Gå til innhold
Arkivverket

Hans Andersson Indrehus, Bremanger, Sogn og Fjordane, død ca 1715. Hvem var han og hvor kom han fra.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en uløst gåte i slektstreet mitt som jeg godt kunne ha tenkt meg å finne svar på.  Hans Anderson ble bruker på Indrehus i Bremanger, br. nr.3 Tunet rundt 1704. I bygdeboka for  Bremanger bind nr.II, skriver forfatteren at han trolig var gift med Brita Antonsdtr. ca. 1682-1749.

Etter at Hans døde rundt 1715 giftet enken seg på nytt med Per Tidemannson ca 1694-1747.

Men forfatteren har ingen formening om hvor Hans Andersson kom fra. Vi vet heller ikke når han var født, men trolig må han være født før 1684.

1701 manntallet for Sunnfjord og Nordfjord gir egentlig ikke mange kandidater.

https://www.digitalarkivet.no/search/64/38456?no_alias=1&fornavn=Hans&etternavn=Anders*&stilling_stand=&kjonn=&rolle=&alder=&oppholdssted=&gard=&konstruert_adresse=&sokn=&prgjeld=&skipreide=&fodestad=&fogderi=&merknader=

Er det noen som har en formening om hvem denne Hans Andersson var og hvor han kom fra.

Skiftet etter Per Tidemannson i 1747 sier at enken hadde vært gift med en Hans tidligere og hadde 5 barn med ham, men ingenting om farsnavnet til denne Hans.

https://media.digitalarkivet.no/view/24189/84

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje svar på kvar Hans Andersson var frå, men kan legge til at ho som
truleg var kona hans, Brite Antonsdtr. var frå Ytre Davik br. nr. 1 Antonsbøen, ho gifte seg seinare med Peder (Per) Tidemandson frå Maurstad i Davik ( no i Stad kommune)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere underlige ting med det som står i bygdeboka for Bremanger.

Hans Andersson var lagrettemann i 1713 og 1714 men ikke nevnt senere.

Vi vet heller ikke når Peder og enken Brita giftet seg, men i følge samme bygdebok fikk de sønnen Hans i 1716 som ble neste bruker.

Problemet er at i følge skiftet etter Per og bygdeboken så fikk Brite følgende barn med sin Hans.

Susanne 1704-1764

Anton 1717-1763

Kirsti 1721-1777

Malene gift med Bottolf Olsson Myklebust

Marit gift med Reiel Andersson Nave. Hun døde før 1747.

Men her er altså Anton og Kristi født senere enn Hans Persson.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært mange feil i den bygdeboka.
Eg har dessverre ikkje høve til å sjekke desse opplysningane på nokre dagar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider