Arne Reidar Jullum Skrevet Mai 19, 2022 Del Skrevet Mai 19, 2022 (endret) LØST!! Hei, jeg holder på med transkribering av utflyttede og trenger hjelp til å tyde en forkortelse i prestens attest. https://www.digitalarkivet.no/kb20050330050645 Øverst til høyre etter Berntine Hoaas har presten skrevet fødselsdato, dåpsdato og konfirmasjonsdato. Etter konfirmasjonsdatoen har presten så skrevet det jeg tolker som Nadv. "beselt." Ugift. Ordet Nadv. er nok forkortelse for nadværd, så det er vel greit nok. Men det jeg har tolket som beselt., er det riktig, og hva er det i så fall forkortelse for? Siden dette uttrykket også gjelder for flere innførsler nedover på siden hadde det vært greit å få dette riktig selv om det viktigste selvsagt er navn og datoer. Endret Mai 19, 2022 av Arne Jullum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mai 19, 2022 Del Skrevet Mai 19, 2022 Mitt forslag: "Nadv. berett." dvs. "Nadverd berettiget", oppfylla krava til å kunna motta nattverden. https://www.nb.no/search?q=" nadverd berettiget" Egil Johannessen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Reidar Jullum Skrevet Mai 19, 2022 Forfatter Del Skrevet Mai 19, 2022 Det virker fornuftig, så jeg går for det. Takk for hjelpen. Richard Johan Natvig reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Mai 19, 2022 Del Skrevet Mai 19, 2022 ...eller "Nadv. beredt"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mai 19, 2022 Del Skrevet Mai 19, 2022 1 time siden, Gunnar Sigdestad skrev: ...eller "Nadv. beredt"? Du kan godt ha rett, Gunnar, men eg finn ikkje eksempel på formuleringar som seier at personar blir "beredt" til nattverden, berre eks. på at nattverden er beredt ("Den Nadverd, Gud har beredt", "Den stor Nadverd er beredt", o.l.), ved søk i nb.no. Men kanskje søker eg på feil måte. Gunnar Sigdestad reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå