Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Christofferson fra Årjäng. Født hvor i Sverige?

Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Johannes Christofferson Krona var min 3xtippoldefar. Han er oppgitt født både i Karlskrona og Carlshavn i Blekinge i Sverige. I Karlskrona Amiralitetsforsamling finnes en fødsel fra 1787 som av noen har blitt tolket å være fødselen til Johannes. Denne viser at Christoffer og Gunild får sønnen Johan Christoffer. I en tidligere etterlysning som jeg ikke fant igjen akkurat nå var det en hjelper som opplyste at dette paret mistet et barn rett etter denne fødselen, men at det ikke sto navnet på barnet. 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0057754_00109#?c=&m=&s=&cv=108&xywh=-786%2C-3675%2C7218%2C12520

I de fleste kildene, mest husforhørslengder fra Kroken i Holmedal, står 1885 som fødselsår. Så langt har jeg ikke funnet noen fødsel i 1885 verken i Karlskrona eller i Carlshavn. 
Johannes gifter seg i Ullensaker med Olia Ovesdatter fra Ullensaker i 1813 og paret drar deretter til Kroken i Holmedal i Årjäng og bosetter seg der. 

Mitt spørsmål er nå. Er det mulig å finne hvor Johannes kom fra, og hva som eventuelt førte han til Ullensaker. Han er oppgitt med et gårdsnavn derfra ved giftermålet og det kan kanskje tyde på at han har oppholdt seg der en stund.  Første sikre registreringen er fra giftermålet med Olia i 1813 og historien etter det har jeg god oversikt over. Han har sikkert vært soldat og Krona kan godt være et soldatnavn som henspeiler på Karlskrona. 

Endret av Kjartan Brastad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Kjartan Brastad changed the title to Johannes Christofferson fra Årjäng. Født hvor i Sverige?

Husforhørslengdene fra Kroken i Holmedal (Årjäng) viser gjentatte ganger 1785 som fødselsår for Johannes, som i bildet under. Dette burde utelukke Johan Christoffer født 1787 i Carlskrona. Men de samme husforhørslengdene angir Carlskrona og Carlshavn omtrent like ofte som fødested. 64917B26-2191-4098-8B5B-B949755CEE0B.thumb.png.3bf209788018dff997524d89f9ae54e4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett denne oppførselen før. Johan har jo stor navnelikhet med Johannes så selv om jeg bare har sett Johannes brukt om min ane så kunne dette være riktig person. Men Theodor har jeg ikke sett brukt som navn på min ane. 
Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal lese denne innførselen og dermed usikker på de riktige navnene til foreldrene til Johan Theodor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på denne Johan Theodor med foreldre kjøpmann Christopher Johan Julius og Cicilia Maria Holm. De ble viet i Karlshamn 24/4 1781. Jeg finner ingen fler notater om dem. Har Sveriges befolkning fra 1800,der finner jeg ingen av dem. Ingen heller i Sveriges dødbok fra 1830.

Hilsen Kari

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husforhørslengdene for Kroken i Holmedal sier at Johannes er torpare og at han stryker omkring. Jeg vet ikke om det betyr at han var reisende. Det kan han naturligvis ha vært selv om faren var kjøpmann. Det er litt interessant at Gustaf, sønn til Johannes bruker etternavnet Holm. Jeg har fått det forklart som et soldatnavn som henspeilte på hans oppvekst i Holmedal, men det kan jo også være et arvet etternavn. 
Foreløpig mangler det en link fra Johan Theodor til min forfar Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg trålet gjennom listene for fødte i Karlskrona 1785-1787 og Karlshavn 1784-1787. I Karlshavn er det veldig få som er døpt Johannes, og ingen med Christopher som far. Det nærmeste jeg kommer der er Johan Theodor som Matthias fant. 
I Karlskrona er Johannes et veldig vanlig navn, men det er ingen med Christopher som far for disse årene. 
Men det er en Johannes der, født 26. oktober 1787, som har en far Peter Christofferson. 1787 passer dårlig med andre opplysninger, men det kan være en mulig kandidat. 

63B12AF5-89BA-46BA-AFD9-83C3551D04F6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle bidrag til å løse denne gåten. Til Ivar: ja denne har jeg sett. Det er fra husforhørslengdene i Kroken i Holmedal, og denne viser vel utkryssingen av Johannes etter at han er død. Da bor kona Olia der, samt en av døtrene og et barnebarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Kjartan Brastad said:

Husforhørslengdene for Kroken i Holmedal sier at Johannes er torpare og at han stryker omkring. Jeg vet ikke om det betyr at han var reisende. Det kan han naturligvis ha vært selv om faren var kjøpmann.

Jeg er enig i at profilen passer litt dårlig. Ved dåpen omtales Johan Theodors mor som Madame, så det virker litt uventet med en omvendt klassereise der han ender som landstryker i Värmland. Men hvem vet.

Jeg finner også en Johannes Christopherson som er født i Karlskrona 23.3.1782. Litt eldre enn forventet, men ikke umulig.
Jeg sliter med tilgangen til riksarkivet.se i øyeblikket, men her er samme dåp fra Familysearch

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:V7JK-XHL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen 1782 ,tvillinger Christopher og Johannes.

For meg ser det ut som de er uekte.

Dersom "din" Johannes var reisende,har jeg sett mange ganger at dåpen ikke finnes der det står de er født,eller dåp ikke har vært gjort.

Eller han kan være uekte født og at far ikke er oppgitt ved dåpen,at bare mors navn står og han seinere bruker fars navn.

Hilsen Kari

Karlskrona-amiralitetsförsamling-K-CIa-8-1776-1784-Bild-192-Sida-373.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Matthias og Kari for nye opplysninger. 
Konklusjonen så langt er at det finnes noen få kandidater til riktig Johannes, men at ingen av disse passer helt med opplysningene om han som kommer frem i hans voksne liv. Enten er fornavnet feil, fødselsåret feil, eller farsnavnet feil. Det er nok av mulige kandidater til å si at han kan ha blitt født både i Karlshavn og i Karlskrona.
Så kan det også være slik som Kari sier at dåpen kan ha blitt registrert på et helt annet sted. Oldemors tvillingsøstre, oldebarn av Johannes, ble født i Gloppen, men ble ført inn i kirkeboka på hjemstedet Skodje. Oldemors datter ble født i Haram, men ble registrert i Aukra. 
Jeg kan ikke se at det er mulig å være sikker på å finne riktig fødsel verken i Karlshavn eller Karlskrona. Johannes med foreldre er sikkert registrert i husforhørslengder ett eller annet sted, men det blir et vanskelig prosjekt å lete etter slike. Men kan det finnes folketellinger eller konfirmasjonslister som kan gi opplysninger. Hvordan finner jeg eventuelt frem til slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider