Gå til innhold
Arkivverket

Rognshougen - Voss


Nina Kröger
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Nina Krøger skrev:

Men hvor er Rognshougen? 

 

Tja, finner i hvert fall Rognshagen som adresse på Voss . . .

 

Mvh

 

Rognshagen2.jpg

Rognshagen1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se under Husmannsplasser på Rogne, der er en plass som heter Rognshaugen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune Bergesen skrev:

Se under Husmannsplasser på Rogne, der er en plass som heter Rognshaugen.

Så det var der han har gjemt seg 😉. Tusen takk, da skal jeg sjekke ut det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på BB for Eksingedalen gården Yksendal, gift der og omtalt under husfolk. Han får også ett uægte barn i 1781 på Voss. Han dør på Øksendal i 1791 43 aar. Desverre finnes der ingen skifter etter han, finner han heller ikke omtalt på Lekve. Eneste Viking M som er født på Voss og Rogneshaugen er i 1753, faren er da smed på Rognsgarden, de får også ett barn i 1751 Marithe, men intet farsnavn er nevnt og finner ingen som er gift ca 1750 eller før på Voss som jeg kan se, finner han heller ikke død på Voss, så her andre se om de kan finne noe mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien er omtalt under garden Lekve i Vossaboka b. 2 : gards.- og ættesoge frå Seim - Saue frå 2019. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eli Randmo skrev:

Familien er omtalt under garden Lekve i Vossaboka b. 2 : gards.- og ættesoge frå Seim - Saue frå 2019. 

Tusen takk. Vet du om den fins på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er på rett spor, i skiftet etter Mathias Larsen Rognsgaarden i 1780 er enken Magdeli Larsdtr., og de har en søn Wiching nemd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rune Bergesen skrev:

Tror du er på rett spor, i skiftet etter Mathias Larsen Rognsgaarden i 1780 er enken Magdeli Larsdtr., og de har en søn Wiching nemd

Jeg fant denne her, så det stemmer jo bra med skifte som du har nevnt. Står det noe annet interessant i skifte?

2F277EA6-60F3-47DE-9CC3-ECA675E79870.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er på rett spor, i skiftet etter Mathias Larsen Rognsgaarden i 1780 er enken Magdeli Larsdtr., og de har en søn Wiching nemd. Skiftet er skrevet med veldig liten skrift, men der er nemnd 2 sønner og 5 døttre i skiftet. Gunhild Olsdtr. nedre Rykke bruk nr 2 omtalt der. Mathias Larsen Nedre Kyte, er ikke omtalt der i BB, han er ikke å finne døbt i Kb, er vel født før KB begynner i 1711

Endret av Rune Bergesen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Bergesen skrev:

Tror du er på rett spor, i skiftet etter Mathias Larsen Rognsgaarden i 1780 er enken Magdeli Larsdtr., og de har en søn Wiching nemd. Skiftet er skrevet med veldig liten skrift, men der er nemnd 2 sønner og 5 døttre i skiftet. Gunhild Olsdtr. nedre Rykke bruk nr 2 omtalt der. Mathias Larsen Nedre Kyte, er ikke omtalt der i BB, han er ikke å finne døbt i Kb, er vel født før KB begynner i 1711


Jeg føler du har vært borti denne familien før….. eller tar jeg feil. Du skriver ”tror du er på rett spor“ 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke noget om denne fam i mine aner, selv om jeg har spor til tidlig Voss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.