Gå til innhold
Arkivverket

HVA SKJEDDE MED NILS AMUNDSEN (BULL) I ÅRENE ETTER 1865?

Svein-E. Hansen
 Del

Recommended Posts

HVA SKJEDDE MED NILS AMUNDSEN (BULL) I ÅRENE ETTER 1865?

Min tippoldemor, Brita Hjelmdal, ble født den 22.12.1814 i den finske byen Tornio, og etter å ha utvandret til Norge (Talvik/Kåfjord) i 1935, døde hun på Sørøya i 1910, hele 96 år gammel.

I løpet av sitt lange og innholdsrike liv fikk hun 7 barn med 4 menn, og det første barnet, en sønn, fikk hun i 1838 med kjæresten sin, Fredrik Anton Bremer. Det var han hun utvandret med til Norge. Da forholdet deres tok slutt, giftet hun seg i 1843 med svensken Nils Johan Øqvist, som hun i 1841 og 1843 fikk to døtre med. Men allerede året etter, i 1844, dør ektemannen, bare 28 år gammel, og hun flytter da fra Talvik til Sørøya (Bøle?). Der innleder hun et forhold med handelsfaktoren Oluf Christian Paulin Bull, og med ham får hun en sønn, Nils, den 2. februar 1848. Hun er da 33 år og han er bare 22 år, og det blir ikke noe ekteskap mellom de to. I stedet gifter hun seg den 8. august 1952 med min tippoldefar, Amund Amundsen, og med ham får hun en sønn og to døtre.

Hun og Amund slår seg ned på gården Langkeila, innerst i Bølefjorden, og folketellingen for Loppa for 1865 viser at der bor også sønnen Nils, sammen med sine 3 halvsøsken. Det er den siste opplysningen som jeg til nå har funnet om sønnen Nils sitt liv. Siden jeg vet en god del om livene til min tippoldemors 6 andre barn, vil jeg gjerne vite litt mer om livet til også hennes 7. barn, Nils. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hva som skjedde med Nils Amundsen (Bull) i årene etter 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er nok større sannsynlighet for hjelp hos ‹naboen› – brukerforumet med mange dyktige folk. Dette er forumet for tyding av tekst. 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider