Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke ønsket informasjon på Digitalarkivet - hvor kan jeg lete?

Sølvi
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Både min mor og jeg er vant til å benytte Digitalarkivet for å finne informasjon om slekten, men nå står vi ganske fast. Forfedrene som vi søker informasjon om hører til på østlandet, mens vi holder til i Bergen, så da er det ikke så lett for oss å komme innom Statsarkivet på Kongsberg. Vi trenger veiledning til hvordan vi skal finne fram til informasjon om fødsels- eller dåpsdato, døds- eller begravelsesdato, samt stedet for disse hendelsene. I tillegg ønsker vi å finne navnene til hans foreldre. Foreldrene kommer antagelig fra et eller annet sted i Sandsvær.

Vi søker etter informasjon om Hans Christensen (eventuelt Kristiansen). Fra før av har vi følgende informasjon om ham:
1) Ungkar og gevorben soldat (grenader) på Fredriksværn «før af Sandsværn»
2) Hans fikk sønnen Christen Hansen f. 03.12.1824, døpt 25.12.1824 i Efteløt sammen med,
3) Kristine Carine Hansdtr., døpt 18.05.1794 på Haugmoeie, bodde på Omholteie

Vi søker med andre ord etter informasjon om ungkaren Hans Christensen som sammen med Kristine fikk sønnen Christen. 

På forhånd takk for hjelpen 🙂
Endret av Sølvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:  

Selv om det fantes ordninger for det er det lite sannsynlig å finne opplysninger om farskapssak og bidrag fra denne tida i arkiva. Uansett er dette åpne kilder som det blir forventa at du selv foretar lesesalsbesøk for å utforske. Du kan lese mer om det her: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/farskapssaker-rettshistorisk-gjennomgang 

Riksarkivet i Oslo har det meste av arkivmaterialet fra Fredriksvern verft. Om dere finner ham i en rulle vil det trolig være oppgitt alder og når tid han kom inn og ut. Du finner katalogen til arkivet her: https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000006440?ins=RA 

Nøyaktig hvor du skal leite etter ham veit jeg ikke, men ta utgangspunkt i det som er under Personell, du kan få videre veiledning på lesesalen. 

Ellers gjelder de samme rådene som ved slektsgranskning for øvrig med leiting i kirkebøker etc. Vi har samla veiledninger til slektsgranskning her: Veiledning til slektsgranskning. 

Jeg flytter også emnet over til brukerforum i tilfelle her skulle være noen som kan hjelpe.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider