Gå til innhold
Arkivverket

Kilder til Sunndal, Stangvik og Surnadal ca. 1580-1620

Kristen Rekdal
 Del

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som kjenner til kilder av typen folketellinger, manntall eller skattelister for kommunene

Sunndal, Stangvik og Surnadal for tidsrommet ca. 1580-1620?
Jeg trenger kilder som viser gardsnavn og brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke arbeidet med disse områdene, men lensregnskapene for Trondheim len fra ca. 1610 dekker et område kalt Nordmøre. Her finnes skattelister, landskyld, leding og tiende. Noe er knyttet til den enkelte gård, noe til driver.

Skattelistene er oppgitt som enkeltposter, me s de andre må graves fram under posten Lensregnskaper for Trondheim len i det digitale oppsettet for hvert enkelt år.

Disse bøkene er på mellom 350 til 450 sider for hvert år, så det er en tidkrevende jobb å finne de enkelte kildene.

Det finnes også stoff for perioden 1590/1610 men det er mer fragmentarisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekneskap fram til 1600 er utgjevne i bokform:

"Norske regnskaber og jordebøger fra det 16de aarhundrede"

https://www.nb.no/search?q="norske regnskaber og jordebøger"&mediatype=bøker&title=Norske Regnskaber og Jordebøger fra det 16de Aarhundrede

Det er 5 heile bind; eg ser berre 4 av dei her.

Kvart bind er delt opp i "hefte", og dei fleste kjem opp her (hefte til b.1-4 inngår også i dei heile binda).

Av b.5 er det berre hefte 1 som kjem opp her. 

Det er sakregister og namneregister bak i kvart bind.  Det kan hende du må leite etter skriftformene som vart brukte då bindet kom ut.

Det er ikkje så mykje som gjeld Nordmøre, men eg trur det skal vere eit rekneskap/skattelister frå 1559 og 1590.

Dersom du søkjer etter gardar i Norske Gaardnavne, kan du finne referansar til bokverket, t.d.

https://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS217746%4048391=on&KRYSS217678%4048374=on

NRJ. II 71  tyder bind 2 s. 71

Etter 1600 må du gjere som du konkluderer frå Olav sitt svar... "grave".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar,
Tusen takk for svar.
Dessverre ser det ut til at det er svært lite kjeldemateriale som gjeld Nordmøre i dette tidsrommet.

Eg hadde leita gjennom "Norske lensrekneskapsbøker 1548-1567" og i bind VI fann eg interessant materiale frå 1548-49 på s126-131 

og frå 1557-59 på s312-319.

Eg hadde også leita gjennom "Norske regnskaber og jordebøger fra det 16de aarhundrede", det som ligg på Nasjonalbiblioteket sine nettsider,

men utan å finne noko for Nordmøre etter ca. 1550. Generelt ser det ut til å vere bra med materiale frå første halvdel av hundreåret, men lite

frå andre halvdel, særleg nord for Dovre.
I dag har eg leita på nytt, men med same resultat. Er det noko eg har oversett?
Hos meg får eg opp to hefte av b.5. Men hefte 2 går ikkje lenger enn til 1568 med Jordebok for Båhus len frå s415.
Eg skulle svært gjerne ha sett rekneskapen frå 1590 som du nemner.

Betyr det at det er fleire hefte til b.5 som ikkje er på nett?
Kvar kan eg evt. få tak i dei?

Ser fram til svar 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binda i NRJ er berre delvis kronologiske.

Det ser ut til at bind 5 er berre 2 hefte + register.

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Norske_Regnskaber_og_Jordebøger_fra_det_16de_Aarhundrede

Det er referert ei kjelde frå 1590 (med mange gardsnamn) i Norske Gaardnavne. Eg veit ikkje kva slag kjelde dette er.

Dersom det er ei skatteliste, kan det vere litt for "seint" til NRJ

Det kan vere tiendlista:

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Lensregnskaper, RA/EA-5023/R/Rb/Rbw/L0001: Trondheim len, 1589-1593
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080908700133

og landskyld for krungods og stiftsgods:

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Lensregnskaper, RA/EA-5023/R/Rb/Rbw/L0001: Trondheim len, 1589-1593
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080908700201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen.

Jeg har gjort deler av gravejobben i lensregnskapene for Trondheim ved å sette opp sidehenvisninger for Romsdal, Orkdal, Gauldal og Strinda fram til 1630. På slutten av 1620 tallet blir jobben lettere for da splittes opplysningene i DG på en måte som gjør grunnlagsdata lettere tilgjengelige.

I de store bøkene  for lensregnskapene er det en form for system og når du får en føling med dette mønsteret så vil henvisningene gjør deg i stand til å hoppe over relativt store deler av originalteksten i jakten på Nordmøre.

Hvis du er innstilt på å grav i disse bøkene kan du få mine henvisninger. Det kan gjøre arbeidet noe lettere, og hvis du legger inn dine henvisninger til Nordmøre kan det gjøre jobben enda enklere for andre ihuga gravere i tidlig 1600 tallsmateriale for Trondheim len - som kjent ville det bare permene vært igjen av Norges historie dersom Trøndelag falt bort i følge en kjent nordtrønder....

Min e.post adresse er olav.bon@online.no. Får jeg din e.post adresse kan jeg sende deg mitt oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider