Gå til innhold
Arkivverket

Beboere på en bestemt adresse

Geir Bråthen
 Del

Recommended Posts

Jeg er interessert i historien til en bestemt bygård i Trondheim, og leter etter hvordan jeg kan få oversikt over tidligere beboere. Fram til 1966 er Adressebøkene en god, om ikke fullstendig kilde, med i alle fall en årlig nedtegnelse av beboere. Men Adressebøkene ble ikke utgitt etter 1966. Hvis jeg ønsker å vite hvem som har bodd i gården fra 1966 til i dag, finnes dette i et arkiv jeg kan hente ut data fra?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Geir Bråthen skrev:

Jeg er interessert i historien til en bestemt bygård i Trondheim, og leter etter hvordan jeg kan få oversikt over tidligere beboere. Fram til 1966 er Adressebøkene en god, om ikke fullstendig kilde, med i alle fall en årlig nedtegnelse av beboere. Men Adressebøkene ble ikke utgitt etter 1966. Hvis jeg ønsker å vite hvem som har bodd i gården fra 1966 til i dag, finnes dette i et arkiv jeg kan hente ut data fra?   

Dette vil kanskje kunne trekkes ut fra Folkeregisteret, men det er jo ikke noe du kan gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Geir Bråthen skrev:

Fram til 1966 er Adressebøkene en god, om ikke fullstendig kilde, med i alle fall en årlig nedtegnelse av beboere. Men Adressebøkene ble ikke utgitt etter 1966.

16 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det stemmer vel ikkje. Adresseboka kom ut fram til 1992.

https://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php/Trondheim_Adressebok

Det er kanskje en misforståelse knyttet til at Nasjonalbibliotekets digitalisering p.t. stanser med 1966-årgangen: https://www.nb.no/search?q="Trondheim adressebok"&mediatype=tidsskrift&seriestitle="Trondheim adressebok"&fromDate=19640101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Tusen takk for svar, jeg ante ikke at adressebøkene ble utgitt videre etter 1966. Nå fant jeg opplysninger om at siste utgave var i 1993 og at den står på Gunnerusbiblioteket. Forhåpentlig har de også de ikke-digitaliserte årgangene tilbake til 1966. Takk for hjelpen! 

Jeg er også interessert i gamle firmaopplysninger, men spør om det i en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider