Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tydning av dødsårsak juveler Oluf Tostrup

Carina Linge Aasekjær
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg trenger hjelp til å tyde dødsårsaken til min tipp-tipp oldefar Oluf Tostrup. 

Han døde 21. juli 1882 og på Wikipedia står det at han aldri kom seg etter en forkjølelse, men jeg klarer ikke å tyde hva det står i kirkeboka. 

Det gjelder rad 45 og siste kolonnen. 

Død Oluf Tostrup.PNG

Dødsårsak Oluf Tostrup.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Carina Linge Aasekjær changed the title to Hjelp til tydning av dødsårsak juveler Oluf Tostrup

Vel møtt i forumet.

Det ser ut som "Ileotyphus".

https://www.nb.no/items/f3e4ebb04b4bee8e5536e80fcc4848c2?page=135&searchText=Ileotyphus

Elles: det er enklare/betre å lese om du legg ut ei sidelenkje (ikkje bilete) til protokollen, rettleiing her:

https://forum.arkivverket.no/topic/219554-kjære-nye-slektsgransker-det-er-fint-om-du-leser-dette-før-du-stiller-spørsmål/?do=findComment&comment=1861016

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ivar, dette gir mening 🙂 Såkalt Tyfoidfeber altså. 

Kan man linke til treff inne på MyHeritage? Er der jeg lager slektstre og logger men var ikke sikker på om det gikk an å linke til et treff der inne (har ikke funnet direkte i feks Digitalarkivet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Carina Linge Aasekjær skrev:

Kan man linke til treff inne på MyHeritage? Er der jeg lager slektstre og logger men var ikke sikker på om det gikk an å linke til et treff der inne (har ikke funnet direkte i feks Digitalarkivet) 

MyHeritage er vel for abonnentar?  Dvs at dei fleste av oss møter ei forside med spørsmål om å logge inn.

Dette ser ut som ei norsk kyrkjebok, så då skal ho vere her i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint bygge familietre med MyHeritage gratisversjon (har gjort dette i flere år) men hvis man mangler mye info så er det ikke så lett å få tak i den uten å være abonnent.. Da må man sjekke gravstener for riktige datoer osv. 

Men ja, forstår det sånn at det ikke er så lurt å linke til MyHeritage som jeg tenkte. Men opplever at jeg ikke finner oppføringene i kirkebøker i Digitalarkivet når jeg finner dem på MyHeritage og det skjønner jeg ikke.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Carina Linge Aasekjær skrev:

Kan man linke til treff inne på MyHeritage?

ja, men det må ha blitt registrert på rett måte. Eg bruker Family tree builder (FTB) på egen maskin og det vil da vises med link til henvisning hvis/når eg synkroniserer med web-siden

Henvisninger.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

ja, men det må ha blitt registrert på rett måte. Eg bruker Family tree builder (FTB) på egen maskin og det vil da vises med link til henvisning hvis/når eg synkroniserer med web-siden

Henvisninger.jpg

Aha, skjønner 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Carina Linge Aasekjær skrev:

Men opplever at jeg ikke finner oppføringene i kirkebøker i Digitalarkivet når jeg finner dem på MyHeritage og det skjønner jeg ikke.. 

Her er i alle fall kyrkjeboka:

Oslo domkirke Kirkebøker, SAO/A-10752/F/Fa/L0026: Ministerialbok nr. 26, 1867-1884, s. 213
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060215020738

I dette tilfellet fann eg ho enkelt ved å søka på Oluf Tostrup:

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=oluf&lastname=tostrup&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen

Jeg driver fortsatt på å finner informasjon om Oluf Tostrup som jeg trenger litt hjelp til å tyde 😅

Her er dødsfallsprotokoll fra Oslo Skifterett som jeg ikke klarer å lese alt i.. Øverst på høyre side. Døde i Kirkegaten 20? Hva står etter "testamentert"? 

Oslo skifterett, SAO/A-10383/G/Ga/Gaa/L0011: Dødsfallsprotokoll, 1880-1882, s. 208
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081222310213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Carina Linge Aasekjær skrev:

Hva står etter "testamentert"?

"Testamente af 17de Mai og Codicil af 20de Juli d.A. indførte Pag. 27 og 28 i Testementprotokoll No. 2."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Carina Linge Aasekjær skrev:

Døde i Kirkegaten 20?

"Kirkegaden No. 20"

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei igjen

Etter videre slektsforskning har jeg nå kommet frem til at jeg (mest sannsynlig) ikke er i slekt med Tostrup allikevel.. Min oldemor var gift med Reidar Simon Henry Hansen (sønn av Harald Laurentius, sønn av Oluf Tostrup) men vi tror at Reidar ikke var biologisk far til min morfar allikevel og at min oldemor Ingeborg skal ha fått barn med en annen mann. Lager en egen tråd på å prøve å nøste opp i dette for det tror jeg at jeg trenger hjelp til 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider