Gå til innhold
Arkivverket

Grace Pauline Hare født den 3 juni 1901 i Liverpool i Lancashire i England emigrerer ut fra Liverpool og til Amerika , og blir senere gift med Christian Melvin Vike i Stoughton i Dane County i WI . Hvor er hennes emigrasjon og skipsmanifest og vielse ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Toni & Mariel Harvey kom til US samme år som tellingen:

Name: Toni L Harvey
Ethnicity/ Nationality: British (English)
Marital status: Married
Birth Date: abt 1928
Departure Port: Southampton, England
Arrival Date: 17 Feb 1950
Arrival Port: New York, New York, USA
Ship Name: Batory

Grace-13.thumb.JPG.80c9c7461d008d31f33b708567e2eca7.JPG

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Hare (født 22 Nov 1902) er en bror til Grace Ayres Hare Vike etc.

in the U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007

Name: Muriel May Harvey[Muriel M Harvey][Muriel May Hare]
Race: White
Birth Date: 10 Jun 1926
Birth Place: Liverpool La, United Kingdom
Death Date: 4 Jun 2002
Father: John Hare
Mother: Lucy M Brooks
SSN: 391480717
Notes: Oct 1963: Name listed as MURIEL MAY HARVEY; 22 Aug 2002: Name listed as MURIEL M HARVEY

Hennes gravsted:

Muriel M Harvey (1926-2002) - Find a Grave Memorial

Name: Muriel M Harvey
Birth Date: 1926
Death Date: 2002
Cemetery: Riverside Cemetery
Burial or Cremation Place: Stoughton, Dane County, Wisconsin, United States of America
Has Bio?:

N

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien Hare i 1911 som viser foreldre, Grace og broren John:

in the 1911 England Census

Name:John Hare

Age in 1911:8

Estimated Birth Year:abt 1903

Relation to Head:Son

Birth Place:Liverpool, Lancashire, England

Household Members:

Name Age
John Hare 34
Mary Jane Hare 31
Jane Hare 11
Grace Hare 9
John Hare 8
Lillian Hare 4
Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det i hvertfall grundig dokumentert at Grace Ayre = Grace Hare.

Men hvor navnet Ayre kommer inn eller om det er en forbindelse med James Murphy kunne jeg ikke dokumentere fra newsclip eller noen andre kilder. 

Men som sagt er Grace en spesiell dame så ingenting vil overaske meg angående ekteskap skilsmiss skifte av etternavn etc. Når hun "stikker" av fra Melvin (sin første "forlovede" i Stoughton) med han sittende på dørtrappen (sikkert en dramatisering i avisen) for å gifte seg med Christ Vike kunne hun sikkert ha stukket fra noen andre også.

Og ingensteder er det blitt funnet hvor eller hvorfor hennes andre navn Pauline dukker opp.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slektstre på Ancestry.com med mange kilder og bilder.

Muriel May Hare

1926–2002

BIRTH 10 JUNE 1926 • 41 Branthwaite Crescent West Darby

DEATH 4 JUN 2002 • Madison, Dane, Wisconsin, USA

https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/15733250/person/20469361551/facts

Eier av slektstreet er fra Australia. Og moren til Muriel May Hare døde i Australia.

Lucy May Brooks

1903–1985

BIRTH 3 MAY 1903 • 19 Dart street Kirkdale, Liverpool, Lancashire, England

DEATH 21 AUGUST 1985 • Quakers Hill, New South Wales, Australia

Det er et ganske komplett tre, men bare ett ekteskap for Grace Hare? Ekteskapet med Chris Vike.

Endret av Anton Hagelee
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kompletere denne forbindelsen mellom Ayre og Hare. Ikke bare hadde Gracy brevkontakt, hun fikk også besøk fra UK.

Grace-16.JPG.f413068097eb5cac45fb1a8a30503d83.JPG

(Jeg har søkt nå i løpet av et par dager og treffene i avisene er ikke alltid de samme noen ganger kommer nye opp som disse) 

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne svigersønnen George er gift med Grace sin søster Elisabeth

Elizabeth A Hare in the England & Wales, Civil Registration Marriage Index, 1916-2005

Name: Elizabeth A Hare
Registration Date: Jul 1937
[Aug 1937] 
[Sep 1937] 
Registration Quarter: Jul-Aug-Sep
Registration District: Liverpool
Inferred County: Lancashire
Spouse: George Thompson
Volume Number: 8b
Page Number: 1240

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge et annet avisutklipp som blir for stort for å postere her, men er sendt som PM til Bjørn. Har Grace gjenvlig brevkontakt med broren som døde i WW2.

Hun har kilten hans som han brukte i Dunkirke, en del av bomben som ødela huset til søsteren og brevene samlet i en eske, skal tro om disse er bevart i familien til i dag.

Tar med et utsnitt av artikkelen her som viser den engelske patriotismen, noe som bringer mine tanker til nåtiden og patriotismen og innsatsen til et annet Europeisk land i krig.

Grace-17.JPG.f32ab9d7eedf12a2872b54c21407dc34.JPG

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har en utreise fra Scotland blitt utelukket for Grace bodde i havnebyen Liverpool, men kanskje man skal ha en utreise derifra åpen.

Er det noe som ikke vi har funnet - en skotsk forbindelse?? 

Fra samme artikkel:

Grace-18.JPG.fc56f82eb5da5fa53c9c48855e2c3899.JPG

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Bjørn ikke viste om Grace sin ektemann Christ sine avisomtaler forut før fenglingen i 1935(6)tar jeg og poster disse også.

Det skal vist være bare en Christ Vike i Stoughton så dette er nok den samme personen.

Chris fikk en fengselsdom på 2 år i Waupun for grovt tyveri, domfeldt 7 Dec 1921.

https://en.wikipedia.org/wiki/Waupun_Correctional_Institution

Grace-20.JPG.95701a825a2254bb48f7c39c2caaf641.JPG

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje pga av fengslinge ser man at Grace blir mer involvert i eiendomstrasaksjonene over tid.

Først Chris alene:

Grace-23.JPG.def15e6b806ad38578479bed83e892bf.JPG

Så sammen med konen:

Grace-24.JPG.eadee84a960c5b26eb5b1424e99a0672.JPG

og jeg mente det var en som hun sto alene som selger, men den fant jeg ikke nå.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Oddgeir Fossli said:

Så om innehavelse av berusende brennevin,

Så dukket en bedre beskrivels opp ved et nytt søk:

Husk dette var under forbudstiden i USA:

https://no.wikipedia.org/wiki/Forbudstiden_i_USA

Grace-25.JPG.1c9ab9321c1d0f981df2620c47006db1.JPG

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Oddgeir Fossli skrev:

@Egil Johannessen @Anton Hagelee og @Oddgeir Fossli jeg  bukker og takker så meget for mer informasjon og utrolige newsclip . 

Etter hvert som tiden og denne historien om disse menneskene skrider frem så vet jeg ikke om jeg liker dem noe særlig lenger , men bevares dette er spennende og fargerikt  . Disse menneskene overasker meg overhode ikke lenger . 

Oddgeir - i forbindelse med News Clippet som du postet , det som omhandler at Chris Vike fikk en fengselsdom på 2 år i Waupun for grovt tyveri, domfeldt 7 Dec 1921 - så kan man se i den første linjen at det står skrevet ; Dane County has one applicant . He is Christ Vike ......

Med mine begrensede engelsk kunnskaper så oversetter jeg det til følgende ; Dane County har én søker. Han er Christ Vike......

Da dukker spørsmålet opp - hva var det Christ Vike søkte på ? 

Oddgeir - det jeg lurte på var om du fant dette klippet igjen - var om det står noe mer ovenfor dette klippet som vi ikke ser - er det mulig å hente frem dette og legge det ut i sin helhet for å se om man kan se hva søknaden fra Christ Vike dreier seg om ? 

Og etter mye tankespinn rundt disse personer har jeg kommet frem til følgende teori - hypotese , og spørsmål ; Hva kunne årsaken være til at denne Grace Hare kunne giftet seg så fort med Christ Vike , hun kunne ikke ha kjent ham før hun kom til Stoughton i Dane County og hvordan kunne hun blitt kjent med ham ? Grace kjente vel kanskje bare Melvin Thorsrud i Stoughton  . Kunne det være slik at denne Melvin Thorsrud var en bekjent av Christ Vike fra tidligere , og at det var gjennom ham at Grace ble kjent med Christ ? 

Melvin Thorsrud bodde hos sin søster Bertha Gran som var gift med Clarence Gran i Stoughton i 1920 census , og de bodde i Ward 3 , og jeg mener å huske at Christ Vike bodde i Ward 2 i 1920 sammen med sine foreldre da censusen ble utført i  1920  https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/6061/images/4390831_00432?usePUB=true&usePUBJs=true&pId=77484419

Det hadde vært interesant å vite om denne Melvin Thorsrud er å finne i noen News Clip i Stoughton i Dane County for å se om det er noe som antyder en forbindelse mellom Christ Vike og Melvin Thorsrud .

Er det mulig for noen å forsøke å finne News Clip som omhandler Melvin Thorsrud , og for å se om han er nevnt noen steder enten alene eller  sammen med Christ Vike - eller andre ting  ? 

Jeg takker så meget på forhånd for all den hjelp jeg kan få , og for gode funn og svar . 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bjørn A Løkken said:

Da dukker spørsmålet opp - hva var det Christ Vike søkte på

Wisconsin State Journal (Madison, Wisconsin)
17 Sep 1922, Sun

Sendt PM

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2: Her står det mer om saken i 1921:

Wisconsin State Journal (Madison, Wisconsin) 21 Sep 1922, Thu

Sendt PM

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for noen å forsøke å finne News Clip som omhandler Melvin Thorsrud , og for å se om han er nevnt noen steder enten alene eller  sammen med Christ Vike - eller andre ting 

3: Ingen funn sammen

Sendt PM

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kunne årsaken være til at denne Grace Hare kunne giftet seg så fort med Christ Vike , hun kunne ikke ha kjent ham før hun kom til Stoughton i Dane County og hvordan kunne hun blitt kjent med ham

Se et tidligere klipp, hun bodde rundt 8 uker hos Melvins søster i en liten by som Stoughton var. Sikkert muligheter til å treffe Christ på disse 8 ukene.  Både Melvin og Christ oppholdt seg i ward 3 i 1920.

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/77484522:6061?tid=&pid=&queryId=77f37bb2efbdc6962dcf91073623f45f&_phsrc=dKC48840&_phstart=successSource

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer om brennevins-saken i 1926:

4: Wisconsin State Journal (Madison, Wisconsin)13 Jul 1926, Tue

Sent PM

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Arkivverket - Kristian Hunskaar locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.