Marius Holm Enerud Skrevet April 24, 2022 Del Skrevet April 24, 2022 Heisan, Jeg har tydet en husmannskontrakt under gården Lund i Ullensaker, fra 1857. Har noen ord som jeg er usikker på - håper noen kan hjelpe meg 🙂 Originalteksten er her (starter på høyre side): https://www.digitalarkivet.no/tl20080707360553 Dette er teksten jeg har tydet: 01 No 13 Huusmandscontract. Undertegnede Engebret Torgersen Lund gjør herved vitterligt, at have over- 02 draget til Ole Torersen til Brug og Beboelse paa Sin og nu(?) (?) Kones 03 Levetid en under den mig tilbygslede Part af Gaarden Lund, LNo 81, 04 Matno 41/80 i Ullensagers Præstegjeld liggende Plads, Smedstuen kaldet, 05 saaledes som den nu er indhægnet, paa følgende Vilkaar: 1. I Aarlig Afgift af Pladsen, 06 regnet fra 1te Januar d. A., svarer Huusmanden 6 Spd 4 Ort, som oparbeides af ham med 07 ret(?) Halve i hvert Halvaar efter en Dagløn af 8 s paa Huusbondens Kost. Ligesom nemlig(?) 08 Huusmanden efter Tilsigelse er pligtig til at fremmøde paa Gaarden til hvilketsomhelst 09 Arbeide for dermed at optjene Afgiften, saaledes skal han ogsaa paa lige Maade være 10 forbunden til, efter at denne er afgjort, at arbeide paa Gaarden for Samme Dagløn, om 11 Huusbonden maatte ønske det, imod at Huusbonden contant udbetaler Hvad han ved 12 hvert Halvaars Udløb, da Regnskabsopgjøret skal finde Sted, faaer til gode. Dog skal 13 Huusmanden have Ret til at være fri for Arbeide paa Gaarden 2 – to – Dage, hver 14 Uge, de 2 første eller de 2 sidste, efter Huusbondens Bestemmelse. I beviisligt 15 Sygdomstilfælde eller naar Alderdom gjør Huusmanden uskikket til forsvarligen 16 at udføre det betingede Arbeide, er han pligtig til at skaffe en antagelig(?) Ar- 17 beidsmand i Sit Sted, naar han (?) 8 – otte – Dage forud er varslet. Det Samme 18 gjelder ogsaa om hans Kone bliver Enke. 2. De Huse paa Pladsen (nemlig Fjøset og Lade- 19 bygningen med den til denne i Sommer af H(?)manden opførendes liden Skyku 20 (?) saavelsom til (?) Istandsættelse Huusbonden fremskaffe Materi- 21 alie) som tilhører Gaarden, vedligeholdes forsvarligen af Huusmanden, imood 22 at Verten tillægger og fremkjører det dertil Fornødne. 3. Sommerhavn til 23 de paa Pladsen fødende Kreature erholdes(?) paa Gaardens Moe, hvor ogsaa det før- 24 nødne Gjærdefang (?)sed Huusmanden samt framkjøres til Pladsen, efterat 25 han selv har hugget de(?). Ligeledes kan han paa Moen efterhaanden som han behøver 26 det, reste(?) Veed i Sommer og Høsttiden af Stubber, Qvist og Cappe. 4. Plaughæste og 27 Foder til disse tilstaaes Huusmanden uden Betaling, hvert Aar til Vaaraandens 28 Udførelse, naar det, falder Huusbonden beleiligt eller senest inden Mai Maa- 29 neds Udgang, imod at Huusmanden holder Kost til Plaugfolkene. 5. Huusmanden 30 maa vise Huusbonden og dennes Familie Hørighed og Lydighed samt i det heletaget 31 opfører sig mod dem som en Huusmand bør gjøre, han maa ikke have Inderster 32 tilhuse, ikke huse pasløse omstreifende Personer, ikke have Krohold eller iøvrigt bet- 33 fatte sig med nogensomhelst ulovlig Handel. Disse Bestemmelser gjelde(r) ogsaa hans 34 Kone. 6. Handler Huusmanden eller hans Kone imod disse Vilkaar, haver de deres 35 Brugsret fortabt, og ere de forbunden til inden Lovens første Faredag, ef- 36 terat Udsigelse før Juul er skeet, under Udkastelsestvang paa deres egne 37 Bekostning, at fravige og røddiggjøre Pladsen. Brugsretten forbrydes ogsaa 38 ved at bortføre Faurage eller Gjødsel fra Pladsen, da Saadant er dem for- 39 budt. Dette til Bekræftelse under min Haand i 2de tilkaldte Vidners Over- 40 vær. Plogstad den 24de Mai 1857. Engebret T. Lund. Til Vitterlighed. P. Lie. (ny side) 01 Forestaaende Contract modtager jeg i alle Dele og forpligter mig til nøiagtigen 02 at opfylde dens(?) Bestemmelser. D. u. s. Ole Torersen mpP. Til Vitterlighed. P. Lie. O. Iversen(?) Thingl. 16 s. På forhånd mangte takk 🙂 mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet April 24, 2022 Del Skrevet April 24, 2022 (endret) 02 draget til Ole Torersen til Brug og Beboelse paa Sin og nu havende Kones 07 det Halve i hvert Halvaar efter en Dagløn af 8 s paa Huusbondens Kost. Ligesom nemlig 16 at udføre det betingede Arbeide, er han pligtig til at skaffe en antagelig Ar- 17 beidsmand i Sit Sted, naar han derom 8 – otte – Dage forud er varslet. Det Samme 19 bygningen med den til denne i Sommer af Huusmanden opførendes liden Skyku 20 hvortil saavelsom til Laavens Istandsættelse Huusbonden fremskaffer Materi- 21 alier som tilhører Gaarden, vedligeholdes forsvarligen af Huusmanden, imod 23 de paa Pladsen fødende Kreature erholdes paa Gaardens Moe, hvor ogsaa det for- 24 nødne Gjærdefang anvises Huusmanden samt framkjøres til Pladsen, efterat 25 han selv har hugget det. Ligeledes kan han paa Moen efterhaanden som han behøver Endret April 24, 2022 av Espen Tjernshaugen Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet April 24, 2022 Forfatter Del Skrevet April 24, 2022 Mange takk Espen! 😊👍🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet April 24, 2022 Del Skrevet April 24, 2022 26 det, reste(?) Veed i Sommer og Høsttiden af Stubber, Qvist og Toppe. 4. Plaughæste og Er litt usikker, men tror du kan fjerne spørsmålstegnet slik at det blir reste Veed (for det er jo det det er snakk om her). Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet April 24, 2022 Del Skrevet April 24, 2022 (endret) Ble avbrutt når jeg holdt på, men tror dette skal være alt - men det kommer helt sikkert til noen andre som kan ettergå riktigheten her😋 38 ved at bortføre Fourage eller Gjødsel fra Pladsen, da Saadant er dem for- (ny side) 02 at opfylde dens Bestemmelser. D. u. s. Ole Torersen mpP. Til Vitterlighed. P. Lie. O. Iversen. Thingl. 16 s. Endret April 24, 2022 av Espen Tjernshaugen Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå