Gå til innhold
Arkivverket

Fredrik Fredriksen Kolomoen - sporløst forsvunnet. Kan noen hjelpe?

Steinar Moen
 Del

Recommended Posts

Denne Kolomoen som det er snakk om i dette innlegget, ligger i Sel kommune (fra 1965). Før 1965, var Kolo og Sjoa-området en del av Nord-Fron kommune. Vi sokner fremdeles til Kvam kyrkje, som altså ligger i nabokommunen.

Fredrik Fredriksen Kolomoen ble født 8. november 1829 image.png.392e0bf742c68476824f81c3b6d047ad.png

Han ble konfirmert 22. juni 1845 image.png.329e1602deb462452478be0adf1d4c45.png

Etter dette er han sporløst forsvunnet. Jeg finner ingen spor etter ham i noen kilde. Vi ser at navnet hans også skrives Fridrik, og i noen tilfeller Fredrich/Friedrich.

To brødre, Peder og Ole, reiste til Målselv på 1850 eller -60 tallet. Peder var eldre. Han ble gift, men bare 4 - 5 mnd etter bryllupet tok han livet sitt i Målselv. Ole hadde familie på Kolomoen, og reiste tilbake dit. Etter det jeg forstår, eide han halve garden Kolomoen, sammen med faren, Fredrik Olsen Kolomoen. Ole dro til Minnesota med hele sin familie rundt 1890, og har stor etterslekt der. De hadde også en bror Iver, som døde bare 6 år gammel. Fredrik hadde en søster, Anne født 1833. Anne ble til slutt eier av Kolomoen, og ble min oldemor. Jeg er nåværende eier av Kolomoen.

Det store spørsmålet er hva som skjedde med Fredrik Fredriksen Kolomoen. Omkom han i ung alder? Reiste han til Målselv, og omkom på turen eller i Målselv? Utvandret han til Amerika? Eller andre steder?

Det bør gå an å finne spor etter en gutt, som vi vet ble minst 15 år og konfirmert. Kan noen hjelpe?

Endret av Steinar Moen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne sjekket ut?  Fødselsåret er litt avvikende....

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053191001514

Vielse nummer 7

Oppland fylke, Tretten, Øyer i Øyer, Ministerialbok nr. 5 (1842-1857), Viede 1855, Side 233
Permanent bilde-ID: kb20070131640029
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070131640029
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070131640029.jpg

Endret av Sven Hjortland
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for engasjementet og gode forslag! Det setter jeg pris på. Jeg har sjekket ut denne Fredrik Fredriksen, f. 1824 eller 1825. Jeg mener at han var født i Sør-Fron. Han reiste til Målselv med familien. Jeg trodde også at han var funnet da, men fødselsåret avviker for mye. Oversikten som viser Fredrik Olsen Kolomoen og Sara Olsdatter Bakken sine barn er korrekt, men de hadde også datteren Anne i 1833 - min oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider