Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om to barnehjemsbarn

Recommended Posts

Hei. Oversender svar jeg har fått fra Innlandsarkivet. 
Jeg leter etter to barn min bestefar fikk i 1915 og 1916. Hans navn var Nils Rønning født 22. okt 1895. Han fikk også et barn i 1918. Han var på den tiden gift med Guri Andersdatter Bratberg f. 1881. En fem måneds tid etter at de får sitt barn i 1918 dør både Guri og barnet. Min bestefar overlater da sine barn til barnehjem og reiser fra Elverum. Han kommer til Ringsaker, gifter seg på nytt og får 9 barn frem til 1934 få han forulykker og bli lam før han dør i 1936. Historien om sine to barnehjemsbarn tar han med seg i graven. Jeg fant igjen hans barn og tidligere giftemål via slektsforskning og prøver nå å få et bilde av hendelsen som skjedde. Ifølge Innlandsarkivet skal hans sønn Guttorm Nicolai f. 1915 kommet på et barnehjem drevet av Frelsesarmeen i Elverum og datteren Gunnhild f. 1916 på Kjersti Grindalens barnehjem i Elverum. Kan dere ha noen opplysninger om disse barna? Eventuelle bilder? Ifølge Innlandsarkivet kan det være noe i dødsfallsregistreringene i lensmannsarkivene eller skifterettens dødsfallsbehandling. Vil gjerne finne ut hvordan barna ble satt bort og hvorfor. Alle opplysninger er til stor hjelp. 
Her er svaret fra arkivet til meg:

Hei. Vi har mottatt forespørsel fra deg.

Vi har gjort undersøkelser i Elverum kommunes arkiver og funnet dette:
- I forhandlingsprotokoll for Heradsbygdens fattigkreds (utsnitt vedlagt) finner vi at Nils Rønningens sønn Nikolai tildeles understøttelse på barneherberget fra 10.03.1919 til 10.07.1919. Vi har ikke funnet spor etter ham etter dette. Barneherberget er sannsynligvis Frelsesarmeens barneherberge på Vestad i Elverum, se https://www.facebook.com/groups/716677031730645/posts/4842111752520465/
For mer info eller bilder anbefaler vi å ta kontakt med Fresesarmeen.

- I Elverum Barnehjem - bilag 1898-1926, har vi funnet noen bilag (øvrige vedlegg) som forteller at Gunhild Nilsdatter Rønningen var på barnehjemmet i Hernes i 1919 og 1924. Dette er Kirsti Grindalens Barnehjem, og var et privat barnehjem, se: https://digitaltmuseum.no/011012989982/finstad-vestre
 For bilder eller mer info, anbefaler vi å ta kontakt med Anno museum (avdeling Glomdalsmuseet).

Vi har ikke funnet noen sak fra da din bestefar gav fra seg barna. Siden dette skjedde i forbindelse med hans kones dødsfall, kan det være at dødsfallsregistreringene i lensmannsarkivene eller skifterettens dødsfallsbehandling har noe. Vi anbefaler å ta kontakt med Arkivverket (avdeling Hamar).

Mvh
Odd Egil Rønning

Tlf. 90296364
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Gunhild i FT 1920: 022 Gunhild Rønningen - 0104 Meljordet - 015 Hernes 2 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1920 for 0427 Elverum herred - Digitalarkivet.

Er det bare informasjon om tiden som barnehjemsbarn som er av interesse? Eller også hvor det ble av barna senere i livet?

Mvh Ragnhild Brænd

Lenke til kommentar
Del på andre sider