Gå til innhold
Arkivverket

Snaddergåte for slektsforskere

Jostein Garcia de Presno
 Del

Recommended Posts

Hei folkens, her har jeg en skikkelig nøtt som jeg håper noen har lyst til å bryne seg på. Følgende litt mystiske skildring er hentet fra dagboken til en danske som var på reise i Norge i 1841. På strekningen mellom Kristiansand og Arendal traff han på en ung mann på 22 år som kunne fortelle følgende om oppveksten sin. 10 poeng til de som klarer å matche initialene i dagboken med historiske personer. Selv har jeg gitt opp. Jeg har ingen grunn til å tro at fortellingen er oppdiktet eller initialene er feil:

"Min Fader har De vel hørt tale om. Han var Præst i W. og hedte B. Min Moder var en Datter af Sorenskriver H. i C., og jeg og en Søster deres eneste Børn. Min Moder døde da jeg var kuns 7 Aar, og min Søster da jeg var 12 Aar, i hendes 17de Aar... Min Fader var den gang næsten den eneste som holdt nogen omgang med Læserne, eller de Hellige, som de kaldes der.  Men i mit 13 Aar tog det en sørgelig Forandring med ham. Han giftede sig paa nye med en Datter af Præsten M. i R., der havde været hos os et Aars Tid som Huusholder....Da jeg var fyldt 15 Aar, kom jeg til Latinskolen i C., hvor jeg var 1 ½ Aar, indtil en smitsom Sygdom som grasserede her i Landet angreb mig."

Jeg har bare tatt med det nødvendigste av fortellingen her. Den slutter med at faren dør brått, antakelig da gutten er 16-17 år gammel. Ut i fra teksten kan en slutte at fortelleren, en gutt på 22 år i 1841, ble født rundt 1819 og søsteren omkring 1814. Moren deres må ha dødd omtrent i 1826, søsteren i 1831. Faren, presten, giftet seg på ny omkring 1832, og døde selv antakelig omkring 1836.  Jeg tipper at «C.» i dagboken er forkortelse for Christiansand, og har sjekket opplysningene opp mot Elevprotokoll for Kristiansands katedralskole, uten å finne noen opplagt kandidat der. Ellers har jeg undersøkt prester i datidens Christiansand stift, men uten å finne ut av det der heller. En mulig feil er opplysningen om sorenskriver H i C. Hvis C står for Christiansand, var tittelen byfogd, ikke sorenskriver. 

Uansett: lykke til alle sammen. Håper på mange kreative forslag 🙂 Mvh Jostein

Endret av Jostein Garcia de Presno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jostein Garcia de Presno said:

"Min Fader har De vel hørt tale om. Han var Præst i W. og hedte B. Min Moder var en Datter af Sorenskriver H. i C., og jeg og en Søster deres eneste Børn. Min Moder døde da jeg var kuns 7 Aar, og min Søster da jeg var 12 Aar, i hendes 17de Aar... Min Fader var den gang næsten den eneste som holdt nogen omgang med Læserne, eller de Hellige, som de kaldes der. 

Kanskje er C. Christiania, ikke Christiansand? Læserne (haugianerne) hadde blant annet Drammen som et viktig sentrum. Kanskje skal vi området rundt Drammen?

haugianere – Store norske leksikon (snl.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jostein Garcia de Presno skrev:

Han var Præst i W.

Vegårshei?

2 timer siden, Jostein Garcia de Presno skrev:

Datter af Præsten M. i R.

Risør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2022 den 18.05, Sven Hjortland skrev:

Vegårshei?

Risør?

Kanskje. Jeg tenkte litt på om det kunne være Risør, men husker ikke om jeg klarte å finne ut hvem som var prest der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2022 den 17.59, Frank Marton Pedersen skrev:

Kanskje er C. Christiania, ikke Christiansand? Læserne (haugianerne) hadde blant annet Drammen som et viktig sentrum. Kanskje skal vi området rundt Drammen?

haugianere – Store norske leksikon (snl.no)

Jeg har vært inne på tanken, men synes det virker lite sannsynlig. Haugianerne var nesten overalt i sør-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider