Gå til innhold
Arkivverket

August Berlund, f. Arendal 1851. Utvandret til Amerika med kone og datter, men når? Og hvor slo de seg ned?

Bjørn Piro II
 Del

Recommended Posts

Fullt navn: Nikolai August Berlund (kalte seg bare August Berlund), født Moss 9.8.1851.

Gift Arendal 7.6. 1875 med Wilhelmine Elise Harridsleff, født Christiania 6.2.1847.

Hennes datter var: Hilda Berlund, født Christiania 1866. Visstnok adoptert av stefar. Jeg kjenner ikke barnefaren.

Familien finner jeg siste gang ved FT. Arendal 1875:

August Berlund, f. Moss 1851. Styrmann. Antatt oppholdsted:  Savannah, Georgia, Amerika.

Ektefelle: Wilhelmine Berlund, f. Christiania 1847.

Datter: Hilda Berlund, f. Christiania 1866.

Jeg har tatt for gitt at familien er utvandret til Amerika en gang etter 1875. Om dette Berlund ekteskapet fikk egne barn vites ikke. 

Berlund navnet er kan hende endret skrivemåten på ved ankomst til Amerika.

Hvor er det blitt av familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Allan. Av stor verdi var særlig dødsannonsen til Anne Marie Berlund i Agderposten. Kunne du vennligst sende meg annonsen på nytt uten gulmarkering, da jeg ønsker den medtatt i en bok jeg skriver.

Jeg var veldig forundret da jeg så at verken sønnen Nikolai August Berlund eller svigerdatteren Wilhelmine Berlund var å finne i dødsannonsen. Det kan bety at de begge var døde, eller at kontakten var opphørt etter utvandring til Amerika. Vel og merke om de emigrerte?

Jeg fant faren - Nicolai Christian Berlund (f. 13.7.1813) -  i Nedenes Sorenskriveris Dødsfalls fortegnelse nr. 2 1863-89, side 225. Se lenken under. 

Her står det at avisbud Johan Christian Berglund af Barbo døde 11.12.1888, 76 år.  NB. Navnet er feil skrevet - han heter Nicolai Christian og ikke Johan Christian.

Hadde håpet at de etterlates navn var å finne i protokollen, men det står kun: "Efterlader Enke og saavel myndige som umyndige Børn og Børnebørn".

Jeg skjønner du har tilgang til Agderposten. Det vil være meg til stor hjelp om du kunne spore opp dødsannonsen til faren Nicolai Christian Berlund. Han døde i Arendal

11.12 .1888. Står navnene på barna oppført? Veldig fornøyd vil jeg også bli om du kunne legge ut dødsannonsen. For å ha tilgang må man vel være abonnent?

https://www.digitalarkivet.no/sk10411111080228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Skal det virkelig bety at sønnen August og svigerdatteren Wilhelmine  virkelig var døde før 1888? De var i live ved FT. 1875. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dødsannonsen Til Nicolai Christian Berlund ser jeg at bare datteren m/mann står oppført som pårørende. Sønnen Nicolai Christian f. 1844 er heller ikke medtatt, og han  bodde i Arendal og døde først i 1932. Konen het Gina og døde i 1938. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 322 (nest øverst) - Aust-Agder fylke, Annotasjonsrulle nr. 1 (1860-1865), Protokollside, Side 143, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090312630234

# 3268 - Aust-Agder fylke, Hovedrulle nr. 14 (1868-1900), Protokollside, Side 115, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090317710115

Ser ut til å ha rømt i april 1882, stedet klarer jeg ikke å tyde.....kanskje @Richard Johan Natvig eller @Even Stormoen kan hjelpe?

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilhelmine og datter i ft 1885 Kristiania

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052994008309

Enkefru Wilhelmine Elise Berglund døde i 1907 nr 1292 i dødsfallprotokollen

Oslo skifterett, SAO/A-10383/G/Ga/Gab/L0004: Dødsfallsprotokoll, 1907-1909, s. 28
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090513390550

Wilhelmines datter Johanne Oline Gunhilde døpt 10/11 1867 i Ullensaker

Ullensaker prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10236a/F/Fa/L0016: Ministerialbok nr. I 16, 1863-1875, s. 72
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060927020228

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Egil - dette var oppsiktsvekkende nyheter. Jeg ser at  Nikolai August Berlund var i live 27.4. 1882. Siste seiling var 5.11.1881 fra Arendal til England. Så står det at han avmønstret 27.4. 1882 i Galveston, som er en by i det østre Texas, ved kysten av Mexicogulfen. Tilføyd står det ganske riktig: Rømt! Dette høres jo spennende og eksotisk ut, for hvor ble det av mannen etter dette, og hva med kone og barn? De synes ikke å ha blitt igjen i Norge, for de er ikke å finne i folketellingene.

Kan hende foreldrene hjemme i Norge ikke hørte mer fra sønnen. Jeg vet det var særdeles dårlig forhold i hjemmet. Faren var striks og konen var flere år innlagt på Gaustad som sinnslidende. 

Er det slik å forstå at etter 1882 finnes ikke lenger August i rullene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjørn Piro II skrev:

Er det slik å forstå at etter 1882 finnes ikke lenger August i rullene?

Det ser slik ut, jeg finner ham ikke i rullene etter 1882.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser jeg det er et innlegg jeg ikke har kommentert - fra Anne Tonby! Det kom samtidig med mitt innlegg (for 13 timer siden) , så jeg har oversett det. Her har du sannelig løst problemet hva angår skjebnen til August Berlunds kone og stedatter. Stor takk til deg! Hvorfor jeg ikke fant disse i folketellingene er fordi jeg har søkt på Berlund navnet og ikke Berglund! 

Litt oppsummering: Det tyder på at August forsvant ut av livet til både kone og barn. Når Wilhelmine siden kalte seg enke, er det lite å holde seg til. I folketellingen 1885 står ikke sivil status oppgitt, men i 1891 er hun ført opp som enke. August vet vi var i live i 1882, men betegnes som "rømt".

Stedatteren Hilda ser jeg var døpt Johanne Oline Gunhilde. Hilda må derfor være en forkortet versjon av Gunhilde navnet. Barnefaren, tannlegen Eberhard Johannessen Hovland, var født 1827 og døde i Altona (distrikt i Hamburg) i 1876. Han hadde tydeligvis et "uryddig" privatliv! Som  ungkar fikk han: 

i 1867 datteren Hilda med piken Wilhelmine Harridslef,

i 1868 sønnen Carl Albert Johannes med piken Caroline Olsen,

i 1869 datteren Emma Helene med piken Maren Dahl.

Det kan godt hende det ble flere for den saks skyld, for jeg har verken sjekket tidsrommet før 1867 eller etter 1869! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel datteren Hilda:

FT. Aker 1910 (Marihauen Benneches vei 16 - gård). Benneches vei ligger på Bygdøy.

William Johnsen, f. Trondheim 1.8.1873, grosserer musikkartikler.

Gift med Hilda Johnsen, født Oslo 26.2.1867.

Barn: William f. Oslo 8.8.1896, Ebba, f. Oslo 11.2.1902, George f. 29.6. 1908.

Er det noen som klarer å spore opp når ekteparet Johnsen døde? Når ble de gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er imponert Carl, men hvordan kom du på den idé at familien skiftet navn?

Et spørsmål - du skriver at Hilda ser ut til å ha dødd i 1939 og legger ved et vedlegg. Jeg kan ikke se at Hilda står omtalt her som avdød. Kan hende er det lenke til en feil side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bjørn Piro II skrev:

Et spørsmål - du skriver at Hilda ser ut til å ha dødd i 1939 og legger ved et vedlegg. Jeg kan ikke se at Hilda står omtalt her som avdød. Kan hende er det lenke til en feil side?

Se under «Dødsfall i Aker», «Ullern», midt på side 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Norway, Burial Registers, 1928-1941

Name: Johanne Eühilde Farre F. Hovland
Marital Status: Skilt (Divorced (Female))
Birth Date: 26 Febr 1867
Residence: Nedre Skogvei 13
Death Date: 13 Aug 1939
Burial Place: Ullern Church, Aker, Norway

1939 Heading.jpg

1939 JGF f. Hovland.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ikke til å tro! Nå  ble jeg lattermild! Kloss opp til skrivebordet mitt står nemlig Norsk Biografisk Leksikon og ved å slå opp på side 70 i bind 3 finner jeg alt jeg har spurt om på Brukerforumet vedr. ekteparet Johnsen, som endte med å skifte navn til Farre. Musikeren Farre synes å ha vært en interessant personlighet.

Så takk til herrene Egil og Carl for de siste innleggene.

Men midt oppe i alt dette - hvor ble det egentlig av hovedpersonen for innlegget mitt, sjømannen Nikolai August Berlund (f.1851) som rømte i land i Galveston, Texas og tydeligvis hadde fått nok av sjømannslivet - for ikke å snakke om kona hjemme i Norge! Han har sikkert operert med et annet navn enn Berlund, da det vel ble for vanskelig i et engelsktalende land.  Ikke sikkert heller at det var i Amerika han endte. Han hadde jo hatt turer også til England. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider