Gå til innhold
Arkivverket

tilbakekomsst til Norge etter å ha utvandret til USA

Leif Erling Jensen
 Del

Recommended Posts

mine tippoldreforeldre Martinus Henriksen Kvalheim (1866-1921) og Raghnilde Kvalheim (1875-1960) reiste til Amerika i 30. juli 1903 for å slå seg ned i Aneta, Nord-Dakota. De hadde da med seg deres ett år gamle sønn.  Jeg finner uteiseprotokoll, men ikke når de kom tilbake. Noen som har tips? Jeg har tidligere fått god hjelp her, så håper noen vet hvor/hvordan jeg kan søke.

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Leif Erling Jensen skrev:

mine tippoldreforeldre Martinus Henriksen Kvalheim (1866-1921) og Raghnilde Kvalheim (1875-1960) reiste til Amerika i 30. juli 1903 for å slå seg ned i Aneta, Nord-Dakota. De hadde da med seg deres ett år gamle sønn.  Jeg finner uteiseprotokoll, men ikke når de kom tilbake. Noen som har tips? Jeg har tidligere fått god hjelp her, så håper noen vet hvor/hvordan jeg kan søke.

mvh

Leif

Dersom de er i Norge i 1920, vil det i folketellingen stå anført når og hvor lende de var i USA

Det finnes ikke noen ankomstlister i Norge (slik som det er når man reiser)

Men jeg har funnet slikt i USA, da de får pass for å reise til Norge. Fant det på ancestry.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Dersom de er i Norge i 1920, vil det i folketellingen stå anført når og hvor lende de var i USA

Det er ikke fyllt ut noe i pkt. 13 i FT skjema for 1920 - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074030001519

Skannet - https://media.digitalarkivet.no/view/74030/4062

Det kan da tyde på at de har oppholdt seg mindre enn 2 år i USA.

Legger også ved FT 1910 - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036703003779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei 

takk for raskt og godt svar fra dere begge, og særlig til deg da, Egil!

Da vet jeg at de kom tilbake innen to år, og at Henriette ble født i Norge.  Har også spurt om vestnorske utvandringssenter på Radøy vet noe mer, blant annet hvilke skip som de mulig kunne ha seilt med ut fra Bergen i 1903.

mvh

leif 

Lenke til kommentar
Del på andre sider