Gå til innhold
Arkivverket

Christopher Diderikssøn (Tack) død 1674, far til Ingeborg Christophersdatter gift med Christopher Tanke?

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Christopher Diderikssøn (Kristoffer Didriksen) noen ganger med slektsnavnet Tack skal i følge enkelte kilder om Anker-familien være far til Ingeborg Christophersdatter som var gift med Christopher Hanssøn Tanke, som igjen var foreldre til Karen Tanke gift med presten Bengt Anker. Jeg har prøvd å finne en pålitelig kilde som kan støtte dette slektskapet, men har så langt kommet til kort. 

Foreløpig har jeg kun én kilde på patronymet hennes, nemlig i liktalen over datteren Karen i 1758:

https://www.nb.no/items/bdad521a20955a5a9a34d9aacc19a968?page=15

Forøvrig har jeg kun funnet henne omtalt som Ingebor sl: hr: Tanches eller lignende. 

Karen og Bengt var tremenninger, så det gir mening at hun var hans datter, siden Bengts mormor, i følge Norske stamtavler, var Maren Dideriksdatter og søster til Christopher Diderikssøn.

https://www.nb.no/items/3f0c7a894b8bc8c89ea1477efa9cf2d7?page=95

Men samme boka sier også at det var Christopher Tanke som var søskenbarn av Bengts mor. Dette er fort et feiltrykk i manus - Norske Stamtavler kaller Ingeborg for en Tack, men jeg skulle likt å fjerne tvilen om hvem som var søskenbarn med hvem. 

Christopher Diderikssøn er bl.a. omtalt i Fredrikstad bys historie:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2013071206037?page=229&searchText=dideriksen

I følge denne boka ble boet hans gjort opp ved hans død i 1674 og det sies et annet sted i boka at han fikk en mengde gods av kongen i 1663 i Hedmark, Østerdalen og Øvre Romerike.

To gode hint å lete ut fra, tenkte jeg. Men jeg finner ikke noe skifte etter CD og jeg finner heller ikke at han eide noen eiendommer i disse områdene når jeg går gjennom odelsskatten for 1669. Hans brødre (?) Jacob og Jan Didrikssøn eier en mengde gods, men jeg finner ikke Christopher. Dermed ikke noe gods å følge. (Fredrikstad bys historie sier forøvrig at boet var fallitt i 1674 så det ville neppe være noe gods å følge senere uansett.)

Noen ekstra opplysninger:

Christopher Tanke døde mai 1718 76 år gammmel, altså født ca. 1642

Ingeborg Christophersdatter har jeg ingen alder på, men hun levde 1721 (døde ikke i Danmark 1718, som Geni hevder)

De giftet seg antakelig 1684. Da lister Christopher for første gang opp en hustru i Folkeskatten.

Eldste barn Karen ble født 2. mai 1685 i følge liktalen. 

Alle disse sammen med Bernt Anker er gravlagt under gulvet i Fluberg kirke og kistene ble undersøkt på 50-tallet. Jeg har brakt på det rene at Ingeborgs kiste var umerket. 

Jeg har bare funnet henne nevnt med navn mens hun levde i Tingbøkene for Land, senest 19. juli 1721:

https://media.digitalarkivet.no/view/29807/244

Jeg har gått gjennom fadrene til Bengt og Karens barn. Ingen i Tack-slekten å finne der, og Ingeborg selv var bare fadder en gang, kun nevnt som Christopher og Qd.

Så:

Er det noen som har disse i sitt tre og har troverdige kilder på slektskapet? Eventuelt har gode tips til leting?

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider