccination i Norge : Malm, Ole Olsen, 1854-1917 : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive

kopper3.JPG.b57797f19f69865bc1facb7ae982683d.JPG

Men jeg må si at det har vært en stor fremgang i vaksinasjonstempoet i sammenligning med dagens vaksinasjon mot Covid-19

kopper2.JPG.4c191cbaa7dccd0b462cc78377ead9a0.JPG

begge klipp fra overnevnte bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

jeg tviler på at så mange hadde hatt kopper, sykdommen var ikke så utbredt i Norge

Her forholder jeg meg kun til det som ‹stend i bokji›. Og der står det mengder med varianter av Haft de naturlige Kopper.

Som også var utgangspunktet for det opprinnelige tydespøsmålet. Hvis du mener presten roter/lyver, får du nesten ta det opp med ham . . . 😉

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ganger skulle jeg ønsket å ha hatt en tidsmaskin, slik jeg kunne ha gjort det 🙂

Da skulle jeg også ha fortalt at det er flere som diskuterer hans utydelige handskrift over 200 år etter hans inførsel på noe som heter internet hvor man sitter i sitt hjem på flere steder i norge og ser på bilder av hans kirkebok. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Oddgeir Fossli skrev:

Litt pirk, ja jeg er enig i at det skal sikkert være Op, men som det er skrevet i kirkeboken med en løkke til venstre er det som en g.

Bilde til høyre viser slutten av etternavn med -berg skrevet like ved.

Du samanliknar epler og bananar; eller gostisk og latinsk handskrift. Danske ord (som "Opførsel" og "Kopperne") med gotiske bokstavar og namn (som "Ramberg") og latinske ord (her er "vaccineret" oppfatta som latin) med latinsk skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider