Gå til innhold
Arkivverket

Huusmandscontract 1843

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har tydet en  husmmansskontrakt og er litt usikker på noen ord der.

Flott om noen kan hjelpe meg litt.

Her er teksten som jeg har greid å tyde:

01           Huusmandscontract. Gjør herved vitterlight Aar 1843 den 18de April blev mellem

02           mig Peder Nilsen Westengen og min Svigersøn Hans Andersen oprettet føl-

03           ende Contract: 1. Overtager jeg til Brug og fri Raadighed Ellenstuen kaldet,

04           halve af samme som er indhegnet, og et Stykke som er tillagt af Westengens Udmark,

05           som bemeldte strax sørger for at faae indhegnet. Denne bemeldte Jordstykke eller

06           Strækning som ligger søndenfor bemeldte Elstue-løkken(?) bliver allsaa tilhørende

07           Hans Andersen til Brug og Raadighed. 2 (?) Det som kaldes det halve er nemlig det som

08           tilhører mig Peder Nilsen eller det som er brugt under min Gaardpart Westengen.

09           3. Alle Fornødenheder til dette Brug tages i Westengens Skov og Udmark efter Udviis-

10           ning. 4. For dette Brug betaler Hans Andersen mig aarlig Afgift 4 Spd aarlig som betales til et-

11           hvert Aars 14de April. Denne Afgift betales med Penge; og om saa skulde tiltrænges

12           med Arbeide svarer bemeldte samme til Gaardens Arbeide med at nyde 8 s. Pr(?) Dag for

13           simpelt Gaardsarbeide. Derimod naar tiltrænges til andet Arbeide saasom (?)

14           (?) eller Snedkerarbeide betales ham kan erholdes Andensteds. 5. Naar Hans

15           Andersen svarer aarlig til Gaarden disse Forpligtelser nyder han samme for sig-

16           og Kones Levetid, hvem(?) der end faaer Gaardens brug. Denne Contract er lydlig for

17           begge Parterne oplæst i alle sine Clausuler og Puncter og saaledes vedtaget i Vid-

18           Overvær i Westengen den ovenanførte Dato. Peder Nilsen mpP. Til Vitterlighed

19           Amund Pedersen Elstuen mpP. J. C. Hjort.

Link til dokumentet i panteboka (starter litt nednefor miden av venstre side): 
https://www.digitalarkivet.no/tl20080707310537

På forhånd mange takk 🙂

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

06           Strækning som ligger søndenfor bemeldte Elstue-Løkken [enig] bliver allsaa tilhørende

07           Hans Andersen til Brug og Raadighed. 2 NB. Det som kaldes det Halve er nemlig det som

12           med Arbeide svarer bemeldte samme til Gaardens Arbeide med at nyde 8 s. pr Dag for

13           simpelt Gaardsarbeide. Derimod naar tiltrænges til andet Arbeide saasom Tøm[mer](?)-

14           mands[-] eller Snedkerarbeide betales som kan erholdes Andensteds. 5. Naar Hans

16           og Kones Levetid, hvem  [enig] der end faaer Gaarden ibrug. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

06           Strækning som ligger søndenfor bemeldte Elstue-Løkken [enig] bliver allsaa tilhørende

Er «Ellenstuen» og «Elstue» samme plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei retting:

03           ende Contract: 1. Overdrager jeg til Brug og fri Raadighed Ellenstuen kaldet,

Korvidt Ellenstuen og Elstue(n) er same plassen veit eg ikkje, har ingen lokalkjennskap, dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I linje 06 heter det "bemeldte Elstue-Løkken", hvor ordet "bemeldte" henviser til noe som allerede er nevnt i kontrakten - og da ender man opp med "Ellenstuen" i linje 03. Derfor er min forståelse slik at Elstue-løkken og Ellenstuen er en og samme plass. Så er spørsmålet om jeg har forstått det riktig - og det er jo ikke sikkert😋

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Espen Tjernshaugen skrev:

I linje 06 heter det "bemeldte Elstue-Løkken", hvor ordet "bemeldte" henviser til noe som allerede er nevnt i kontrakten - og da ender man opp med "Ellenstuen" i linje 03. Derfor er min forståelse slik at Elstue-løkken og Ellenstuen er en og samme plass. Så er spørsmålet om jeg har forstått det riktig - og det er jo ikke sikkert😋

Ja jeg bet meg også merke til «bemeldte». 
Tror din teori er rett 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider