Gå til innhold
Arkivverket

Grace Pauline Hare født den 3 juni 1901 i Liverpool i Lancashire i England emigrerer ut fra Liverpool og til Amerika , og blir senere gift med Christian Melvin Vike i Stoughton i Dane County i WI . Hvor er hennes emigrasjon og skipsmanifest og vielse ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Her er året 1920?

Edith M Bird

in the U.S., Border Crossings from Canada to U.S., 1895-1960

Name:Edith M Bird

Race/Nationality:English

Record Type:Manifests

Birth Date:abt 1877

Birth Country:England

Arrival Date:Apr 1920

Port of Arrival:Montreal, Quebec, Canada

Residence Country:Canada

Line Number:5

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/946368:1075?tid=&pid=&queryId=4c726a987e0284a3bb006664e737c5c6&_phsrc=Yxb6&_phstart=successSource

Edith M Bird

in the U.S., Border Crossings from Canada to U.S., 1895-1960

Name:Edith M Bird

Race/Nationality:English

Record Type:Manifests

Birth Date:abt 1876

Birth Country:England

Arrival Date:May 1920

Port of Arrival:Malone, New York, USA

Ship Name:Canadian Pacific Railroad

Residence Country:Canada

Line Number:2

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/959561:1075?tid=&pid=&queryId=4c726a987e0284a3bb006664e737c5c6&_phsrc=Yxb7&_phstart=successSource

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Bjørn A Løkken said:

Anton er det mulig å  fremskaffe tilsvarende utreiselister , men fra Liverpool i det samme tidsrommet som jeg også kan lete i ? 

Jeg kan ikke finne passasjerer fra Liverpool. Jeg kan ikke finne Edith M Bird en passasjerer fra Liverpool. Jeg kan ikke finne Edith M Bird i All UK and Ireland, Outward Passenger Lists, 1890-1960. Men jeg kan finne hennes ankomst.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passasjerlistene fra Liverpool ser ikke ut til å være transkribert, men de finnes skannet:

Hvis man tar de to sannsynlige månededene september og oktober

Har du september her:

https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/2997/images/40610_B000892-00423?ssrc=&backlabel=Return

Og  oktober her:

https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/2997/images/40610_B000893-00417?ssrc=&backlabel=Return

Merk dette er alle passasjerlister til mange steder i verden.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Oddgeir Fossli skrev:

Er Grace Pauline Ayre = Gracy Hare ?

Jeg klarer ikke å knekke denne nøtten. Dess mer jeg leter dess flere spørsmål kommer opp.

Mine spm.

1.       Hvor kommer mellomnavnet Pauline fra? Grace Hare er helt tydelig døpt Grace og ikke Grace Pauline. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-896J-Q9H4-T?i=343 nederst på side b.

2.       Hvorfor brukte hun etternavnet Ayre (Ayres)– en forbindelse som ikke er funnet? Et ekteskap? Men hun er omtalt som miss i avisene.

3.       Avisen i ett av klippene ovenfor har informasjon at hun kom til Canada i oktober 1919, men hvor er hun i manifestene?

4.       Hvis hun kom til Quebec i oktober 1919 med en betalt billett av en venn, sannsynlig er den vennen Melvin Thorsrud. Hvorfor oppholdt hun seg på  Wolfville, Nova Scotia fra oktober til april før hun reiste den siste etappen til Stoughton og den tilkommende?

5.       Hun oppgav feil informasjon om ankomst til Canada ved grensekontrollen med ankomst 4 oktober 1919 med Scotian, det kan jo være datoen for den planlagte avreisen fra Glasgow. Hvorfor Glasgow hvis hun bodde i Liverpool?

6.       På dokumentene fra grensepassering står det Allan Line, ikke stor sak da Canadian Pacific Steamships hadde kjøpt opp Allan Line.

7.       Hun brukte alderen 21 år ved grensepassering i 1920 og ikke 19 år, dvs 2 år eldre enn hun var.

8.       Er vi sikre på at Grace Hare og Gracy Pauline Ayre er identiske personer? Hvorfor oppgir hun far John Kirkdale og ikke John Hare ved ankomst? Er det meningen at faren het John og stedet var Kirkdale?

9.       Fant ingen personhistoriske kilder utenom familiesiden på Ancestry som bekrefter en fødselsdato.

10.   Og ingen personhistoriske kilder utenom familiesiden på Ancestry bekrefter at Grace Pauline Ayre i USA = Grace Hare i England. Forslagene til Ancestry teller jeg ikke.

Jeg skal forsøke å svare på dine spørsmål Oddgeir 

1 ) Mellom navnet Pauline er brukt ved en side på Ancestry https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/113118951/person/430110046935/facts så hvor de har det fra vet jeg ikke . Det kan muligens ikke verifiseres i det hele tatt . Siden jeg henviste til akkurat denne siden er fordi den inneholdt mest kilder .

2 ) Navnet Ayres dukket først opp i Boarder Crossingen , og på alle disse Ancestry sidene . Hennes far og farfar er i en 1881 census for Liverpool Toxteth Park skrevet for HAIR . Min teori er at navnet Hare kommer fra Hair , og navnet Ayre er en funksjonærs forvridning av Hair og Hare . 

3 ) Jeg har funnet en stk Grace Har , 21 år gammel som reiser fra Liverpool og ankommer Montreal i Quebec den 21 november 1919 , men skriften er så utydelig at det er vrient å finne henne i manifestet , men jeg tror det er Nr. 14    https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/1263/images/IMCANQC1865_T14703-00611?treeid=&personid=&usePUB=true&_phsrc=pTN108&_phstart=successSource&pId=6571713

4 ) Melvin Thorsrud har uten tvil betalt hennes bilett . Har ingen anelse om hvorfor hun oppholdt seg i Wolfville, Nova Scotia fra oktober til april . Familie - Slekt ????

5 ) Det er ulogisk at hun skulle reise ut fra Glasgow og ikke LIverpool - det henger ikke på greip - og en kan vel nå fastslå at hunikke kom til Canada den 4 oktober 1919 med skipet Scotian . 

7 ) I det skipsmanifestet jeg har funnet på Grace Har så er alder oppgitt til 21 år https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/1263/images/IMCANQC1865_T14703-00611?treeid=&personid=&usePUB=true&_phsrc=pTN108&_phstart=successSource&pId=6571713 Se Index nedenfor ....

8 ) Ja de er identiske , men det er ikke sikkert at hun het Pauline med mindre man kan finne hennes fødselsattest fra West Derby - Kirkdale  i Liverpool i London . Hennes far het for John Hare ( Hair ) . Og som du sier ; faren het John og stedet var Kirkdale .

I 1901 census bodde de i Ecclesiastical parish ; St Athanasius .  Kirkdale - West Derby -  Liverpool - Lancashire   https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/7814/images/LANRG13_3468_3470-0616?pId=20751278   

I 1911 census bodde de i 70 Tillard Street i Kirkdale  i Liverpool i London  https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/2352/images/rg14_22463_0205_03?ssrc=pt&treeid=113118951&personid=430110048270&hintid=&usePUB=true&usePUBJs=true&_gl=1*do1syb*_ga*MTU5NjczNTQzNy4xNjQ5NTg4MDk5*_ga_4QT8FMEX30*MTY1MTc0NDQyMy4xOC4xLjE2NTE3NDcxMTEuMA..&pId=23760728

10 ) Personsider og kilder på Ancestry må man ta med en stor klype salt . Det er lite som er verifisert med primære kilder . Der er det mye feil som jeg har brent meg på før 🙂

Name
Grace Har
Arrival Age
21
Birth Year
1898
Departure Port
Liverpool, England
Arrival Date
21 Nov 1919
Arrival Port
Montreal, Quebec, Canada
Vessel
Scandinavian

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Bjørn, har du sett denne familiesiden på Ancestry.

Hvor Grace er en av 19 søsken!!

https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/15733250/person/28005643865/facts

Ja men dette er jo bare tull og tøys - 3 barn er født i 1904 - 2 barn født i 1901 - 2 barn født i 1906 - 2 barn født i 1909 - og de 2 siste i 1920 - kjerringa måtte være totalt utslitt og oppbrukt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vis du ser på den lenken på hjemmesiden jeg sendte deg:

William Robert Hare Lance Corporal - Facts (ancestry.com)

William Robert Hare Lance Corporal
1918–1941
BIRTH 13 JAN 1918 • 225 Fountains Rd, Liverpool, Lancashire, England

DEATH 18/02/1941 • Holderness, Yorkshire East Riding, England or Hull or Victoria Port Docks At War Accident hit by truck Bike Messenger

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Dette er en link jeg har funnet mellom USA og England som viser at Grace hadde kontakt med familien etter hun kom til Stoughton.

Grace3.thumb.JPG.7c600cb55bbbedd55e652b03881f660e.JPG

Tusen hjertelig takk for flotte avis klipp 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mye rart, viser bare at alt som er på familiesider og aviser utklipp for den sags skyld må sjekkes opp så langt de lar seg gjøre.

Her er listene for Liverpool for november:

https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/2997/images/40610_B000896-00160?ssrc=&backlabel=Return

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Bjørn A Løkken said:

Jeg har funnet en stk Grace Har , 21 år gammel som reiser fra Liverpool og ankommer Montreal i Quebec den 21 november 1919

Da reiste hun nok fra Liverpool den 12 nov.

Scandinavian1.JPG.8ef585a30a1979f1f0d9d9c8339d32b1.JPG

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Bjørn A Løkken said:

I det skipsmanifestet jeg har funnet på Grace Har

Et tips: Ved utydelige manifest i Ancestry prøv å finne de på Familysearch hvor jeg flere ganger har sett bedre kvalitet på skann.

Denne ganger viser nok beklageligvis at det nok er feil person, for på familyseach ser man at navnet nok er Hargraves

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-61VY-RK?i=15&cc=1823240&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3A2HG8-LGC

og denne reiser vel til en tante

grace4.thumb.JPG.51dd0039fa738e1b037ad79be9ec72e4.JPG

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anton Hagelee skrev:

Jeg kan ikke finne passasjerer fra Liverpool. Jeg kan ikke finne Edith M Bird en passasjerer fra Liverpool. Jeg kan ikke finne Edith M Bird i All UK and Ireland, Outward Passenger Lists, 1890-1960. Men jeg kan finne hennes ankomst.

Denne Grace Hare skulle vel i utgangspunktet være forholdsvis lett å finne i en så sen emigrasjon , men det var hun ikke nei Anton 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Oddgeir Fossli skrev:

Et tips: Ved utydelige manifest i Ancestry prøv å finne de på Familysearch hvor jeg flere ganger har sett bedre kvalitet på skann.

Denne ganger viser det no beklageligvis at det nok er feil person for på family seach ser man at navnet er Hargraves

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-61VY-RK?i=15&cc=1823240&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3A2HG8-LGC

og denne reiser vel til en tante

grace4.thumb.JPG.51dd0039fa738e1b037ad79be9ec72e4.JPG

Da er hun ute av bildet , og takk for tipset 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Nr .  30442 og sammenlign bokstaver og hvordan de er skrevet ellers på denne siden . Etternavnet til damen på 22 år som reiser alene er ; Hare , men usikker på første bokstav i fornavnet som bare er skrevet som Miss og 1 bokstav som kan være enten G eller S . Avreise med skipet Megantic  ??? den 15 september , og da blir det ankomst ca først på oktober antar jeg 

https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/2997/images/40610_B000901-00439?ssrc=&backlabel=Return

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik har Ancestry transkribert det:

30442:

Miss E Rane    Female            22        1897        23 Sep 1919    England    Tunisian    Canadian Pacific Railway    Montreal, Canada    

Men om navnet er Rane er jeg ikke helt sikker på, kan være Hare??

Og at det skulle være Tunisian stemmer heller ikke for den seilte fra London den 24. og kom til Quebec den 5 oktober

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

slik har Ancestry transkribert det:

30442:

Miss E Rane    Female            22        1897        23 Sep 1919    England    Tunisian    Canadian Pacific Railway    Montreal, Canada    

Men om navnet er Rane er jeg ikke helt sikker på, kan være Hare??

Og at det skulle være Tunisian stemmer heller ikke for den seilte fra London den 24. og kom til Quebec den 5 oktober

Stoler ikke på denne transkriberingen , men bokstaven kan være en K som i Kane 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer det intrikate eller....?

22. juni 1919 giftet en Grace Hare seg med James Murphy, far til Grace er oppgitt som John Hare - gift i St. Mary, Kirkdale...... LENKE

The England, Select Marriages, 1538-1973

Name: Grace Hare
Marital Status: Single
Birth Date: 1898
Marriage Date: 22 Jun 1919
Marriage Place: St. Mary, Kirkdale, Lancaster, England
Father: John Hare
Spouse: James Murphy
FHL Film Number: 1545944
Reference ID: Item 3 Page 32
Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Grace Murphy (Hare) som døde i 1929. Jeg finner James Murphy i "The 1939 England and Wales Register" da gift påny.

Lancashire Burials West Derby, West Derby Union, Lancashire, England

First name(s)    Grace
Last name    Murphy
Birth year    -
Death year    1929
Death date    04 Jan 1929
Burial year    -
Burial place    West Derby, West Derby Union
Denomination    Church Of England
Diocese    Liverpool
County    Lancashire
Country    England
Archive    Liverpool Record Office
Archive reference    353_WES_15_3_2
Register type    Deaths
Register year range    1922-1930
Record set    Lancashire Burials
Category    Birth, Marriage, Death & Parish Records
Subcategory    Parish Burials
Collections from    England, Great Britain

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Egil Johannessen said:

Jeg finner James Murphy i "The 1939 England and Wales Register" da gift påny.

Det er nok en annen James Murphy.

in the 1939 England and Wales Register

Name: James Murphy
Marital Status: Married
Birth Date: 25 Feb 1876
Residence Date: 1939
Address: 32
Residence Place: Liverpool, Lancashire, England
Occupation: Constructor Right ( Wat
Line Number: 33
Schedule Number: 282
Sub Schedule Number: 1
Enumeration District: Nifw
Borough: Liverpool
Registration district: 455/2
Inferred Spouse: Irene E Murphy
Household Members Age
James Murphy 63
Irene E Murphy 45

in the England, Select Marriages, 1538-1973

Marital Status: Single
Birth Date: 1896
Marriage Date: 22 Jun 1919
Marriage Place: St. Mary, Kirkdale, Lancaster, England
Father: William Murphy
Spouse: Grace Hare
FHL Film Number: 1545944
Reference ID: Item 3 Page 32

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Egil Johannessen said:

Grace Hare seg med James Murphy

Er det flere Grace og James Murphy??

Interesant, kunne dette forklare Grace sitt opphold på Nova Scotia før hun reiste til Stoughton? For det er en James som er født i 1896 på Newfoundland med far William.

in the Newfoundland, Canada, Births, Marriages, and Deaths, 1850-1949

Record Type: Birth
Birth Date: 25 Feb 1896
Birth Place: Newfoundland, Canada
Father: William Murphy
Mother: Esther Murphy

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Arkivverket - Kristian Hunskaar locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.