Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Larsdatter fra Hellesund

Ole christian Torstrup
 Del

Recommended Posts

Ingeborg Larsdatter 

Gifter seg 23/3-1828 i Stavanger med Guttorm Berentsen, her står fødested Hellesund https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000009170010

15/2-1835 døpes datteren Grete https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000009170010

Har funnet en dåp som kan være sønnen Berent https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000040535204

I følge boken Berentsen ætten https://www.nb.no/items/93e42d5c44a11d19ebfaa03d340121e6?page=67

Se bilde under så er hun født i lille Hellesund i 1799

De 4 barna er da (ifølge overnevnte bok):

Maren Gurine født 1828

Lars født 1830

Grete som link over til dåp født 1835, hun døde som barn 

Berent med den usikre link til dåp

Hun dør 28.12.1849 https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000005293937

Noen som klarer å finne dåpene til barna og til henne selv? Foreldrene?

Kan Hellesund, lille Hellesund være det vi kjenner som Gamle Hellesund?

Ingeborg Larsdatter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Kanskje det kan være Hidlesund på Hidle ved Sjernarøy?

Mener å hørt at hun var fra sørlandet men skal ikke avise noe som helst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra My Heritage

Guttorm Berntsen Berentsen was born on month day 1799, at birth place , to Berent (Bernt) Tørresson Tørresson Høyland and Maria Guttormsdatter Høyland (born Litle Undheim) .
Berent was born on January 12 1772, in Høyland (7.1.11), Time, Rogaland, Norge.
Maria was born on February 11 1776, in Litle Undheim (9.6.4), Time, Rogaland, Norge.
Guttorm was baptized on month day 1799, at baptism place .
Guttorm had 13 siblings: Bernt (Berent) Berntsen Berntson Høyland , Ingebret Berentsen Hadland and 11 other siblings .
Guttorm married Ingeborg ( fra Lille Hellesund) Berentsen (born Larsson Stangeland) on month day 1827, at age 27.
Ingeborg was born on January 13 1799, in Stangeland i Klepp s 255 nr 31e.
They had one son: Lars Guttormsen Berentsen .
Guttorm passed away on month day 1849, at age 49 at death place .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ulogisk at Ingeborg skulle være fra Stangeland når det står Hellesund ved vielsen.

Vielsen er så langt eneste sikre holdepunkt for Ingeborgs opphav, så jeg mener man må ta utgangspunkt i at Ingeborg fra Stangeland er feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jarl B Haagensen skrev:

Mulig men det som taler mot at dette er rett Ingeborg er at hun er født på Hellesund, her virker det som en gård i generasjonen når mormor til denne Ingeborg bor her og "Nyder sin underholdning af gaarden" Nå er der ikke oppgitt fødested på noen av de andre her så om der kan være link....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket kirkebøkene for Høvåg og Søgne uten å finne noen Ingeborg Larsdatter som passer. Hvilke opplysninger har du om mormoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jarl B Haagensen skrev:

Jeg har sjekket kirkebøkene for Høvåg og Søgne uten å finne noen Ingeborg Larsdatter som passer. Hvilke opplysninger har du om mormoren?

Har ingen opplysninger om mormoren. Hvis linken til folketellingen er riktig så er det som står om Ingeborg sin mormor der alt.

Er desverre sjelden foreldrene sitt fødested er ført i dåp men det skjer, klarer noen å finne Ingeborgs barns dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ole christian Torstrup said:

Jeg tror også vi er på sørlandet all den tid der står Hellesund i vigsel

Selv om Hellesund finnes på Sørlandet utelukker jo ikke det at hun kommer fra et Hellesund et annet sted i landet. 

Hellesund er blant annet nevnt som lokalt stedsnavn i kirkebøkene fra Manger/Herdla i Hordaland, og Nedstrand i Rogaland.

Men det er liten, eller ingen, grunn til å tro at hun kommer fra Jæren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Selv om Hellesund finnes på Sørlandet utelukker jo ikke det at hun kommer fra et Hellesund et annet sted i landet. 

Hellesund er blant annet nevnt som lokalt stedsnavn i kirkebøkene fra Manger/Herdla i Hordaland, og Nedstrand i Rogaland.

Men det er liten, eller ingen, grunn til å tro at hun kommer fra Jæren.

Det er mye mulig, men jeg har funnet et håndskrevet notat med ukjent opprinnelse og ukjente kilde der står der at Ingeborg vokste opp på Grimsø. Grimsøya er når jeg ser kartet like over Gamle Hellesund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Ole christian Torstrup said:

Det er mye mulig, men jeg har funnet et håndskrevet notat med ukjent opprinnelse og ukjente kilde der står der at Ingeborg vokste opp på Grimsø. Grimsøya er når jeg ser kartet like over Gamle Hellesund. 

Ja, det er jo i såfall vesentlig tilleggsinformasjon som tilsier at man bør begrense søket til Lillesandområdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Matthias Kolberg skrev:

Ja, det er jo i såfall vesentlig tilleggsinformasjon som tilsier at man bør begrense søket til Lillesandområdet

Det er det men så er denne kilden ikke sikker. Kan jo være noen som har sagt noe for lenge siden og notert ned det en tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersavviket er ikke påfallende stort her, så Ingeborg fra Grimsøya er en veldig god kandidat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en god kandidat. Trolig står det noe om henne i Terje Sødals bygdebøker om Høvåg og Vestre Moland. Jeg observerer bare at hun i så fall oppkaller faren, men  ikke moren  (blant 2 døtre.).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jarl B Haagensen skrev:

Dette er en god kandidat. Trolig står det noe om henne i Terje Sødals bygdebøker om Høvåg og Vestre Moland. Jeg observerer bare at hun i så fall oppkaller faren, men  ikke moren  (blant 2 døtre.).

Kan opplyse at jeg har mer kontroll på mannens slekt. Svigerfaren het Berent og svigermora Maren så da er det kun mor til Ingeborg som ikke er oppkalt hvis ikke Maren Gurine er oppkalt etter Gunnild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jarl B Haagensen said:

Jeg observerer bare at hun i så fall oppkaller faren, men  ikke moren  (blant 2 døtre.).

Mellom Lars 1830 og Grete Theodora 1835 er det jo plass til barn som kanskje døde ved fødsel og ikke ble døpt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Ole christian Torstrup said:

Nr 46 her Berent, klarer noen å tolke resten her https://media.digitalarkivet.no/view/15880/62

Foreldrene her leser jeg som

Arb. Guttorm

Berntsen og H.(hustru) Ingeborg Larsd.

Stavanger

så jeg mener transkripsjonen «Christian» er feil.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000040535204

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Matthias Kolberg skrev:

Foreldrene her leser jeg som

Arb. Guttorm

Berntsen og H.(hustru) Ingeborg Larsd.

Stavanger

så jeg mener transkripsjonen «Christian» er feil.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000040535204

Samme som meg. Da stemmer dette. 

Takk for all hjelp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider