Gå til innhold
Arkivverket

Pernille Danielsdatter Borch d. 1771 – hennes foreldre/opphav?

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

I alles slektstrær finnes det en eller flere – jeg ville sagt «avhugde grener» – men det stemmer jo ikke. Heller at grenenes forbindelse med en stamme er uviss, svever i løse luften – hvis et sådant bilde kan tenkes . . . 😉

Vel, i årets lyse dager gjør jeg nok et lite fremstøt for om mulig å kaste lys over en viss familie Borch. Som i hvert fall en periode på begynnelsen av 1700-tallet må ha hatt en vestlandsk tilknytning.

Jeg er klar over de prominente Borch/Borck-er som på ymse tidspunkt var virksomme i Christiania / på Østlandet, men hvorvidt disse har noe med ‹mine› Borch-er å gjøre er uvisst.

Utgangspunktet er som følger:

En av mine 5x tippoldefedre var Capitaine des Armes Peter (Johansen?) Frich. Jeg har gransket ham rimelig grundig ‹opp og ned› (stakkar) – så hans ‹CV› kan vi la i bero. Likeledes hans etterkommere.

Han giftet seg imidlertid i 1736, Kyrkjebø i Sogn, med Pernille Danielsdatter Borch:

Vik sokneprestembete, SAB/A-81501: Ministerialbok nr. A 1 /3, 1727-1740, s. 143

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070523630697

Og denne 5x tippoldemor er det jeg gjerne skulle vite mer om.

Eneste opplysning jeg har om henne, bortsett fra vielsen over, er begravelsen 1771 fra Domkirken, Bergen – v. side, tre innførsler over «April»:

Domkirken sokneprestembete, SAB/A-74801/H/Haa/L0008: Ministerialbok nr. A 8, 1725-1775, s. 75

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070306660345

Jeg har for lengst funnet en mulig bror av Pernille [Bjørn Danielsen Borch] i Ovenstads miltærbiografier. Da disse biografiene har ‹forsvunnet› bak NSF’s tykke murer. (Hvor jeg også for tiden befinner meg som ferskt og litt urolig/usikkert medlem 😉 så blir det et ‹stjålet› bilde. . (se vedlegg) 

Jeg vet at jeg har hatt et(?) innlegg om dette før her i forumet – er frustrerende nok ikke i stand til å finne tilbake til det – men minnes at jeg ble rådet til å søke i Bornholm(?) Minnes også at jeg gjorde dét, fikk ingen resultater og gjorde ingen notater . . . Man kan til tider virkelig bli begeistret over seg selv hvor meget man minnes uten å minnes . . . 😞

Vel, med håp om en lysning i skogen – Er det noen som vet noe om Pernille Danielsdatter Borchs foreldre etc.?

(Som sagt er etterkommerne tatt noenlunde hånd om 😉

Mvh

BJØRN BORCH i Ovenstad.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Jeg vet at jeg har hatt et(?) innlegg om dette før her i forumet – er frustrerende nok ikke i stand til å finne tilbake til det – men minnes at jeg ble rådet til å søke i Bornholm(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo akkurat dét da, aner ingenting om Pernilles opphav, men kan si så meget at etterkommerne – så vidt jeg vet – ikke havnet spesielt høyt på strå.

Når dét er sagt så er bildet ditt over ikke mulig å lese ( for meg). Så en lenke til kilden hadde vært nyttig 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørnen har landet 🙂

Takk skal du ha Ivar, men når jeg nå kan lese det, ser det ut for meg at det var skipet som het «General-Major von Borch»:

[…] offentlig Auction fore-

taget paa Tingstuen i Mandal over Skibs-

Capitain Samuel Brennens førende Skib,

General-Major von Borch kaldet, drægtig […]

Osv.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du den Even 🙃 ikke bra.

Har en jeg trodde het Borch i Danmark. Barbara Jacobsdatter Borch, men begynner nå å lure på om det er rett.

Kan du tyde dette, har ikke link desverre.

image.thumb.png.8870d045db05655edba57cdbec01c5d8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ivar Moe skrev:

Kan du tyde dette, har ikke link desverre.

Kan prøve å tyde:

Anno 1700

Mandagen d: 12 July copulerede Provsten Mag:

Jens Schelderup paa Sorøe

Hr: Peiter Abild Sogne-Præst til Jystrup og

Halstør kiær

og min kieristis Søster Barbara Borch.

Hjertelig takk for engasjementet Ivar, men jeg er spesifikt på jakt etter en Daniel Borch på det norske Vestlandet rundt samme tid (1700).

Øvrige danske (og ‹norske›) med samme etternavn er dessverre uinterssante såfremt de ikke med sikkerhet kan kobles til den (foreløpig) totalt ukjente Daniel. 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider