Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjedde med Trond Bjerkaker f. 31.05.1900 - til Canada i 1927

Kenneth Juel Stavik
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne spor etter Trond (Trondsen) Bjerkaker f. 31.05.1900.
I 1927 emigrerte han til Canada. I papirene har han ført opp en Ture/Tore Lindberg i Port Arthur som kontaktperson.

På pairene er det med penn notert at han søkte om statsborgerskap i 1942.
Jeg finner ingen andre spor enn passasjerlisten fra 1927. Familien i Norge vet at han ble i Canada, og at han døde ca 1964.

Før han reiste gikk han både under navnet Bjerkaker og Berkåk - men dette er nok trolig endret etter ankomst i Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld:

Trond Bjerkaker

in the Canada, Incoming Passenger Lists, 1865-1935

Name:Trond Bjerkaker

Arrival Age:27

Birth Year:abt 1900

Birth Country:Norway

Departure Port:Southampton, England

Arrival Date:30 Apr 1927

Arrival Port:Quebec, Canada

Vessel:Ausonia

ScreenShot20220504at.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ture Lindberg bodde i Port Arthur, Ontario, Canada sammen med sin kone Signe i 1957.

Ture Lindberg

in the Canada, Voters Lists, 1935-1980

Name:Ture Lindberg

Residence Date:1957

Residence Place:Port Arthur, Ontario, Canada

Street Address:Apt. 1

Electoral District:Port Arthur

Occupation:Millwright

Reference Number:M-4929

7faScreenShot20220504at.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt kontakt med et emigrantmuseum i Thunder Bay som forhåpentligvis kan hjelpe til. Det er jo ganske sannsynlig at han lagde en amerikanisert versjon av navnet sitt, men har ikke klart å finne noe så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hvor var han født? Bosteder/gårder han bodde på med tanke på endring av etternavn? Foreldrenes fulle navn? Når døde foreldrene?

Er dødsfallsprotokollene for foreldrene sjekket?

Hvordan vet familien i Norge at han ble i Canada og døde ca 1964?

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Hvor var han født? Bosteder/gårder han bodde på med tanke på endring av etternavn? Foreldrenes fulle navn? Når døde foreldrene?

Er dødsfallsprotokollene for foreldrene sjekket?

Hvordan vet familien i Norge at han ble i Canada og døde ca 1964?

Hei.
De fikk kontakt med han ca 1960, men fikk vel bare bekreftet at han ikke hadde intensjoner om å komme tilbake til Norge.
Alt i Norge er sjekket ut. Det er egentlig bekreftelse på dødsfallet - og om han eventuelt fikk ny familie i Canada som er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nina Tiller skrev:

Det er familien nevnt på side 401, ja.
Tror ikke det er den samme familien som er nevnt i 1940. Det var null kontakt etter 1927. Kun bekreftelsen i 1960 om at han ikke skulle tilbake til Norge. Da skal han fortsatt ha bodd i Port Arthur, Ontario.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nina Tiller skrev:

…… tror det er samme familie …… flere navn som er lik de som står i slektsboka 

Skjøte 11. oktober 1940 - Sør-Trøndelag fylke, Orkdal, Pantebok nr. A5 (1940-1940), Pantebokside. Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl10060908568570

Denne Trond T Bjerkager var f. 1861. Han solgte riktignok til Knut T Bjerkaker (f. 6.11.1893) som var broren til Trond T (f. 1900).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar bare med vielsen til (Johan) Thure Lindberg og Sofie Lunde i 1921, i Rennebu - # 6https://www.digitalarkivet.no/kb10041102214172

Transkribert - https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000007756376

Begge disse to og sønnen Rolf (f. 1922) emigrerte i 1923;

Johan Thure - https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000221872

Sofie - https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000221873

Rolf - https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000221874

Grunnen til at jeg tar med dette er at Thure og sønnen Rolf (Ralph) + en datter finner jeg i census 1931 Canada. Kona Sofie ikke oppført, MEN på samme adresse som dem tror jeg vi finner Trond Berkåk eller Bjerkaker. Navnet er vanskelig å tyde og det var kanskje ikke helt lett for skriveren å forstå? Dermed har også transkriberingen blitt helt hinsides.

Trond er nr. 16 på lista, Thure Lindberg, sønn og datter er nr. 10, 11 og 12.

Lenke BAC-LAC  Side 11 - visningsbilde 12(Province: Ontario, District: Port Arthur, Sub-district: Port Arthur (City) No. 38). Du kan både laste ned og skrive ut siden.

Fra Ancestry;

1931 Census of Canada

Name From Bickak
Gender Male
Marital Status Married
Age 31
Estimated Birth Year abt 1900
Residence Date 1931
Home in 1931 Port Arthur, Ontario, Canada
Relation to Head Lodger
Can Speak English Yes
Can Speak French No
Can Read and Write Read and Write
Class of Worker Wage or salary worker
Enumeration District Port Arthur
Sub-District Number 0038 - Port Arthur (City)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et virkelig flott funn. Takk. Selv om dette er bare få år etter hans ankomst til Canada, så er det da tydelig at han valgte å bruke en variant av Berkåk-navnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kenneth Juel Stavik

Som du selv har nevnt i tidligere poster så har han nok endret navnet sitt. Både for- (Trond) og spesielt etternavn (Bjerkaker/Berkåk) skapte nok "vanskeligheter" i Canada, og census 1931 er ett eksempel på det. Så hva endret han navnet til? Vanskelig for oss å finne ut av.

Det beste holdepunktet du har ligger faktisk i passasjerlisten ved ankomst. Der er det ført inn "Appl. Nat. 24/3/42". Det indikerer at han ved søknad om statsborgerskap har opplyst om sin innreise (sted, dato, skip osv.) og myndighetene ville da ha sjekket disse opplysningene, og skrevet inn notatet i 1942 (slik jeg tolker dette). I søknaden og evt. Certificate vil det stå hvilket navn han etterhvert brukte i Canada, og da blir det adskillig lettere å finne ham 😀!

Det finnes en database hvor man kan søke ift. Nat. Certificates,. Informasjon om databasen i denne LENKEN

Søkesiden - LENKE

Dessverre vet vi ikke hvilket navn han brukte og dermed blir det "nesten umulig" å finne ham.

Som eksempel kan jeg nevne at jeg fant en annen fra passasjerlisten, # 22 Leif Bartnes, som skulle til Kenora, Ontario. Det er oppgitt NAT 29/5/37 i pass. lista. Han fikk sitt "Certificate" 7. januar 1939, Kenora, Ont. - LENKE

Thure, Sofia og Ralph (Rolf) Lindberg finnes også greit. "Date of Oath of Allegiance" var datert 4. jini 1931, Port Arthur, Ont. - LENKE

Hvis jeg var deg så hadde jeg forsøkt å kontakte Archives of Ontariohttps://www.archives.gov.on.ca/en/index.aspx  -  https://www.archives.gov.on.ca/en/about/contact.aspx

Du kan lese litt mer om hva arkivet har av immigrasjons- og naturaliseringsdokumenter her  - LENKE

Siden du har en dato for Nat. søknad (ref. pass. lista) så ville jeg tatt en telefon først for å høre om de kan hjelpe deg.

Lykke til 😊!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider