Stein Ole Kjær Skrevet Mai 21, 2022 Del Skrevet Mai 21, 2022 Øverst på siden sliter jeg litt med teksten. https://www.digitalarkivet.no/kb10040807030033 Kan dette være korrekt tolkning? Berntis Rasm. ved Skillingstad nom. Ane og Anders Ivers. barn nom Amund og Rasmus Seglens nom Ole Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Mai 21, 2022 Del Skrevet Mai 21, 2022 "nomine" er forkorta til "noie" (ikkje "nom."). Eg trur ikkje det er eit patronym som står etter "Berntis" (då ville det ikkje vere genitiv i førenamnet). Andre stadar står det "Barn" i dette mønsteret; det kan vere det her også. Elles ser det rett ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein Ole Kjær Skrevet Mai 21, 2022 Forfatter Del Skrevet Mai 21, 2022 Ok - takk. Men er det da rett tolking at Ane og Anders Ivers. døper en sønn Amund? Og så må jeg vel over til forrige side for å finne dato? Stein Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Mai 21, 2022 Del Skrevet Mai 21, 2022 Eg les det sånn at Bernt (ved) Skillingstad har barnet Ane til dåp, Anders Iversøn har Amund til dåp, og Rasmus Seglen har Ole til dåp. Datoen står først: "Dca. Septuag." (dominica septuagesima) - i 1711 var det 1. februar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein Ole Kjær Skrevet Mai 21, 2022 Forfatter Del Skrevet Mai 21, 2022 Takk. Erfaring med lesing av disse som er så gamle er faktisk en nødvendighet. Den erfaringen mangler jeg. Det fra 1731 og fremover går derimot greit 🙂 Stein Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå